کد خبر: ۶۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۵۶
روحانی در صحن علنی مجلس:

امیدواریم دیگر برای وزیر علوم ما را به مجلس دعوت نکنید/نباید در گوشه و کنار و بالا و پایین زندگی فرد تجسس کنیم/"لج‌بازی" برای دولت و مجلس نامناسب است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دغدغه و هدف دولت و مجلس یکی است، گفت: برخلاف آنچه که سایت‌ها شایعه می‌کنند، من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی یا هیچ شخصی نبوده و نیستم.
 رئیس جمهور با بیان این‌که بر خلاف آن چه بعضی رسانه‌ها شایعه می‌کنند من در انتخاب وزیر تحت فشار گروه خاص یا شخصیتی نیستم، اظهار کرد: من کسی نیستم که در این زمینه‌ها فشارپذیر باشم و به خاطر فشار گروهی، انتخابی انجام دهم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (سه شنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم با بیان این‌که ارتباط دولت و مجلس همواره مطلوب بوده، خاطرنشان کرد: امیدوارم فرصت‌های آینده که من به مجلس می‌آیم برای همفکری و تعاون و رفع مشکلات اساسی مردم باشد.

وی افزود: وزارت علوم بسیار حائز اهمیت است، زیرا میلیون‌ها دانشجو و ده‌ها هزار عضو هیأت علمی، اساتید، محققان و پژوهشگران در چارچوب قوانین این وزارتخانه فعالیت می‌کنند. آن‌چه برای ما مهم است پیشرفت علم و دانش و پژوهش است. ما در پی آنیم که ایران به عنوان مرجع علمی بزرگ در منطقه و حتی درآینده در سطح جهان باشد. همان‌طور که امروز ما در برخی از علوم جدید و "های تک" در رده‌هایی هستیم که می‌توانیم در آینده نزدیک با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم. دغدغه و هدف دولت و مجلس این است که علم و دانش در خدمت مردم و در خدمت فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این‌که هدف ما این است که دانشگاه‌ها مراکز فعالیت علمی و پژوهشی باشند،‌خاطرنشان کرد: دانشگاه باید با مسائل داخلی، منطقه‌ای و جهانی آشنا باشد. فضای دانشگاه باید عمدتا" علمی و فرهنگی باشد، نه فضای سیاسی یا سیاسی‌کاری.

به نوشته ایسنا، روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: من وعده دادم که در اداره کشور و انتخاب افراد بدون مشورت با صاحب‌نظران قدمی برندارم. تاکنون نیز در مسائل کشور بدون مشورت با صاحب‌نظران و متخصصان آن حوزه تصمیمی اتخاذ نکرده‌ام.

روحانی همچنین با اشاره به این‌که بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور باید وزیری را تعیین کرده و برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کند، خاطرنشان کرد: ما شرایط سختی را برای اداره کشور داریم، در این شرایط داوطلبان زیادی برای پذیرش مسئولیت‌ وجود ندارد.

وی همچنین گفت: وزیر علوم باید فردی باشد که از نظر علمی و دانشگاهی در سطح قابل قبولی بوده و عالم و صاحب نظر در رشته خود باشد. مراحل علمی لازم را طی کرده و مقالات علمی لازم را داشته باشد. وی باید دارای مقبولیت باشد. چهره مقبول راحت‌تر می‌تواند دانشگاه را مدیریت کند. من قول دادم در دانشگاه قانون‌گرایی و نشاط علمی با تعالی بیشتر فرهنگ و اخلاق اسلامی حاکم باشد. همه ما باید به وعده‌های خود عمل کنیم. برخی رسانه‌ها کلمه لجبازی را برای رئیس جمهور یا مجلس بکار می‌برند که این واژه برای این دو قوه مناسب نیست، زیرا اینجا جای دعوا و تنازع نیست و ما دو قوه‌ای نیستیم که بخواهیم با هم تنازع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که باید دانشگاه را از مدرک گرایی جدا کنیم، خاطرنشان کرد: خروج از رکود و رونق وظیفه همه مسئولان است. ما باید همه کمک کنیم که زندگی مردم توأم با رفاه و عزت باشد. برای این هدف باید دانشگاه‌های ما باید به دنبال اقتصاد دانش بنیان باشند تا ما بتوانیم با منطقه و جهان رقابت اقتصادی داشته باشیم. بدین منظور دانشگاه‌ها نباید به دنبال مدرک گرایی باشند.

