کد خبر: ۶۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۱

ساز مخالف بارزانی در شرایط بحران

رئیس منطقه کردستان عراق همچنان ساز مخالف می‌زند و در شرایطی که جنگ با داعش اولویت نخست کشور عراق به شمار می‌رود، بر ضرورت برگزاری همه‌پرسی استقلال این منطقه پافشاری می‌ورزد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، "مسعود بارزانی" رئیس منطقه کردستان عراق در شرایطی که "حیدرالعبادی" نخست‌وزیر جدید عراق در تلاش است تا مشکلات موجود میان اربیل و بغداد را حل و فصل کند، همچنان بر ضرورت استقلال کردستان آن هم در شرایط کنونی تاکید دارد و ساز مخالف می‌زند.
 
وی در دوره نخست‌وزیری "نوری المالکی" نیز همین روش را در پیش گرفته بود و خود به مانعی بزرگ بر سر راه حل اختلافات میان بغداد و اربیل تبدیل شده بود.
 
بارزانی در گفت‌وگو با شبکه خبری "فرانس 24" بر ضرورت برگزاری همه‌پرسی در منطقه کردستان درباره استقلال این منطقه پافشاری کرد و گفت که پارلمان کردستان، زمان این همه‌پرسی را تعیین خواهد کرد.
 
رئیس منطقه کردستان عراق گفت:برگزاری همه‌پرسی و تعیین سرنوشت حق ملت کُرد است و هیچ چیز نمی‌تواند مانع آن شود.
 
وی طی چند سال گذشته بارها در شرایط مختلف، با چراغ سبز آمریکا و عربستان و  نیز با استقبال اسرائیل، خواستار جدایی منطقه کردستان از دولت مرکزی و تشکیل دولت مستقل کردی شده بود و به نظر می‌رسد با بحران داعش در عراق، وی تلاش دارد بیشترین امتیاز را از بغداد برای خود کسب کند.
 
بارزانی گفت که از همه‌پرسی صرف‌نظر نخواهد کرد و تنها می‌توان زمان برگزاری آن را اندکی به تاخیر انداخت و مطلقا نمی‌توان آن را نادیده گرفت. کُردها از حقشان عقب‌نشینی نخواهند کرد.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره وجه تمایز نخست‌وزیر جدید عراق با مالکی، طفره رفته و گفت: نمی‌خواهم در این‌باره سخن بگویم.
 
رئیس منطقه کردستان در پاسخ به این سوال که آیا می‌خواهد رئیس همه کُردها باشد، گفت: ابدا رویای من این نیست که ریاست بر تمام کُردها را تجربه کنم. مهمترین نکته، تشکیل کردستانی مستقل است نه رئیس این کُردستان.
 
وی در ادامه از ائتلاف آمریکایی ضد داعش به دلیل حمایتش از کُردها در جنگ با داعش تقدیر کرد اما گفت: حمایت غربی‌ها از منطقه کردستان کافی نبوده و تسلیحات لازم در اختیار کُردها قرار نگرفته است.
 
ائتلاف ضد داعش به وعده‎های خود در قبال کمک به نیروهای کرد عمل نکرده است.
 
وی تاکید کرد: نیروهای پیشمرگه سلاح سنگین مورد نیاز خود برای مقابله با داعش  را دریافت نکرده است.