کد خبر: ۶۳۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۳

دفاع وزیر بهداشت از پزشکان

وزیر بهداشت گفت: رسانه‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا برخی از آنها شهرت زایدالوصفی پیدا کنند، در حالی که به طور کلی درآمد جامعه پزشکی حتی از متوسط سطح زندگی مردم پایین‌تر است و یک پزشک از زمان تحصیل، سخت‌ترین شرایط را تحمل می‌کند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، سیدحسن هاشمی در حاشیه همایش سراسری مدیران عامل مجمع خیرین سلامت کشور در مورد میزان حقوق پزشکان در زمان ورود به بازار کار گفت: رسانه‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا برخی از آنها شهرت زایدالوصفی پیدا کنند، در حالی که به طور کلی درآمد جامعه پزشکی حتی از متوسط سطح زندگی مردم پایین‌تر است.

وی ادامه داد: حقوق پزشک عمومی ماهانه بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون 600 هزار تومان است بنابراین نباید اینگونه راجع به چند پزشک در رسانه‌ها صحبت شود چون بی‌انصافی است و به سلامت مردم آسیب می‌زند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یک پزشک از زمان تحصیل تا هنگامی که به خدمت سربازی رفته و برمی گردد سخت‌ترین شرایط را تحمل می‌کند بطوری که از 18 هزار نفر شرکت‌کننده در آزمون پزشکی فقط 2 هزار نفر پذیرفته می‌شوند و یک پزشک تا 50 سالگی گرفتار تحصیل است.

هاشمی گفت: به همین دلیل رسانه‌ها در دام افراد متخلفی که در ظاهر تابلوهای خیرخواهانه به جامعه پزشکی بی‌مهری می‌کنند، نیفتند.همچنین نباید صنف‌های مختلف در تریبون‌های عمومی با یکدیگر مقایسه شوند چون برخی دوست دارند بیشتر مطرح شوند و با وجود اینکه جامعه پزشکی در طول سال‌های مختلف مورد هجمه قرار گرفته با این وجود فکر می‌کنم از نظر محبوبیت در مردم رتبه دوم را دارد.

وی در مورد میزان رضایت مردم از اجرای طرح تحول سلامت گفت: براساس نظرسنجی‌های انجام شده 15 درصد مردم از این طرح خیلی راضی هستند. بیش از 40 درصد نسبتا راضی و عده‌ای دیگر نیز ناراضی هستند.

وی در مورد اقدامات انجام شده برای کاهش هزینه‌‌های درمانی گفت: نمی‌توانیم بگوییم در حوزه پیشگیری کار چشمگیری در مقایسه با درمان توسط خیرین انجام شده چون پیشگیری زمان‌بر است اما می‌توان این حوزه را در قالب مشارکت‌های مردمی و بیماری‌های غیرواگیر تقویت کرد و با کمک بخش خصوصی بیمارستانهای زنجیره‌ای ایجاد کرد.

هاشمی با اشاره به کمبودهای وسیع در بخش تخت سوختگی،روانی و ‌ICU و پذیرش بیمار و اوضاع اورژانس گفت: کسی ادعا نمی‌کند که این کمبودها در این دولت یا چندسال آینده برطرف شود، اما باید در جهت رفع آنها تلاش کرد.

وزیر بهداشت افزود: از توان خیرین می توان در طرح تحول نظام سلامت بهره گرفت در این زمینه محتاج دعای خیر آنها هستیم اما حضورشان باعث برکت کار خواهد شد.البته وزارت بهداشت در کنار مجمع خیرین سلامت، بخشی را به عنوان مشارکت‌های مردمی و امور خیر ایجاد کرده است.

وی در این همایش همچنین گفت: امیدواریم مجمع خیرین سلامت در ادامه مسیر پرشتاب‌تر و با کیفیت بیشتری حضور یابد و با توجه به گفته رهبری این تشکیلات نباید خود را وابسته به بودجه دولتی بداند چراکه جهاد سازندگی و کمیته امداد باید شکل مردمی خود را حفظ کرده تا اخلاق در جامعه بیشتر ارتقا یابد.

هاشمی ادامه داد: در محیط دانشجویی، اساتید و مراکز آموزشی باید به صورت خودجوش ادامه دهنده راه خیرین باشند و در تکیمل پروژه های ناتمام از حضور خیرین استقبال می‌کنیم.
*فارس