کد خبر: ۶۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۰

کاهش ٢٥ درصدی قیمت دارو در کشور

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، از کاهش 25 درصدی قیمت دارو در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم کاهش قیمت دارو در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از سایت خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 'سیدحسن قاضی زاده هاشمی' در همایش معاونین غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی کشور، افزود: تحولات صورت گرفته در حوزه سلامت در طی چند ماه اخیر کم نظیر است.

وی گفت: در مرحله سوم طرح تحول سلامت، می توانیم از مردم و مشارکت های اجتماعی مردم به نحو احسن برای بهتر اجرایی شدن این گام استفاده کنیم.

وزیر بهداشت به ضرورت عدم تقاضای القایی در مصرف دارو در بیمارستان ها و مراکز درمانی اشاره کرد و گفت: کمیته های نظارتی در بیمارستان ها و در سطح دانشگاه های علوم پزشکی باید در مصرف دارو و تجهیزات، نظارت های سختگیرانه خود را دنبال کنند تا از مصرف بیش از حد دارو و تجهیزات جلوگیری شود.

هاشمی به لزوم اطلاع رسانی برای استفاده از مکمل ها تاکید کرد و گفت: سازمان غذا و دارو، برخی دستگاه های دولتی و مردم نهاد باید از ورود مکمل های بی کیفیت و آسیب رسان جلوگیری کنند.

وی، راه اندازی پورتال دارویی را راهی برای نظارت بهتر در امر واردات، توزیع و زمان ساخت دارو عنوان کرد و با اشاره به ارتقای کیفیت داروهای ایرانی، گفت: در حال حاضر کاستی هایی در تولید دارو وجود دارد که باید اصلاح شود.

هاشمی با تاکید بر نظارت هر چه بیشتر در استفاده از مواد اولیه در تولید دارو، گفت: تولیدکنندگان داروهای داخلی ، می توانند با هدف ارتقای کیفیت دارو و رعایت استاندارد جهانی وارد بازار بین المللی دارو شوند و حفظ کیفیت در دارو نیز باید استمرار داشته باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بسیاری از داروهای خارجی نیز ممکن است از کیفیت نامناسبی برخوردار باشند، افزود: نباید دارویی برای بیمار تجویز شود که اثر بخش نباشد.

هاشمی به تشکیل جلسات و فعالیت های مناسب صورت گرفته در شورای عالی سلامت و امنیت غذا اشاره کرد و گفت: در مورد روغن پالم و محصولات لبنی اقدامات خوب و ارزنده ای صورت گرفت و مردم متوجه نظارت های جدی و مناسب از سوی وزارت بهداشت شدند.

وی همچنین از توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل سموم و میزان مصرفی سموم تشکر و قدردانی کرد.

هاشمی با تاکید بر اصلاح زیر ساخت ها گفت: مدیریت ها در حوزه سلامت نیاز به بازنگری دارد و باید در تعاریف مدیریتی خود نیز تغییراتی ایجاد کنیم.

وزیر بهداشت همچنین، کاهش مالکیت و نیروی انسانی و هیات امنایی شدن دانشگاه های علوم پزشکی را فرصتی مناسب برای بازنگری در مدیریت دانست و اظهار امیدواری کرد که با کاهش تصدی گری و وابستگی ها، زمینه برای انجام خصوصی سازی ایجاد شود و بتوانیم از مشارکت های مردمی در بخش نظارتی استفاده کنیم.

وی اجرایی شدن کتاب تعرفه سلامت را سخت ترین بخش طرح تحول نظام سلامت بیان کرد و گفت: اجرای این کتاب با کمک جامعه پزشکی ضمن احترام به جامعه پزشکی موجب جلوگیری از تضییع حقوق بیماران خواهد شد.