کد خبر: ۶۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۴

عضو کمیسیون امنیت ملی: تیم مذاکره‌کننده نگران مواضع جناح‌های داخلی نباشد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نباید نگران موضع‌گیری‌های افراد و جناح‌های سیاسی داخل کشور باشد، گفت که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان در چارچوب تایید شده حرکت می‌کنند و در مقابل همان نهادی پاسخگو هستند که این چارچوب را برای آنها تعیین کرده است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، نوذر شفیعی اظهار کرد: شورای عالی امنیت ملی مسیر مذاکرات هسته‌ای را مشخص کرده و تیم مذاکره‌کننده باید به دور از هیاهوهای داخلی به مذاکرات ادامه دهد چرا که ماموریت آنها به شکل دیگر و از جای دیگری تعریف شده نه از طرف جریان‌های سیاسی و افراد و گروه‌های مختلف. بنابراین باید در همان مسیر و چارچوب تایید شده حرکت کنند و در مقابل همان نهاد پاسخگو باشند که چارچوب مذاکره را برایشان تعیین کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید هیچ خللی در اراده تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایجاد شود، اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده معتقد است که این اختلاف باید حل شود، معتقد است که می‌شود این اختلاف را حل کرد و معتقد است که می‌شود فضای جدیدی را در عرصه بین‌المللی برای ایران به وجود آورد که قدرت مانور ایران در عرصه جهان بیشتر شود و می‌شود تنگناها و محدودیت‌ها علیه ایران را برداشت. این ماموریتی است که تیم مذاکره‌کننده به عهده دارد و پیام انتخابات ریاست‌جمهوری در بخش سیاست خارجی هم همین بوده که باید در این مسیر حرکت کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نباید نسبت به موضع‌گیری‌های افراد و جناح‌های سیاسی داخل کشور نگران باشد، خاطرنشان کرد: البته به هر حال این پیوندها ارگانیک است و مسائل و حوادث به هم ارتباط دارند. همان‌طور که حمایت گروه‌های سیاسی از تیم مذاکر‌ه‌کننده به شکل سلبی یا ایجابی نیز تاثیرگذار خواهد بود. مثلا گاهی ممکن است مخالفت منفی پشتوانه‌ای برای دیپلماسی باشد. مهم این است که دست به تخریب و بازگرداندن مذاکرات به نقطه صفر و چوب لای چرخ دولت گذاشتن در میان نباشد وگرنه هر تدبیر دیگری که بتواند به ثمربخش بودن مذاکرات کمک کند مفید خواهد بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی کسانی که مغرضانه در مقابل دولت موضع‌گیری می‌کنند اگر مذاکرات به نتیجه برسد می‌گویند که این توافق محل اشکال است و اگر مذاکره به نتیجه نرسد می‌گویند ما از ابتدا گفته بودیم که نباید مذاکره صورت گیرد چرا که به نتیجه نمی‌رسد. در هر حال قصد آنها رقابت و بعضا خصومت با جناح دیگر بدون در نظر گرفتن منفعت ملی است.

شفیعی تصریح کرد: اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد معنایش این است که دیپلمات‌های ما در چارچوب خطوطی که برایشان توسط نظام تعیین شده حرکت کرده و ایستادگی کرده‌اند و طبعا ممکن است هر مذاکره‌ای الزاما به نتیجه نرسد. اگر هم مذاکرات به نتیجه برسد ما باید خوشحال باشیم که گره‌ای از مسائل و مشکلات کشور گشوده شده و فضای جدیدی در عرصه بین‌المللی به روی کشور باز می‌شود.
*ایسنا