کد خبر: ۶۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۲

استمرار ریزش قیمت طلا در بازار جهانی


طلا در بازار جهانی بدنبال خوش بینی بانک مرکزی آمریکا به دورنمای اقتصادی این کشور که دلار را تقویت کرد، نتوانست بهبود پیدا کند و با کاهش قیمت بیشتری روبرو شد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات صبح پنج شنبه بازار سنگاپور حداقل 0.3 درصد افزایش و کاهش یافت و 1181 دلار در مقایسه با 1182 دلار در روز گذشته، معامله شد.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 1.2 درصد کاهش یافت و به 1179 دلار رسید.

در حالیکه طلا روز دوشنبه به 1204 دلار صعود کرده بود به دلیل کاهش تقاضا برای این فلز ارزشمند، روز گذشته 1.2 درصد کاهش یافت.

ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان است، روز گذشته به پایین‌ترین میزان از سپتامبر سال 2009 رسید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با آماده شدن بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره در شرایطی که قیمت‌های انرژی کاهش یافته و بانک‌های مرکزی بزرگ دیگر جهان تدابیر محرک مالی خود را گسترش می‌دهند، طلا برای نخستین بار از سال 1998 در حال حرکت به سوی دومین کاهش سالانه پیاپی است.

پس از صعود در شش ماهه اول سال جاری میلادی، افزایش نشانه‌های احیای اقتصاد آمریکا گمانه زنی‌ها را در مورد نزدیک بودن زمان افزایش نرخ‌های بهره در این کشور افزایش داد و با کاهش جذابیت طلا برای سرمایه گذاری باعث شد قیمت این فلز ارزشمند در سه ماهه سوم 9 درصد کاهش پیدا کند.

دلار در برابر سبدی از 10 ارز بزرگ دنیا به بالاترین سطح در پنج سال گذشته رسیده و تقاضا برای طلا را که پناهگاه مطمئن سرمایه در برابر تورم به شمار می‌رود، محدود کرده است.

بهای معاملات آتی طلا از ابتدای امسال تاکنون 0.7 درصد کاهش یافته است. قیمت طلا سال گذشته 28 درصد سقوط کرد و به 12 سال رشد پیاپی خاتمه داد با توجه به روند نزولی قیمت طلا، خریداران فیزیکی این فلز ارزشمند به سمت بازار جلب می‌شوند.

شورای جهانی طلا برآورد کرده است خرید بانک‌های مرکزی جهان ممکن است 22 درصد در سال 2014 افزایش پیدا کند با اینهمه طبق آخرین گزارش این سازمان، تقاضای جهانی در سه ماهه سوم امسال به پایین‌ترین میزان در پنج سال گذشته رسید.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.6 درصد کاهش، به 16.055 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.1 درصد کاهش، به 1187 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.1 درصد افزایش، 765 دلار معامله شد. 
منبع: خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: طلا ، قیمت ، بازار جهانی ، تیک