روحانی با بیان این‌که در طول دوره دولت یازدهم جلسات، انجمن‌ها، سمینارها، کنفرانس‌ها و نشست‌هایی بیشتر از سال‌های پیش از آن برگزار شده است،‌ خاطرنشان کرد: به همان نسبت نیز آرامش در دانشگاه‌ها بیشتر شده است. برای ما افتخار است که در دانشگاه اخلاق حاکم باشد و همه به یکدیگر احترام بگذارند. اخلاق بالاترین خط قرمز ما است. ما باید معیارهای دینی و اخلاقی را مدنظر داشته باشیم. ما نمی‌گذاریم اخلاق خدشه دار شود.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: آنچه به ما اسلام گفته، این است که احترام افراد ،شخصیت و کرامت آنها مد نظرمان قرار بگیرد و این طور نباشد که در گوشه و کنار و بالا و پایین زندگی فردی یک شخص تجسس داشته باشیم به این قصد که حتما نقطه ضعفی در او پیدا کنیم و بعد از آن ذره بین بیاوریم و آن نقطه ضعف را بزرگ و بزرگتر کنیم. آخرش می‌خواهیم چه کنیم؟

وی با بیان این که همه باید به وظیفه‌ی خود عمل و کاری کنیم که تریبون مجلس و دولت و همه تریبون‌ها و اصلا کشور وخیابان و بازار و مدارس و دانشگاه‌های ما به صورت همه جانبه اسلامی باشد، اظهار کرد: کشور اسلامی به ظاهر و لباس نیست . اساس کشور اسلامی برمبنای اخلاق، قانون و رفتار و اصول است و مهم این است که ما به اخلاق و اصول وفادار باشیم و مردم ما هم همین انتظار را دارند و ان شاء الله خداوند توفیق دهد که مسیر را دقیق‌تر و کامل‌تر طی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود در بیان ویژگی‌های دکتر دانش آشتیانی اظهار کرد: اولین کسانی که آقای دکتر دانش آشتیانی را به من معرفی کردند دوستان قدیمی ایشان و دوستان پرو پا قرص اصولگرا بودند، اگر چه در نظر من اصولگرا و اصلاح طلب هر دو فرزندان و خادمان این انقلابند و هیچ فرقی بین این حزب و آن حزب وجود ندارد و ما به هر کس که به جمهوری اسلامی ، رهبری معظم و خدمت به مردم و مصالح ملی معتقد است احترام می‌گذاریم.

روحانی گفت: این ها همه برای این است که تنور گرم شود و در آن نانی باشد، نانی که ملت بتوانند از آن ارتزاق کنند. و الا این جناح و آن جناح چه فرقی دارد. همه ما افتخار می‌کنیم که مسلمان و ایرانی هستیم و در صندلی قرار گرفتیم که در آن فرصت خدمت به مردم به ما داده شده است.

روحانی افزود: یادم آمد که خود من با ایشان آشنایی دارم که این آشنایی به دوران دفاع مقدس بر می‌گردد در زمانی که شورایی به نام شورای پشتیبانی جنگ بود و آن شورا من را به عنوان رئیس ستاد پشتیبانی جنگ برگزید. به طور طبیعی ما با دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها در ارتباط بودیم و جناب آقای دانش آشتیانی به عنوان نماینده‌ی وزارت علوم در این ستاد حضور داشتند و به نوعی رابط بین جنگ و دانشگاه بودند.

رئیس جمهور با بیان این که دوستانی که ما با آنها برای اولین بار در جبهه و انقلاب آشنا شدیم در دل انسان احترام ویژه‌ای دارند، افزود: اگرچه هم انقلاب اسلامی و هم دفاع مقدس عطر و بوی خاص خود را دارند و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز که اینجا نشسته‌اند هم در جبهه و هم در دانشگاه بودند.

وی در ادامه گفت: من خوشحال شدم شخصیتی که در دوران دفاع مقدس خدمتگزار این نظام بوده کسی است که سالها در یک نهاد انقلابی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و تمام مدارج علمی را طی کرده و مسئولیت‌های مختلفی در شوراهای مختلف از جمله شورایی که برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها فعال بوده، عضو شده است.

