کد خبر: ۶۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۲۰
یحیی رحیم صفوی:

از اظهارات ناآگاهانه‌ درباره جنگ گله دارم، بعضی‌ها به راحتی دروغ می‌گویند

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: من از برخی ساده اندیشان که فکر می کنند جنگ همینطور راحت اداره شد و برخی فرماندهان را زیر سوال می برند، گله دارم.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: من از برخی ساده اندیشان که فکر می کنند جنگ همینطور راحت اداره شد و برخی فرماندهان را زیر سوال می برند، گله دارم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، سردار سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا عصر امروز در یادواره شهید طهرانی مقدم که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: من لازم می‌دانم سلام مقام معظم رهبری را به فرزندان شهید،‌ خانواده شهید طهرانی‌مقدم و همچنین اساتید و دانشجویان این دانشگاه ابلاغ کنم.


سرلشکر صفوی با اشاره به ویژگی‌های علمی تمدن اسلامی گفت: با توجه به بررسی‌های تاریخی تمدن اسلامی در 5 مرحله اعتلا و انحطاط خلاصه می‌شود؛ در دوره اول که از قرن یکم تا 5 هجری آغاز شد ما شاهد دوره اعتلا هستیم و در این دوره که مصادف با قرن هفتم تا یازدهم میلادی در اروپا شاهد اوج عقب‌ماندگی هستیم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ادامه داد: دوره دوم همزمان با حمله مغول‌ها به ایران از قرن پنجم تا هفت قمری آغاز شد که به عنوان دوره انحطاط تمدن اسلامی محسوب می‌شود؛ اگرچه در این دوره فرهنگ اسلامی از بین نرفت و از آخرین دهه قرن هفتم تا اوایل قرن یازده دوره جدیدی برای فرهنگ اسلامی شکل گرفت؛ ما در این دوره حکومت صفویه در ایران عثمانی و همچنین گورکانی‌ها را شاهد هستیم.

به نوشته میزان، وی با بیان اینکه دوره چهارم از اواسط قرن 12 هجری تا قرن 13 شکل گرفت، تصریح کرد: در این دوره تمدن اسلامی دچار یک دوره افول شد تا دوره پنجم که از قرن 12 هجری تا کنون ادامه دارد و در این دوره ما یک روحیه مبارزه ملت‌های اسلامی با استعمارگران خارجی را شاهد هستیم.

صفوی اظهار داشت: در این دوره می‌بینیم که در ایران قیام تنباکو و همچنین مبارزات سید جمال‌الدین اسدآبادی شکل می‌گیرد و در کشورهای اسلامی قیام مردم سوریه و مصر علیه قوای اشغالگر آغاز می‌شود و ما در ایران نهضتی بزرگی به نام مشروطیت را داریم.

وی نهضت مشروطیت را جزو افتخارات بزرگ ملت ایران خواند و افزود: اولین حرکت‌های ضد انگلیسی از ایران و با ملی شدن صنعت نفت آغاز شد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا پیروزی انقلاب اسلامی را دوره تجدید حیات علمی، سیاسی، فرهنگی و تمدنی جهان اسلام خواند و گفت: انقلاب اسلامی سیاست میدانی را به مردم اعطاء کرد.

وی با اشاره به تجربیات دوران دفاع مقدس اظهار داشت: دانشگاه جنگ میدانی شد که همه جوانان ایرانی می‌خواستند در آن خودی نشان دهند و نبوغشان را به اجرا بگذارند؛ 80درصد فرماندهان لشگرها و تیپ‌های ما از بین دانشجویان و یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه بود.

صفوی، شهید طهرانی‌مقدم را یکی از نخبگان دانشگاهی دانست که در زمان جنگ به کمک جبهه‌ها آمد و افزود: این شهید بزرگوار هم مؤسس توپخانه سپاه بود و هم پدر موشکی ایران.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای «نااگاهانه» درباره دفاع مقدس اظهار داشت: من از برخی ساده‌اندیشانی که فکر می‌کنند جنگ همینطوری و به راحتی اداره شد و برخی از فرماندهان را زیر سؤال می‌برند به صورت جدی گله‌مندم.

مشاور و دستیار ویژه فرماندهی کل قوا، شرایط ایران در منطقه و جهان را حساس و حیاتی خواند و تصریح کرد: امیدوارم سیاست‌مداران ما این مسئله را درک کنند که غربی‌ها نمی‌خواهند ما از این سکوی پرش پرواز کنیم و می‌دانند که اگر علم به قدرت اقتصادی ما اضافه شود دیگر نمی‌توانند جلوی ایران را بگیرند.

صفوی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به ویژگی‌های علمی و اخلاقی شهید طهرانی‌مقدم گفت: شهید طهرانی‌مقدم در بحران دوران جنگ شهرها توانست اقتدار و بالندگی موشکی ایران را تبدیل به یک قدرت امنیت‌بخش کند؛ سردار طهرانی مقدم مرد صلح و امنیت برای ایران و منطقه بود زیرا با ارتقای توان موشکی، ایران را به عنوان لنگرها ثبات منطقه معرفی کرد و نقشه شوم دشمنان بعد از اشغال عراق و افغانستان را که برای ایران نیز نقشه‌هایی داشتند خنثی کرد.

