کد خبر: ۶۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۰

مرگ سالانه 12 زابلی با تب‌کنگو

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زابل گفت: بحث بهداشت محیط زابل یکی از مباحث مهمی است که همه را آزار می‌دهد و تا زمانی که یک اراده قوی و همکاری بین بخشی وجود نداشته باشد وضعیت بهداشت محیط زابل به همین وضعیت اسفناکی که امروز هست خواهد بود.

به گزارش ایسنا ، نصیری در شورای اداری این شهرستان افزود: تا زمانی که سایر دستگاه‌های اجرایی انتظار داشته باشند که فقط دانشگاه علوم‌پزشکی نقش‌آفرینی کند وضعیت به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ضمن ابراز گلایه‌مندی شدید از وضعیت نابسامان بهداشتی زابل گفت: ما در حال حاضر معضلات و مشکلات متعددی در بحث بهداشت محیط در این شهر داریم حال آن که در بحث سلامت طبق بررسی‌های کلی صورت گرفته 20درصد سلامت مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است و 80 درصد الباقی آن مربوط به سایر ارگانهاست که در واقع می‌شود گفت ما فقط یک ارگان هماهنگ کننده‌ایم و هیچ‌گونه قدرت اجرایی نداریم.

وی ادامه داد: نیاز است تا سایر ارگان‌ها باید همکاری کنند تا این وضعیت نابسامان، ساماندهی شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی زابل در ادامه افزود: کجای ایران با مقیاس جمعیتی مثل زابل وجود دارد که در مرکز شهر بر اثر کشتارهای غیربهداشتی دام‌های زنده، بوی بسیار زننده به استشمام می‌رسد و وضعیت نابسامان بهداشتی وجود دارد و دام زنده به تیرچراغ برق بسته شده و همان جا ذبح می‌شود و مردم گوشت خریداری می‌کنند؟

نصیری ادامه‌داد: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که هرساله بیماری تب خونریزی دهنده کنگو توسط دام از طرف افغانستان وارد سیستان می‌شود و این منطقه بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری خطرناک را دارد.

وی اضافه کرد: این بیماری یک بیماری کشنده است و هرساله حدود 12 نفر از شهروندان سیستانی را به کام مرگ می‌کشاند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم‌پزشکی زابل آمادگی هرنوع همکاری را در تمامی زمینه‌های بهداشتی و سلامت دارد، تصریح‌کرد: تمام فیلم‌ها، عکس‌ها و اسناد در این خصوص را داریم اما قدرت اجرایی و قهری در دست ما نیست و ما از کارگروه سلامت تقاضا داریم تا در این خصوص به صورت جدی موضوع را پیگیری کنند