کد خبر: ۶۳۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۸

واکنش افغانستان به دستور «اوباما»

در حالی که خبر می‌رسد باراک اوباما به صورت محرمانه دستور داده است تا مأموریت نظامیان آمریکایی پس از ۲۰۱۴ در افغانستان گسترش یابد، مقامات کابل ادامه حضور آمریکایی‌ها در افغانستان را براساس پیمان امنیتی کابل - واشنگتن قانونی می‌دانند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید، مأموریت بعدی آمریکا و کشورهای دیگر عضو ناتو در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی بر اساس توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن تنظیم خواهد شد.

«فایق واحدی» معاون سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به خبر امضای فرمان محرمانه از سوی باراک اوباما در مورد وسعت بخشیدن به مأموریت‌های نظامی آمریکا در افغانستان گفت: مأموریت بعدی آمریکا و کشورهای ناتو در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی بر مبنای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن و همچنین توافقنامه جداگانه کابل با ناتو تنظیم خواهد شد و این همکاری‌ها در سه مورد مشخص که آموزش، مشاوره و همچنین همکاری با نیروهای امنیتی افغان است، صورت خواهند گرفت.

این در حالی است که گزارش‌ها از امضای یک فرمان محرمانه از سوی رئیس‌جمهور آمریکا جهت وسعت بخشیدن به فعالیت‌های نظامی آمریکا در ۲۰۱۵ میلادی خبر دادند.

روزنامه نیویورک تایمز امروز خبر داد که این فرمان اطمینان می‌دهد که نیروهای آمریکایی برای یک سال دیگر نقش مستقیم در جنگ افغانستان خواهند داشت.

به گفته این روزنامه، باراک اوباما این تصمیم را پس از ملاقات با مشاور امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید گرفت.

در ماه می سال جاری میلادی اوباما گفته بود که نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۵ میلادی نقش نظامی در افغانستان نخواهند داشت.

وی در آن زمان اعلام کرد: تنها ۹۸۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند که نقش آن‌ها محدود به آموزش نیروهای افغان و جستجوی اعضای القاعده خواهد بود.

اما فرمان تازه اوباما به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد که علیه طالبان و آن عده از مخالفین مسلح عملیات کنند که برای نیروهای آمریکایی و حکومت افغانستان تهدید به شمار می‌روند.

این فرمان اجازه می‌دهد تا نه تنها نیروهای هوایی آمریکا، نیروهای افغان را کمک کنند بلکه نیروهای زمینی آمریکا نیز در عملیات علیه شورشیان، نیروهای افغان را همراهی کنند.

این فرمان محرمانه را باراک اوباما در حالی امضا کرده است که حملات طالبان اخیراً در افغانستان افزایش یافته است.

نیویارک تایمز می‌نویسد، برخی از مشاورین غیرنظامی اوباما خواهان محدود ساختن نقش نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۵ بودند، اما شماری از نظامیان آن کشور بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی به وی مشاوره دادند تا مأموریت نظامیان آمریکایی را در افغانستان از آنچه که قبلاً طرح شده بود، وسیع‌تر سازد.

نیویورک تایمز در ادامه می‌گوید: استراتژی باراک اوباما در مورد پایان دادن به مأموریت نظامی در افغانستان پس از آن مورد انتقاد شدید قرار گرفت که گروه تندرو دولت اسلامی در عراق و سوریه پیشرفت کرد و بخش‌هایی از آن ۲ کشور را تحت تصرف خود در آورد.
*تسنیم