ضمن این که باید گفت همه‌ی تحقیقات به من این را گفته است که آقای دکتر دانش آشتیانی قبل از آنکه یک عنصر سیاسی باشد یک عنصر مدیر اجرایی است و سوابق ایشان این موضوع را نشان می‌دهد.

روحانی در همین راستا خاطر نشان کرد: وقتی من با ایشان صحبت می‌کردم ایشان به من می‌گفتند که این جناح و آن جناح بودن را کنار گذاشتم و بیشتر در کارهای اجرایی و عملیاتی فعالیت می‌کنم. برای من هم مهم این نیست که فرد در کدام حزب و جناح بوده است مهم وفادار بودن به انقلاب و نظام و رهبری و قانون اساسی و خدمت به مردم است.

رئیس جمهور با بیان این که پدر بزرگوار آقای دانش آشتیانی هم از علمای فرهیخته و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده‌اند، افزود: به طور کلی ایشان از خانواده علم و روحانیت برخاسته‌اند و کسی بودند که هم در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سپاه پاسداران خدمت کردند و البته با وزارتخانه‌ی علوم آشنا هستند و در این وزارتخانه مسئولیت فراوان داشتند و خدمات فراوانی به دانشگاه و دانشجویان تقدیم کردند.

روحانی گفت: مجموعه همه این سوابق نشان می‌دهد که آقای دانش آشتیانی شخصیتی است که دل ما از ایشان کاملا قرص است. بر این مبنا که تلاش بر این باشد که دانشگاه اسلامی‌تر و اخلاقی‌تر باشد و فرهنگ اسلامی و انقلابی در آن مورد توجه قرار بگیرد و آرام‌تر و پرنشاط‌تر هم باشد و البته این موضوع حائز اهمیت قرار بگیرد که دانشگاه از سمت کمیت به کیفیت برود و به تولید متصل شود و کاری کند که رشد اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در دانشگاه نشاط دانشجو و آزادی علم و پژوهش برای اساتید می‌خواهیم گفت: در دانشگاه باید فضایی درست کنیم که طی آن هم دانشجو لذت ببرد و هم این که استاد بتواند خدمت کند و آقای دکتر دانش آشتیانی در این راستا ویژگی‌های مورد نظر را دارند.

روحانی در ادامه با تاکید بر این که دوران سه ماهه‌ای که ما می‌توانستیم وزارت‌خانه علوم را با سرپرست اداره کنیم رو به اتمام است خطاب به نمایندگان مجلس گفت:‌ از این که ما زیاد خدمت مجلس برسیم افتخار هم می‌کنیم اما امیدواریم دیگر برای وزیر علوم ما را به مجلس دعوت نکنید و امروز با کمک همدیگر جناب آقای دانش آشتیانی رای لازم را کسب کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: دانشگاه ما منتظر است برای اینکه از حالت اداره به صورت سرپرست خارج شود. اگر چه وزارت‌خانه‌ی علوم در حال حاضر سرپرست علم‌آشنا و دردآشنایی مثل آقای نجفی دارد اما این وزارت‌خانه می‌خواهد یک وزیر دائم و استوار داشته باشد تا این که استقرار آرامش در آن بیشتر شود. پس مجلس و دولت دست به دست هم دهیم تا مسئول اصلی وزارت‌خانه تعیین شود و بتوانیم نشاط بیشتری در دانشگاهها داشته باشیم.

وی همچنین گفت: نظر سنجی‌ها و نامه‌هایی که از سوی اساتید به دست من رسیده نشان می‌دهد که جناب آقای دانش آشتیانی مقبول اساتید و دانشگاهیان هستند ضمن این که حضور این شخصیت بی حاشیه در داخل مجلس می‌تواند برخی حاشیه‌ها را به کنار براند و دانشجویان ما را خوشحال‌تر از گذشته کند.

روحانی در انتهای سخنان خود از صبر و حوصله نمایندگان مجلس، رئیس و هیات رئیسه مجلس تشکر کرد و گفت: پیشاپیش از این که به آقای دانش آشتیانی رای خواهید داد، تشکر می‌کنم.