کد خبر: ۶۳۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۴۴

محمد فرهادی :با آمادگی کامل آمده‌ام

درست یک روز بعد از عدم رای اعتماد مجلس به دانش‌آشتیانی، گزینه پنجم دولت برای وزارت علوم معرفی شد. گزینه‌ای که اسمی آشنا دارد و دیگر هیچ نماینده‌ای نمی‌تواند از ناشناخته بودنش شکایت کند. البته فرهادی به گفته خودش قبلا هم برای پذیرش پست وزارت علوم دعوت شده اما آن را نپذیرفته بود.

 به گزارش فرهيختگان آنلاين(FDN.IR)، محمد فرهادی می‌گوید: «قبلا هم از سوی رئیس‌جمهور برای پذیرفتن وزارت علوم با من صحبت شده بود. دو دلیل برای نپذیرفتن این دعوت داشتم اول اینکه کارهای زیادی را در هلال‌احمر شروع کرده بودیم که نمی‌خواستم به نوعی نیمه‌کاره رها شوند و ثانیا اینکه وزارت علوم جایگاه حساسی بود و از جهات مختلف صلاح نمی‌دانستم که وارد این عرصه شوم اما همان زمان به رئیس‌جمهور گفتم که اگر ببینم راه دیگری باقی نمانده است و گزینه‌های دیگر به نتیجه نرسید آن زمان به این مساله جدی‌تر فکر می‌کنم.»

فرهادی ادامه می‌دهد: «به دلایلی که گفتم از قبل آمادگی پذیرفتن وزارت علوم را داشتم و برایش برنامه‌ریزی‌هایی کرده بودم بنابراین آمادگی زیادی داشتم با این وجود هنوز هم معتقدم وزارت علوم آنقدر کار بر زمین مانده دارد که نمی‌توان بدون مشکل و مانع از پس رفع و رجوع آنها بر آمد.»

او درباره اولین برنامه‌ای که آن را در وزارت علوم دنبال خواهد کرد می‌گوید: «همان‌طور که گفتم وزارت علوم به دلیل شرایط ویژه‌ای که مدت‌ها با آن مواجه بوده شرایط سهل و آسانی ندارد و نمی‌توان به راحتی گفت که چه کاری بیش از بقیه در اولویت است اما به نظرم اگر نظر مساعد نمایندگان با بنده همراه باشد حاکم کردن ثبات و آرامش و دور کردن‌ این وزارتخانه از حاشیه اولین کاری است باید همه دست‌اندرکاران این وزارتخانه انجام دهیم.» فرهادی درباره پیش‌بینی‌اش از برخورد نماینده‌ها در روز رای اعتماد می‌گوید: «نمی‌خواهم در این مورد نظر قطعی بدهم.

 به امید خدا امروز در خدمت نمایندگان کمیسیون آموزش خواهیم بود شاید بعد از این جلسه بهتر بتوان نظر آنها را فهمید اما با این وجود از آنجا که تاکنون ارتباط خوب و سازنده‌ای با نماینده‌ها داشته‌ام فکر نمی‌کنم نظر چندان منفی‌ای نسبت به من و سابقه فعالیتم وجود داشته باشد. به هر حال از تمام نمایندگان می‌خواهیم که با همراهی خود به آرامش و پیشبرد برنامه‌های وزارتخانه حساسی مانند علوم کمک کنند.»

  چهار- چهار
به نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها نماینده‌ها هم تصمیم گرفته‌اند در مورد وزارت علوم به دولت چراغ سبز نشان بدهند چراکه به محض قرائت‌نامه رئیس‌جمهور که در آن محمد فرهادی، ‌رئیس کنونی جمعیت هلال‌احمر را به‌عنوان گزینه وزارت علوم معرفی کرده بود، صدای چهار- چهار نماینده‌ها به معنی موافقت با او بلند شد، ‌عده زیادی هم با صدای بلند صلوات می‌فرستادند. همه اینها نشان می‌دهد بالاخره ساختمان هرمزان می‌تواند پایان روزهای بی‌وزیری‌اش را جشن بگیرد.

