کد خبر: ۶۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۶

شکایت خبرنگاران از جاسوسی پلیس انگلیس

شش خبرنگار انگلیسی پس از افشای اسنادی که نشان می‌داد پلیس لندن بیش از یک دهه از آن‌ها جاسوسی می کرده است، از اسکاتلند یارد شکایت کردند.

به گزارش ایسنا، این شکایت که اتحادیه ملی خبرنگاران علیه اسکاتلند یارد(مرکز پلیس لندن) و وزارت کشور انگلیس تنظیم کرد، عصر پنجشنبه ( ۲۹ آبان) اعلام شد.

این گروه از خبرنگاران از جمله سه عکاس، یک روزنامه‌نگار محقق و یک گزارشگر روزنامه پس از آن که پی بردند پلیس لندن بر مبنای یک پایگاه داده‌های مخفی فعالیت‌های حرفه‌ای آن‌ها را زیر نظر داشته است، از آن شکایت کردند.

گفته می‌شود که این پایگاه داده‌ها با هدف نظارت بر آن دسته از افرادی که «افراطیون داخلی» نامیده می شوند، طراحی شده بود.

پرس تی وی اعلام کرد،‌این سوابق، نظارت بر فعالیت‌های خبرنگاران در حین انجام کار، حضور آن‌ها و چگونگی استفاده از دوربین برای ضبط رویدادها به هنگام پوشش رویدادهای خبری را در بر می گرفت.

دیوید هافمن، عکاس مستقل، با زیر سوال بردن اقدام پلیس در نامیدن وی به نام افراطی در این پرونده می‌گوید، وی هرگز حتی به هیچ نوع اقدام افراطی و یا هر کاری که ماهیت سیاسی و یا جنایی داشته، فکر هم نکرده است.

این خبرنگاران می‌گویند این شکایت با هدف افشای الگویی مستمر از اقدامات پلیس علیه خبرنگاران از جمله حمله، نظارت و تجسس و متوقف کردن آن‌ها در حین انجام فعالیت کاری‌شان مطرح شده است.

این گروه در تلاش است پلیس را وادار سازد تا پرونده‌هایی را که سوابقی از فعالیت‌های آن‌ها را در بر می گیرد از بین ببرد. این گروه می‌گویند این نظارت با آزادی مطبوعات و حفظ حریم خصوصی خبرنگاران در تضاد است.

مرکز پلیس لندن و وزارت کشور انگلیس تاکنون از اظهار نظر درباره این شکایت خودداری کرده‌اند.

این شکایت در حالی مطرح شد که اخیرا نیز اسنادی درباره اقدام پلیس در شنود مخفیانه مکالمات تلفنی خبرنگاران فاش شد.

برخی از افسران ارشد پلیس اذعان کرده‌اند که با استفاده از قدرتی که بر مبنای تدابیر ضد تروریستی به آن‌ها داده شده است، از نزدیک فعالیت خبرنگاران را زیر نظر داشته اند.

پیشتر نیز ۵ خبرنگار از پلیس به دلیل حمله و تجسس از خبرنگاران درحین فعالیت کاری خود شکایت کرده بودند. این شکایت پلیس را به عذرخواهی و پرداخت خسارت به دلیل تخلف واداشت.