کد خبر: ۶۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۹۹

عمر الشیشانی: دیروز یک سرباز، امروز یک داعشی

عمر الشیشانی نه تنها شناخته شده ترین فرماندهان نظامی داعش است. وی هم چنین در استخدام جنگجویان آلمانی نقش دارد. نام حقیقی وی، آنچه را که وی چگونه از یک سرباز به یک داعشی تبدیل کرد، روایت می کند.

به گزارش «تیک» به نقل از سایت تاگِس شاو آلمان(چشم انداز روز)،در میان جنگجویان سازمان تروریستی داعش چهره ی وی به عوان شناخته شده ترین چهره محسوب می شود: عمر الشیشانی در عکس و ویدئو توسط ریشه قرمز به هم ریخته اش توجه ها را به خود جلب می کند. مرد 28 ساله ای که در ضمن به عنوان عضو حلقه ی رهبری داعش محسوب می شود. به همین دلیل ایالات متحده در ماه سپتامبر وی را در لیست تروریست های بین المللی قرار داد.

عمر الشیشانی به معنای عمر چچن است. اما تارخان باتیراشیوی ، که اسم واقعی وی است، از اهالی چچن های قفقاز شمالی نیست. وی در جمهوری قفقاز جنوبی همسایه یعنی گرجستان بزرگ شد. اما با چچن و سرنوشت آن پیوند نزدیک دارد. زیرا روستای زادگاهش در دره ی پانکیسی قرار دارد. این روستا نه تنها با چچن هم مرز است، بلکه هم چنین در کنار چچنی ها قوم نسبی یعنی کیستیون ها زندگی می کنند.

آموزش در ارتش گرجستان

باتیراشیوی در ارتش گرجستان آموزش نظامی دید، که در آن وی از سال 2007 تا 2010 خدمت کرد. این خبر را اراکلی الاسانیا تایید می کند،  کسی که از سال 2012 تا چند روز پیش وزیر دفاع گرجستان بود. در سال 2010 وی به دلیل سل از ارتش اخراج شد. پس از آن وی بیکار بود. چند ماه بعد به دلیل داشتن اسلحه ی غیر قانونی به زندان محکوم شد. در زندان به افراطی گری روی آورد و پس از آزادی در سال 2012 به سوریه سفر کرد.

تاریخ زندگی عمر الشیشانی نشان می دهد، کدام شرایط زندگی مردان جوان را می توانند تحریک کنند که به داعش بپیوندند و این کار چه نتایجی برای دولت ها می تواند داشته باشد. گزارش ها درباره ی موفقیت های نظامی اش در اینترنت وی را به الگویی برای جوانان در سطح جهان تبدیل کرده است. قبل از اینکه با داعش بیعت کند، وی فرمانده ی گروهی از جوانان از قفقاز بود. کیودو اشتاینبرگ در کتاب کوچکش با عنوان " جنگجویان آلمانی داعش: جهانی شدن تروریسم اسلامی" می نویسد، هدف این گروه اروپا بود.

جنگ چچن به عنوان نقطه ی آغاز

بر اساس گفته های اشتاینبرگ هم چنین شبه نظامیان آلمانی داعش توسط گروه های چچنی آموزش می بینند، قبل از آن که به گروه تروریستی داعش بپیوندند. از جمله خواننده ی مشهور  رپ دسو دُگ با نام واقعی دنیس کوسپرت در شمار این افراد قرار می گیرد. وی آشکارا توسط " شبه نظامیان سوری" آموزش دیده بود. رهبر این گروه شخصی به نام ابو ولید با نام اصلی مارگُشویلی بود. این فرد همانند عمر الشیشانی اهل دره ی پانکیسی گرجستان بود، که در جنگ چچن جنگید و به همین دلیل در میان شبه نظامیان داعشی مورد ستایش قرار می گیرد.

اشتاینبرگ توضیح می دهد چگونه دو جنگ در چچن میان سال های 1994 و 2009 بر مردان با تفکر جهادی را در آلمان تاثیر ویژه ای داشت: شاید پیشتر اعضای گروه های سوری می خواستد از طرف چچنی ها علیه دولت روسیه بجنگند. هر کس در جنگ چچن شرکت کرده است، تا به امروز به شکل خاصی در جنگ مشارکت داشته است.

جنگجوی روان گَزیده

در میان چچنی ها انسان ها به ندرت تجربه های جنگی وحشناک شان را فراموش می کنند. بسیاری از مردان دیگر به زندگی عادی بر نمی گردند. ، یک کارشناس امور قفقاز توضیح می دهد:  دلیل این امر نه تنها در فرهنگ چچنی وجود دارد، بلکه هم چنین قدرت اقتدار گرای کادیروف است. قدرت کادیروف وابسته به حمایت روسیه است: وی تاریخ را چنین تفسیر می کند که چچنی ها در تبعید و جنگ با روسیه مقصر بوده اند.

بسیاری از چچنی ها در سال های گذشته به اروپا مهاجرت کرده اند یا ترکیه، از آن جا مردان جوان زیادی برای جنگ به سوریه رفته اند. اما کادیروف انکار می کند، که چچنی ها در سوریه علیه رئیس جمهور این کشور بشار اسد می جنگند.

در عوض کادیروف مدعی است که جنگجویانی هم چون عمر الشیشانی با نام اصلی تارخان باتیراشیوی تنها به عنوان چچنی معرفی می شوند. اگر هم چنین جنگجویانی به ناحق با نام الشیشانی –یعنی چچنی- آراسته می شوند، این عنوان دهی به معنای دقیق تنها برای الشیشانی برجسته است. چون به عنوان یک کیستیون زادگاهش دره ی پانکسی به شدت در جنگ های چچن در گیر بوده است. در آن زمان بیش از 7000 انسان از مناطق چچن به گرجستان فرار کردند، از میان آنها چنین جنگجویان افراط گرا هم بود.

اگرچه جنگجویان در سال 2002 از این دره اخراج شدند، هنوز عدم اعتماد به جای خود باقی است. کیستن ها به عنوان یک تهدید امنیتی دیده می شوند و بر همین اساس با آنها رفتار می شود. مسلمانان به ندرت در امور سیاسی مشارکت دارند، موقعیت اجتماعی شان همیشه بدتر از بقیه ی مردم در گرجستان بوده است. مطمئنا حکومت گرجستان از سال 2002 درباره ی تامین کردن زندگی کهنه سربازان ارتش و بهتر کردن روابط بسیار بد در زندان ها تلاش بیشتری می کند. اما، ، نه تنها در گرجستان، هر کجا جوانان امیدی ندارند، اندیشه ی جهادی داعش زمین حاصل خیزی می یابد.

*شفقنا