وی خدمات و تلاش‌های سردار طهرانی‌مقدم برای راه‌اندازی واحد ادوات و توپخانه سپاه را در اوایل جنگ یادآور شد و افزود: این شهید بزرگوار به صورت همزمان دانشکده توپخانه را نیز در اصفهان ایجاد کرد.

صفوی با اشاره به تلاش‌ها برای به دست آوردن تجهیزات موشکی در سال‌های ابتدایی جنگ گفت: ما در سال 62 سفری را به همراه شهید طهرانی‌مقدم و سردار رفیق‌دوست به سوریه و لیبی داشتیم؛ در جلسه‌ای که با حافظ اسد برگزار شد من نقشه عملیات آزادسازی خرمشهر را به او ارائه دادم و هر سؤالی که حافظ اسد می‌کرد ما به آن پاسخ می‌دادیم. به همین دلیل برای او که یک فرد نظامی بود سؤال شد که شما در کدام دانشگاه درس خوانده‌اید و من پاسخ دادم که ما در دانشگاه جنگ دوره دیده‌ایم.

صفوی ادامه داد: وقتی آقای رفیق‌دوست به حافظ اسد گفت که به ما موشک دهید وی پاسخ داد که شوروی‌ها از ما تعهد گرفته‌اند که موشک‌ها را به کشور ثالثی ندهیم و تنها می‌توانیم شما را آموزش دهیم؛ البته ما به کشور دیگری رفتیم و اگرچه آدم خل و چلی آنجا بود ولی بالاخره توانستیم تعدادی از او موشک بگیریم.

مشاور و دستیار عالی فرمانده کل قوا افزود: در زمان ورود موشک‌ها به ایران مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس‌جمهور بودند دستور دادند که دو فروند از این موشک‌ها برای مهندسی معکوس کنار گذاشته شود و این کار با سرپرستی حاج‌حسن طهرانی‌مقدم انجام شد.

صفوی، سردار طهرانی‌مقدم را بنیان‌گذار توسعه موشکی ایران خواند و اظهار داشت: شهید طهرانی‌مقدم برای بحث موشکی یک مرکز تحقیقاتی ایجاد کرد و ذهن او مانند یک چشمه جوشان در حال تراوش ایده و خلاقیت بود و حتی پس از جنگ نیز آرامش نداشت و افکار بلند خود را دنبال می‌کرد.

وی در ادامه این همایش به دانشجویان حاضر در این برنامه توصیه کرد: باید شهدایی نظیر شهید طهرانی‌مقدم، چمران، احمدی‌روشن و دیگر شخصیت‌های اینچنینی را شناسایی کرده و از اخلاق و رفتار آنها الگو گرفت.

صفوی اخلاق‌مداری و دوری از دروغ را از ویژگی‌های شهیدان خواند و ادامه داد: بعضی‌ها در ایران ما به راحتی دروغ می‌گویند ولی شهید اهل دروغ نیست.

مشاور و دستیار عالی فرمانده کل قوا ضمن توصیه دانشجویان به شناخت محیط پیرامونی و جامعه بین‌الملل اظهار داشت: جوانان ما باید مؤلفه‌های قدرت خود یعنی انقلاب و رهبری را بشناسند و جای تأسف است که بعد از 35 سال ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها نتوانسته‌ است پشتوانه دستگاه‌های اجرایی شود و بخش‌های مختلف دانشگاهی تبدیل به منفعت و پیشرفت برای مردم شود.

وی ادامه داد:‌ دولت هم‌اکنون در حال تدوین برنامه ششم توسعه است و ای کاش دولت می‌توانست از از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای تنظیم برنامه‌های پنج‌ساله به عنوان پشتوانه استفاده کند.

صفوی با تأکید بر اینکه دشمن می‌خواهد ایران را مهار کند، اظهار داشت: آنها نمی‌خواهند ایران در سال 1404 به عنوان قدرت اول منطقه باشد و نمی‌خواهند ایران پیشرفت کرده و وضع زندگی مردم ما بهتر از این باشد.

مشاور و دستیار عالی فرمانده کل قوا با تأکید بر مشکل اشتغال جوانان پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه‌ها گفت: دولت‌ها موظفند رفاه، آسایش، اشتغال و نیازمندی‌های اصلی ملت را فراهم کنند.

صفوی، ضمن تقدیر از برنامه وزارت بهداشت برای سلامت مردم و تقدیر از دولت برای این برنامه اظهار داشت: امیدواریم در بحث اشتغال و سایر نیازمندی‌های مردم نیز اینگونه عمل شود؛ دولت تدبیر و امید می‌تواند برای این مشکل ملت ما نیز برنامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه کشور ما نسبت به کشورهای پیرامونی خود وضعیت خوبی دارد، تصریح کرد: البته دشمنان فرامنطقه‌ای ما خواب‌های فراوانی برای ما و منطقه دیده‌اند که امیدواریم هیچکدام از آنها تعبیر نشود.

صفوی در پایان با اعلام اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمادگی همکاری با دانشگاه‌های مختلف صنعتی کشور را برای پروژه‌های مورد نیاز دارد، اظهار داشت: هم‌اکنون نیز قراردادهایی با دانشگاه‌های مختلف بسته شده است و در سال چندین میلیارد تومان از پروژه‌ها با ظرفیت دانشگاه‌ها در حال اجراست.