کد خبر: ۶۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۹۷۶
اندیشکده «مطالعات امنیت ملی» اسرائیل:

نتانیاهو، به دنبال جایگزینی پوتین با اوباما در جهت تاثیرگذاری بر توافق هسته ای با ایران

در بحبوحه بحران کنونی ایجاد شده در روابط میان اسرائیل و آمریکا و جنجال‌های پیش‌آمده بر سر این موضوع، مسئله دیگری نیز وجود دارد که تاکنون چندان مورد بررسی و موشکافی قرار نگرفته است و آن روابط اسرائیل و روسیه است.
 اندیشکده «مطالعات امنیت ملی» اسرائیل نوشت: در بحبوحه بحران کنونی ایجاد شده در روابط میان اسرائیل و آمریکا و جنجال‌های پیش‌آمده بر سر این موضوع، مسئله دیگری نیز وجود دارد که تاکنون چندان مورد بررسی و موشکافی قرار نگرفته است و آن روابط اسرائیل و روسیه است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، به نظر می‌رسد روابط اسرائیل با روسیه و ولادیمیر پوتین در حال بهبود است و این امر مشکلاتی را برای واشنگتن ایجاد کرده است. همچنان که روابط دولت نتانیاهو و دولت اوباما روزبه‌روز در حال وخیم‌تر شدن است، روابط میان اورشلیم و مسکو در حال پیشرفت و شکوفا شدن است. «آویگدور لیبرمن»، وزیر امور خارجه اسرائیل در اظهاراتی در نوامبر سال گذشته پیشنهاد کرد که اسرائیل بیش‌ازحد به آمریکا متکی شده است.

لیبرمن در آوریل سال ۲۰۱۴ میلادی و طی مصاحبه‌ای با کانال ۹ روسی زبان اسرائیل این موضوع را بسط داد و به تفصیل درباره آن صحبت کرد. وی در این مصاحبه تلویزیونی ادعا کرد که اسرائیل روابط بسیار خوب و مطمئنی با آمریکایی‌ها و روس‌ها داشته است و در ادامه تجربیات اسرائیل از ارتباط با هر دو طرف را بسیار خوب و مثبت ارزیابی کرد. بعدها گزارش شد که مقامات آمریکا از چنین اظهاراتی بسیار خشمگین و عصبانی شده‌اند چرا که با وجود خاص بود روابط میان واشنگتن و اورشلیم، با این حال مقامات دولت اسرائیل روابط با روسیه را مشابه و در سطح و اندازه روابط با آمریکا دانسته‌اند.

اندیشکده «مطالعات امنیت ملی» در ادامه نوشت: قطعاً اسرائیل به ارتباط با روسیه و بهره‌مندی از حمایت‌های این کشور نیازمند است. طرفداران و هواداران ارتباط با اسرائیل همواره به این حقیقت اشاره می‌کنند که روسیه در سال ۲۰۱۰ میلادی قرارداد خود با ایران مبنی بر فروش سیستم دفاع هوایی و موشک‌های S-300 را به طور کامل لغو کرد. اسرائیل نیز می‌خواهد اطمینان حاصل کند که روسیه نظر خود را تغییر نخواهد داد.

علاوه بر این، یکی دیگر از علت‌هایی که اسرائیل را ترغیب می‌کند به دنبال همکاری و تعاملات بیشتر با روسیه باشد، حصول اطمینان از این موضوع است که هرگونه توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور یک توافق رضایت‌بخش و قابل قبول از نظر اسرائیل باشد.