کد خبر: ۶۳۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۱۰
روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا:

نه! این دور از مذاکرات هسته ای، دور آخر نیست / سخنان معاون سابق آژانس، عامل اصلی اختلاف جدید ایران و 1+5 است

اختلاف نظرات در خصوص تعداد سانتریفیوژها، تاریخ انعقاد توافق هسته ای را با خطر تمدید مواجه کرده است.
 روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: اختلاف نظرات در خصوص تعداد سانتریفیوژها، تاریخ انعقاد توافق هسته ای را با خطر تمدید مواجه کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، احتمال دارد، مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران در تاریخ 24 ماه نوامبر که پیش از این اعلام شده است، پایان نیابد.

دور نهائی مذاکرات در قالب «گروه 1+5» که در روز سه شنبه آغاز شد، با مشکلاتی مواجه شده است که با مساله کنترل بر اجرای توافقنامه مورد نظر مرتبط می باشد.

شرکت کنندگان در مذاکرات، روز دوشنبه 24 ماه نوامبر را تاریخ نهایی مذاکرات تعیین کرده اند. اما، هنوز مشخص نیست که آیا تا این تاریخ توافق حاصل خواهد شد یا خیر. پیچیده ترین بخش مذاکرات– اتخاذ تدابیر در جهت کنترل برنامه هسته ای ایران است.

در روز های اخیر، انتشار خبرهایی با استناد بر سخنان کارشناسان، عامل اصلی در بروز مشکلات جدید بوده است. در روزهای آخر هفته گذشته، نشریه انگلیسی «ساندی تایمز»، با استناد بر سخنان اولی هینونن، معاون سابق دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدعی شد که احتمال دارد، تعداد سانتریفیوژهای نسل جدیدی که ایران در اختیار دارد، پنج برابر تعدادی باشد که این کشور پیش از این اعلام کرده است.

در رابطه با خبرهای منتشره، محافل دیپلماتیک غربی چنین برداشت کرده اند که دور کنونی مذاکرات – آخرین دور نخواهد بود.

برای نمونه، از سوی برلین نیز با استناد بر سخنان منابعی در محافل وزارت امور خارجه آلمان چنین خبرهایی منتشر شده است. و این در حالی است که از تهران با استناد بر سخنان مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این خبر منتشر شده که مذاکرات «گروه 1+5» میانجی گران بین المللی و تهران «جدی و ثمر بخش» است، اما کند پیش می رود. براساس، تا این لحظه، امریکا و ایران در خصوص هیچ یک از مسائل مورد بحث به توافق نهائی نرسیده اند.

انتظار می رود که تا تاریخ 23 ماه نوامبر، وزیران امور خارجه تمامی کشورهای شرکت کننده در مذاکرات در وین حضور یابند. واضح است که فقط در آن زمان، برای حل و فصل مسائل موجود نهایت تلاش ها به کار گرفته خواهد شد و یا شرکت کنندگان در مذاکرات ناگزیر خواهند شد مهلت مقرره را تمدید کنند.