کد خبر: ۶۳۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۲۷

نظارت بر خرید و فروش اسید

 «چای داغ هم روی صورت بریزد آن را می‌سوزاند، پس فروش آن باید محدود شود؟»، «نظارت بر خرید و فروش این ماده پیشنهاد بسیار خوبی است که مطرح خواهیم کرد»، «اسیدپاشی اصفهان یک حادثه بود که دیگر تکرار نمی‌شود» و «مگر چند نفر بودند که بخواهیم برای آنها قانون وضع کنیم؟»؛ اینها بخشی از واکنش‌های نمایندگان مجلس به موضوع مطرح شده در رابطه با محدود کردن فروش اسید است.

 به گزارش فرهيختگان آنلاين(FDN.IR)، شش نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای ممنوعیت، محدودیت یا نظارت بر فروش اسید در دستور کار دارند یا خیر، موضوعات مختلفی مطرح کردند.

بیش از دو ماه از اولین اسیدپاشی که در اصفهان اتفاق افتاد، می‌گذرد و هنوز در حالی هیچ ردپایی از متهم به‌دست نیامده که پس از گذشت دو ماه، ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور در روزهای پایانی آبان‌ماه اعلام کرد اسیدپاشی‌های سریالی کار یک نفر بوده است. صحبتی از شناسایی متهم در میان نیست و سرنخ قابل توجهی از او وجود ندارد. شاید اگر نظارتی روی فروش این ماده می‌شد، امروز سرنخ‌های بیشتری از عامل یا عوامل این حوادث به‌دست می‌آمد.

  مشخصات خریداران اسید ثبت شود
در کشوری مانند مالزی که آمار بالای اسیدپاشی در آن وجود دارد، برای فروش اسید کارت شناسایی دریافت و از خریداران آدرس و مشخصات دریافت می‌کنند. اگر این کار در ایران هم انجام می‌شد پلیس امروز حداقل می‌توانست با بررسی مشخصات افرادی که در دو ماه گذشته در اصفهان اسید خریداری کرده بودند به سرنخ‌هایی برسد. به هر حال اگر نظارت‌هایی بر فروش این ماده مقرر شود و فروشندگان مثلا فرم کارپردازی شرکت برای فروش اسید از مشتری بخواهند، شاید بتواند کمک بسیار زیادی به حل این معضل کند. محمد فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس نهم در گفت‌وگو با فرهیختگان گفت: «نظارت بر فروش این ماده پیشنهاد بسیار خوبی است که در مجلس مطرح خواهیم کرد. اما برخی نمایندگان معتقد بودند که با توجه به استفاده صنعتی اسید، امکان محدودیت در فروش آن وجود ندارد.»

  وظیفه نظارت با اتحادیه است
از سوی دیگر، سیدباقرحسینی، دبیر کمیسیون امنیت ملی در رابطه با بحث محدودیت و نظارت بر خرید و فروش این ماده گفت: «شأن مجلس را نباید در این حد پایین آورد و اگر هم قرار است به این موضوع رسیدگی شود وظیفه رسیدگی برعهده اتحادیه و اصناف است.» او با اشاره به اینکه در انگلستان 313 نفر امسال قربانی اسیدپاشی شدند، افزود: «زمانی که 313 نفر در کشوری مثل انگلیس قربانی شدند، چرا این همه سروصدا نکرد و حالا در ایران باید قانون محدودیت وضع شود؟» دبیر کمیسیون امنیت ملی همچنین افزود: «از نظر من ورود مجلس به این موضوع محلی از اعراب ندارد و مجلس کارهای مهم‌تری برای رسیدگی دارد.»

