کد خبر: ۶۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۳۷

دیدار ظریف، کری و اشتون برای چهارمین بار؛ آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و آمریکا

 محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 در پنجمین روز مذاکرات وین 8 برای چهارمین بار با یکدیگر مذاکره می کنند.

به گزارش ایرنا، ظریف و کری تاکنون سه دور با یکدیگر مذاکرات سه جانبه داشته اند و چهارمین دور این مذاکرات ساعت 17 امروز به وقت محلی برگزار می کنند.

تیم کارشناسان ایران و آمریکا نیز هم اکنون به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و «جیم تیمبی» رییس هیات کارشناسی آمریکا با حضور استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مذاکرات خود را آغاز کرده اند.

عمده ترین اختلافات میان طرفین همچنان میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق جامع است که طرفین به ویژه ایران و آمریکا در تلاشند تا روز 24 نوامبر /سوم آذر ماه که پایان مهلت قانونی مذاکرات جامع است، به راه حل های مشترکی به منظور دستیابی به توافق نهایی دست یابند.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون پیشنهادها و راه حل های منطقی بسیاری را ارائه کرده تا بر اساس آن هم نگرانی ها مشروع طرف مقابل درباره برنامه هسته ای صلح آمیز خود را برطرف کند و هم حقوق حقه ملت بزرگ ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تثبیت کند.

ظریف پیش از دیدار سه جانبه خود کری و اشتون، با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان دیدار دو جانبه ای خواهد داشت. مایر پیش از دیدار با ظریف، مذاکره دو جانبه ای با کری داشته است.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هنگام ورود به هتل پله کوبورگ که محل اقامت هیات های مذاکره کننده ایران و 1+5 است، با بیان اینکه در تعیین کننده ترین لحظه 10 سال اخیر هستیم، گفت: الان بهتر از زمان دیگری شانس توافق داریم .

اشتاین مایر که برای پیوستن به مذاکرات وین 8 به اتریش سفر کرده است، افزود: این تعیین کننده ترین لحظه 10 سال گذشته بوده و فضای سازنده ای در جریان است .

وی با بیان اینکه زمان مهم و تاریخ ساز بوده و اختلافات کماکان باقی است، تصریح کرد: اگر ایران احساس کند که پیشرفت ملموسی وجود دارد باید حرکتی انجام دهد.

وزیر خارجه آلمان اظهار داشت: تا کنون در هیچ برهه تاریخی اینقدر بهم نزدیک نبوده ایم. برای انجام توافق اینجا جمع شده ایم و الان بهتر از هر زمان دیگری شانس توافق داریم.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 به خبرگزاری روسی ریانووستی گفته است که حضور کری و ظریف در وین نشانه موفقیت مذاکرات است.