کد خبر: ۶۳۵۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۹۸

پاسخ 12 کارشناس به یک سوال: آیا تا سوم آذر با 1+5 به توافق می رسیم؟

 مذاکراتی که هم اکنون در وین در حال برگزاری است ، آخرین دور مذاکرات در مهلت مقرر توافقنامه ژنو است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، در حالی‌که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داده که حصول توافق هسته‌ای تا روز ۲۴ نوامبر(سوم آذر) بعید به نظر می رسد و طرفین احتمالاً توافق موقت جدیدی مشابه توافق ژنو امضا می‌کنند،علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیرا در دیدار وزیر امور خارجه نروژ با اشاره به مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 گفته است: نظر جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه ای برسد که در کنفرانس ژنو ، 24 نوامبر (سوم آذر) پیش بینی شده بود.

تیم هسته‌‌ای کشورمان به سرپرستی "محمد جواد ظریف" رئیس دستگاه دیپلماسی به منظور دستیابی به توافق جامع هسته‌ای وارد وین شده و در اولین دور از گفتگوهای رسمی خود با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخی کوتاه به این سوال که مذاکرات چگونه بود؟ گفـته است: تصمیم گرفتیم در روزهای آینده چگونه کار را پیش ببریم اما بقیه موارد به اراده سیاسی برای رسیدن به نتیجه بستگی دارد. وی پیش از این در بدو ورود به فرودگاه وین گفته بود: در صورتی که طرف مقابل اراده سياسي برای رسيدن به راه حل داشته باشد پيشنهادات متعددی برای اطمينان حاصل کردن از صلح آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران وجود دارد و آنها نيز مطرح شده‌اند. آنچه برای این هفته لازم است این است که با اعتماد به نفس ، همه گروهها و افراد کاری کنند که با نشان دادن همدلی نتیجه هر چه باشد چه توافق باشد و چه ایستادگی در برابر زیاده خواهی، روز سوم آذر پیروزی ملی در رسیدن به اهدافی باشد که از این مذاکرات به دنبال آن بودیم.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سوم آذر 1392 (24 نوامبر 2013) در شهر ژنو در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان "برنامه اقدام مشترک" (توافق ژنو) دست یافتند و این توافقنامه در 30 دی ماه 92 وارد مرحله اجرا شد و از آن پس گفت‌وگوها درباره راه‌حل جامع هسته‌ای تا کنون ادامه دارد.

همچنین قرار بود تا 29 تیرماه 93 توافقنامه جامع هسته‌ای حاصل شود اما به دلیل عدم حصول توافق، قرار شد این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر 93) تمدید شود. میزان و ظرفیت غنی سازی و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در حال حاضر از مهمترین موارد اختلافی بین دو طرف است.

اکنون مذاکره کنندگان تلاش می‌کنند تا پیش از پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته‌ای جهت دستیابی به توافق جامع، به این هدف دست یابند؛ هر چند، طبق توافقات قبلی، دو طرف می توانند در موعد مقرر (24 نوامبر برابر 3 آذر) مذاکرات را به مدت 2 ماه دیگر تمدید کنند اما تاکنون دو طرف اراده خود را بر رسیدن به توافق در زمان تعیین شده متمرکز کرده اند.

تا کنون خيلي ها درباره به نتيجه رسيدن مذاکرات گمانه زني کرده اند. همچنين خبرآنلاين نيز از برخي از صاحب نظران درباره احتمال به نتيجه رسيدن مذاکرات نظرخواهي کرده است. در ادامه برخي از اين نظرات مي آيد:


*خبرآنلاین