  لایحه بدهند، بررسی می‌کنیم
محمد میرمحمدی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با این موضوع به فرهیختگان گفت: «برای موضوع خاص قانون وضع نمی‌شود و اگر موضوع اسیدپاشی عمومیت داشت این کار انجام می‌شد، اما معمولا اسیدپاشی با‌انگیزه‌های مشکلات خانوادگی است و مورد اصفهان بی‌سابقه بوده و تمام شده است.» او در پاسخ به اینکه در هند و مالزی قانونی برای محدودیت و نظارت بر فروش اسید وجود دارد، گفت: «فرهنگ ما با هند اصلا قابل مقایسه نیست و نباید قانونی که آنجا برای این ماده دارند ما هم داشته باشیم، تعداد اسیدپاشی‌های ما در مقابل اسیدپاشی‌های آنجا خیلی کمتر است. با این حال اگر قوه قضائیه یا دولت لایحه‌ای مبنی‌بر این موضوع بدهد بررسی می‌شود.»

مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نهم نیز با اشاره به اینکه مجلس برنامه‌ای برای نظارت روی فروش این ماده در دستور کار ندارند، گفت: «این ماده مصرف صنعتی دارد و نمی‌توان این محدودیت را برای خریداران و فروشنده‌ها قائل شد. به هر حال نیاز به اینکه این موضوع کارشناسی شود، وجود دارد، ولی نمی‌توان خیلی سخت گرفت.»

  نظارت بر فروش می‌تواند تاثیر‌گذار باشد
امیرحسین قاضی‌زاده، نماینده مشهد در مجلس نهم شورای اسلامی نیز با بیان اینکه از هر ابزاری می‌توان استفاده نابجا و سوء کرد، گفت: «چای داغ را هم اگر بر صورت کسی بریزیم آن را می‌سوزاند، پس باید فروش چای را محدود کنیم؟» وی در پاسخ به اینکه آیا چای و اسید به لحاظ آسیب‌رسانی در یک سطح هستند، توضیح داد: «نه، ولی به‌نظرم نمی‌توان فروشش را هم محدود کرد. با این حال بحث نظارت بر فروشش می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد که در مجلس مطرح شود.» او همچنین گفت: «مثلا این موضوعی که مطرح کردید مبنی‌بر درخواست فرم کارپردازی از شرکت‌های صنعتی و کارت شناسایی می‌تواند تا حدود زیادی کمک‌کننده باشد.»

  چرا اسیدپاشی‌های انگلستان را پیگیری نکردید؟
عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم نیز در واکنش به این موضوع گفت: «وقتی در انگلیس اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای اتفاق افتاد، شما کجا بودید؟» او در رابطه با اینکه هر خبرنگاری مسئول انعکاس اخبار کشور خودش است، گفت: «پس چرا اخبار اسیدپاشی اصفهان را در کشورهای دیگر هم پوشش می‌دهند، ولی انگلستان را شما پیگیری نکردید.»

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم اسیدپاشی‌های زنجیره‌های اصفهان را با اسیدپاشی‌هایی با ‌انگیزه‌های شخصی و خانوادگی انگلیس در یک سطح دانست و رسیدگی بر موضوع فروش را بی‌مورد خواند.

  نظارت بر فروش پیشنهاد خوبی است
محمد فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس نهم نیز گفت: «این موضوع یک اتفاق زنجیره‌ای و حساب‌شده نبوده که بخواهیم چنین لایحه‌ای برایش تصویب کنیم، بلکه یک فرد روانی این کار را کرده و تنها اتفاقی که افتاده این است که بزرگنمایی شده است.»

 او با اشاره به اینکه با این موضوع که اسید به‌راحتی و آسان در دسترس نباشد، موافق است، گفت: «بحث آگاه‌سازی و مدیریت فروش به‌نظرم موضوع خوبی برای پیگیری است، اما از طرف اتحادیه اصناف باید چنین موضوعی به ما ابلاغ شود.» وی همچنین گفت: «به‌نظر من موضوع خیلی خوبی برای رسیدگی مطرح کردید و با توجه به مخرب بودن و جبران‌ناپذیر بودن اثرات این ماده، نظارت بر فروش آن می‌تواند تا حدود بسیاری زیادی کاهش‌دهنده باشد.»