مقبولیت محمد فرهادی نزد نمایندگان موضوعی است که کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل هم روی آن تاکید می‌کند و می‌گوید: «باید بگویم که با شنیدن اسم آقای فرهادی فقط خدا را شکر می‌کردم. چراکه به نظر می‌رسد ایشان تنها کسی هستند که می‌توانند با به دست آوردن حمایت مجلس و همین‌طور هم‌سو با سیاست‌های دولت سکان وزارت علوم را به دست بگیرد و آن را از این وضعیت بلاتکلیفی بیرون بیاورد.»

او ادامه می‌دهد: «شخصا جناب فرهادی را می‌شناسم و می‌دانم که ایشان مدیری با کفایت، سیاستمداری آب‌دیده و اصلاح‌طلبی میانه‌رو است. به نظر من آقای فرهادی مصداق کامل اصلاح‌طلب اصولگرا هستند چراکه نه‌تنها اصلاح‌طلبی جسور به شمار می‌روند بلکه همواره تمام حرکاتش در چارچوب اصول قانونی بوده است.»

پیرموذن درباره شانس فرهادی برای کسب اعتماد می‌گوید: «تقریبا تردیدی ندارم که او می‌تواند با قدرت رای اعتماد نماینده‌ها را به دست بیاورد. طی همین چند ساعت هیچ کدام از نمایندگان را ندیده‌ام که مشکلی در ایشان پیدا کرده باشد یا نسبت به او نظر منفی بدهد. بحمدالله این بار به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور با مشورت رئیس مجلس دست به این انتخاب هوشمندانه زده است به همین دلیل دیگر نمی‌توان تردیدی در حمایت حداکثری نماینده‌ها از آقای فرهادی داشت.»
 
.......................
 
 سوابق اجرایی و مدیریتی
با نگاهی به سوابق علمی و اجرایی محمد فرهادی تا حدود زیادی دلیل حمایت نمایندگان بلافاصله بعد از معرفی وی را متوجه می‌شویم. به نظر می‌رسد فرهادی می‌تواند نظر مثبت نمایندگانی را که خواستار حضور یک فعال دانشگاهی و پژوهشگر به‌عنوان وزیر علوم هستند در کنار آنها که می‌خواهند وزیر علوم فردی اجرایی و با سوابق مدیریتی روشن باشد، جلب کند.
- متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن دانشگاه علوم پزشکی ایران
- عضو کمیته پزشکی جهاد دانشگاهی مشهد
- قائم‌مقام گروه پزشکی ستاد انقلاب فرهنگی
- قائم‌مقام هلال‌احمر در ایران در سال‌های 1362- 1361
- مشاور وزیر فرهنگ و آموزش عالی و دبیر آموزش پزشکی تخصصی کشور
1364-1362
- رئیس دانشگاه تهران
- وزیر فرهنگ و آموزش عالی 1368-1364
- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
- عضو شورای مرکزی نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- نایب‌رئیس شورای پژوهش‌های علمی کشور
- بنیانگذار پروژه کاشت حلزون شنوایی در ایران
- رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی ایران
- وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی 1380-1376
- رئیس مرکز تحقیقات گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن – دانشگاه علوم پزشکی ایران
- عضو علمی مرکز بین‌المللی علوم اعصاب آلمان(INI)
- استاد نمونه کشوری و عضو بنیاد ملی نخبگان
- رئیس سازمان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران
- چهره ماندگار سال 1389
- برنده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان سال 1391

  سوابق علمی و پژوهشی
- مولف 9 کتاب درباره شنوایی‌سنجی و بیماری‌های گوش و حلق و بینی و سر و گردن
- چاپ 205 مقاله علمی در مجلات پزشکی معتبر و بین‌المللی به‌ویژه در زمینه کاشت حلزون شنوایی
- ارائه بیش از 100 سخنرانی علمی در داخل و خارج از کشور
- رئیس مجله پزشکی جمهوری اسلامی ایران از 20 سال قبل تاکنون
- مجری بیش از 50 پروژه تحقیقاتی پایان یافته و در حال اجرا