کد خبر: ۶۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۹

زنگنه:اینکه عده ای بنزین یورو4 را با بنزین پتروشیمی یکی می دانند قابل فهم نیست

 وزیر نفت با بیان این که بنزین پتروشیمی دیگر توزیع نمی شود، گفت: برخی تفاوتی بین بنزین با استاندارد یورو 4، یورو دو و غیر استاندارد قائل نیستند در حالی که این یک تجربه جهانی است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، بیژن زنگنه با حضور در برنامه شب آفتابی که شامگاه چهارشنبه از شبکه تهران پخش شد افزود: گاز طبیعی با زحمات زیاد 1500 کیلومتر را طی کرده و به مناطق مسکونی رسیده و هزینه های زیادی در این زمینه می شود. 

وی یادآور شد: ما شبکه وسیع گازی داریم و نمی شود تنها انرژی مورد نیاز را از طریق برق تامین کرد. 

وزیر نفت اظهار کرد: وقتی هوا سرد می شود مشکل کمبود گاز و افت فشار داریم و نیروگاه های ما دچار مشکل می شود. همچنین صنایع ما همچون فولاد مبارکه نیز به مشکلاتی برخورد می کنند. 


وزیر نفت با اشاره به راه اندازی فاز 12 ای با 26 میلیون ظرفیت، فاز 15 با 20 میلیون، راه اندازی یک ردیف از فاز 16 و یک فاز در دریا با ظرفیت 25 میلیون مترمکعب در پارس جنوبی، این اتفاق را در تاریخ ایران بی سابقه دانست اما در عین حال تاکید کرد اگر امسال صرفه جویی نکنیم در بخش انرژی از جمله گاز به مشکل روبه رو می شویم. 

زنگنه درباره شائبه هایی که درباره مخالفت وی با خط لوله انتقال گاز به پاکستان و هند شده، تصریح کرد: مخالف خط لوله گاز دوستی پاکستان و هند نبودم. 

وی در ادامه یادآور شد: از سال 84 به بعد با عقب ماندگی هایی در استفاده از منابع انرژی مشترک با قطر روبرو شدیم اما تا دو تا سه سال آینده از نظر تولید به قطر می رسیم. قطری ها از منظر تکنولوژی اوضاع بهتری دارند اما ما نیز در بخش حفاری وضعیت بدی نداریم.

وزیر نفت گفت: مجلس ما را مکلف کرده که 100 میلیارد دلار در بخش میدان نفتی و گازی سرمایه گذاری کرده و از این اجازه تشکر می کنیم. اجازه گرفتیم 29 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری کنیم و حتی اگر تحریم ها هم برداشته نشود این مهم محقق می شود. 

زنگنه درباره سفر اخیر خود به امارات نیز توضیح داد: پیرو صحبت هایی که در سطح ستاد اقتصادی دولت داشتیم و تصمیمات رییس جمهوری مقرر شد با برخی کشورها با اوپک رایزنی کنیم از این رو به قطر و کویت و امارات رفته و درباره بازار نفت مذاکراتی داشتیم.همچنین با وزرای ونزوئلا و عراق نیز رایزنی کردیم. 


وی درباره اینکه آیا پیرامون کرسنت با امارات گفت وگویی داشته تصریح کرد که ضرورتی نداشت در این باره صحبت کنیم. 

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره این که برخی نمایندگان از جمله الیاس نادران اعلام کرده اند اگر به نتیجه نرسند طرح ممنوعیت صادرات گاز ترش پیگیری خواهد شد گفت: نادران در این زمینه جدی است و بعید نمی دانم که ممنوعیت صادرات گاز ترش رای بیاورد. ما دعوایی در دادگاه داریم که هنوز به نتیجه نرسیده است. 

وزیر نفت درباره وضعیت بنزین های پتروشیمی و تاثیر آن در آلودگی هوا به تلاش های معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: وی کار مهمی کرد و سخت و مردانه اصرار داشت که استاندارد یورو 4 برای توزیع بنزین در کلان شهرها رعایت شود که کار سخت و پر هزینه بود. اینکه بنزین یورو 4 تولید کرده و به شهرها برسانیم و واردات داشته باشیم کار سختی است. 

وی با اشاره به برخی نقد ها در باره استفاده نکردن از بنزین تولید پتروشیمی تصریح کرد: این که کسی معتقد است که بنزین یورو 4 با یورو 2 و غیر استاندارد تفاوتی ندارد، قابل فهم نیست. 

برخی می گویند بنزین قبلی با بنزین یورو 4 فرقی ندارد. ما خوشحال می شویم خانم ابتکار را این افراد قانع کنند و دولت این مصوبه را بردارد و بگویند هر بنزین تولیدی را برای مصرف به شهرهای مختلف بفرستیم.


زنگنه با بیان اینکه این یک تجربه جهانی است، گفت: بنزین پتروشیمی را دیگر توزیع نمی کنیم. در خریداری بنزین یورو 4 در مقابل تولید بنزین پتروشیمی ارز خارج شده با صادرات برابر است. 

وی اظهار کرد: ما لجبازی با کسی نداشته و سیاسی کاری نداریم و بحث ما حرفه ای است. کیفیت گازوییل را بهبود داده ایم. 

وزیر نفت با بیان اینکه تمام آلودگی تهران به دلیل مصرف بنزین نیست،گفت که آلودگی حاصل استفاده از سوخت های غیرمتعارف از سوی برخی کارخانه ها، استفاده از خودروهای غیر استاندارد با مصرف بنزین و تعدد خودروها در پایتخت از دلایل دیگر آلودگی هوا است.

*ایرنا