کد خبر: ۶۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۴

رصد مذاکرات هسته ای در آخرین هفته "روز سوم"

 آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی دو روز پیش در وین آغاز شد. این مذاکرات قرار است تا سوم آذر ماه ادامه پیدا کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، سوم آذر ماه آخرین مهلت توافق جامع در پرونده هسته ای ایران است. ایران و گروه 1+5 از بهمن ماه 1392 مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع را آغاز کردند.

 این مذاکرات برای 6 ماه در وین انجام شد، اما دوطرف نتوانستند تا مهلت تعیین شده اولیه به نتیجه برسند از این‌رو با توافق دو طرف مذاکرات برای 4 ماه دیگر تا سوم آذر سال جاری تمدید شد. پس از مذاکرات وین 6،‌ سه دور مذاکره در نیویورک، وین و مسقط انجام شده است. آخرین مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته در مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

مذاکرات در حالی به دور پایانی رسیده است که براساس اعلام دیپلمات های دو طرف، هنوز اختلافات مهمی وجود دارد که باید حل شوند. به نظر می رسد مذاکرات پایانی در وین نیز همچون مذاکرات مسقط در سکوت خبری برگزار شود.


11:46 علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که امکان دست یابی به یک توافق در دقیقه 90 مذاکرات وجود دارد اما احتمال این توافق نه چندان "کامل" باشد. (بیشتر بخوانید)

11:30 یک دیپلمات غربی اعلام کرد: در صورتی که ایران و 1+5 نتوانند تا 24 نوامبر به توافق جامع دست یابند سند موقتی در این‌باره تهیه می‌شود. 

10:55 حسن روحانی رییس جمهور می گوید: «اگر طرف مذاکره جمهوری اسلامی ایران برای توافق اراده سیاسی داشته باشد و زیاده‌خواهی نکند، ‌شرایط برای حصول توافق مهیاست.» او معتقد است  "حصول این توافق به نفع همه است."

10:43 روز گذشته مذاکره کنندگان ایران و امریکا در وین به مدت دو ساعت و نیم مذاکره کردند. این مذاکرات میان مجید تخت روانچی و عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و ویلیام برنز و وندی شرمن معاونان وزیر امور خارجه آمریکا در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

10:32  یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت که این تیم طی دو روز گذشته هیچ گفت و گویی با کشورهای 1+5 نداشته است. پیش از این برخی منابع امریکایی خبر داده بودند که شامگاه سه شنبه ایران و کشورهای 1+5 با یکدیگر مذاکره کرده اند. این منبع آگاه همچنین گفت که تاکنون هیچ بحثی در مورد تمدید مهلت مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 مطرح نشده است

10:15 تونی بلینکن معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه گفت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران تا روز سوم آذر امری است دشوار، اما غیرممکن نیست.

*فرارو