کد خبر: ۶۳۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۸

سعد کمیل: دوست داشتم در دربی تهران بازنشسته می‌شدم

سعدکمیل وقتی پایش را در فرودگاه تهران گذاشت، متوجه شد ایران همیشه هم به قول معروف «کویت» نیست! او به‌عنوان یکی از معدود داوران خارجی، سابقه قضاوت در ٢ دربی تهران را داشت و به همین دلیل شاید بهتر از هرکسی می‌تواند از یک نگاه خارجی از حال و هوای دربی سخن بگوید. مصاحبه «شهروند» با سعد کمیل پیش روی شماست.

   از تجربه دربی تهران بگویید؟
به لطف کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران، ٢ بار دربی تهران را تجربه کردم و از این بابت واقعا از آنها تشکر می‌کنم. جو منحصر به فردی در بازی وجود داشت. من قبلا حتی در بزرگترین بازی‌های لیگ کویت هم این همه هوادار ندیده بودم. البته با جو ملی ورزشگاه آزادی هنگام بازی‌های تیم‌ملی ایران آشنایی داشتم و چندباری در این استادیوم سوت زدم اما حقیقتا دربی جو منحصر به فردی داشت.

   برخورد مردم ایران با شما چگونه بود؟
ملت ایران از دیرباز با مردم کویت رابطه خوبی داشته‌اند. درحال حاضر هم تعداد زیادی از هموطنان من در کشور شما زندگی می‌کنند. به یاد دارم وقتی در فرودگاه از هواپیما پیاده شدم، چند هوادار فوتبال ایران مرا شناختند و حتی با من عکس یادگاری هم گرفتند. از این برخوردها در طول ٦ یا ٧ روز حضورم در ایران خاطرات خوبی به وجود آمد؛ به‌حدی که همین الان اگر از من درباره ملت ایران بپرسید، قاطعانه به شما می‌گویم غیراز خوبی از آنها چیزی ندیده‌ام.

  درباره دربی ٦٥ به قضاوت شما، حرف و حدیث‌های زیادی به وجود آمد. می‌گفتند باید واعظی، دروازه‌بان پرسپولیس را اخراج می‌کردید و یک پنالتی به نفع استقلال می‌گرفتید...
سعی کردم بهترین تصمیم ممکن را بگیرم. حتی همین الان هم می‌توانم ادعا کنم تصمیمات من کاملا درست بود. نظر هیچ ٢ داوری شبیه هم نیست. چنانچه فیلم بازی را ببینم، باز هم ادعا می‌کنم هر تصمیمی گرفتم، درست بود. بعد از بازی فدراسیون فوتبال ایران با ارسال یک ایمیل از نوع قضاوتم تشکر ‌کرد. این مدرک نشان می‌دهد کارم را به درستی انجام دادم.

  ... و ٢ هفته بعد از آن دربی بازنشسته شدید!
بله. خوشحالم که دربی تهران یکی از آخرین قضاوت‌های دوران حرفه‌ای مرا رقم زد و بیش از بسیاری از قضاوت‌هایم در خاطرم ماند. بعد از دربی تهران، برخلاف میل باطنی با قضاوت یکی از بازی‌های لیگ کویت بازنشسته شدم. حیف شد چون دوست داشتم دربی تهران آخرین قضاوتم باشد.

  همیشه این شائبه وجود داشت که به داوران خارجی دربی توصیه شده کاری کنند که دربی تهران مساوی تمام شود. به شما توصیه‌ای شد؟
معنای این سوال را درک نمی‌کنم! مگر امکان دارد داور نتیجه یک بازی را تعیین کند؟ شاید ما داورها، کاملا غیرعمد اشتباه کنیم اما هیچ داوری در هیچ جای دنیا حاضر نیست اعتبار خود را به ازای نقش‌آفرینی در نتیجه بازی از دست بدهد. مخصوصا برای ما داوران خارجی دربی، قضاوت مناسب جدال پرسپولیس- استقلال اهمیت زیادی داشت چون به‌هرحال به‌عنوان یک نقطه عطف در کارنامه کاری به ثبت می‌رسید. شخصا هیچ توصیه‌ای از طرف هیچ‌کس نشنیدم و اگر هم می‌شنیدم، هرگز قبول نمی‌کردم!

  از دربی تهران چه خاطره‌ای دارید؟
 نمی‌دانم الان اوضاع داوری در ایران چگونه است اما من قبل از قضاوت در دربی از فدراسیون ایران درخواست هدست کردم اما این نهاد به من گفت نمی‌تواند خواسته‌ام را برآورده کند. مجبور به استفاده از هدست شخصی شدم و کمک‌داوران ایرانی هم هدست شخصی خودشان را به گوش زدند. نمی‌دانم این مشکل الان حل شده یا نه!

  بازی‌های فوتبال ایران را دنبال می‌کنید؟
به طور دقیق خیر اما حدس می‌زنم در آستانه دربی، همه جای کشور شما حال و هوای خاصی دارد. دربی ایران در سراسر قاره آسیا نمونه منحصر به فردی است. ما داورها در محافل خصوصی خودمان هم از حال و هوای دربی حرف می‌زنیم.

  پرسپولیس و استقلال فعلی را می‌شناسید؟
شناخت لازم را ندارم اما به تجربه دریافتم این ٢ تیم همیشه در دربی‌ها محافظه‌کارانه ظاهر می‌شوند و اصلا دوست ندارند ببازند.
منبع: روزنامه شهروند