کد خبر: ۶۳۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۴

ششمین روز مذاکرات و آخرین تحلیل‌هاوخبرها

«اگر تا یک‌شنبه‌شب(امشب) در وین بر سر یک تفاهم سیاسی و کلی توافق نکنیم، گزینه تمدید توافق ژنو روی میز قرار می‌گیرد.»

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، این جمله را بک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفته و اظهار کرده است که که با توجه به محدودیت زمان و حجم زیاد جزئیات و ضمائم توافق احتمالی امکان دست یافتن به توافق جامع و کامل تا سوم آذر غیرممکن است.

هم‌چنین علی آهنی سفیر ایران در پاریس، در گفت‌وگو با رادیو صدای روسیه درباره دهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 تاکید کرد: با توجه به فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی و تعهدات بین المللی ما، بمب اتمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران هیچگونه جایگاهی ندارد و ما حتی اعتقادی به نقش بازدارندگی آن نداریم. هدف ما استفاده کاملا صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون در ششمین روز مذاکرات وین برای پنجمین بار با یکدیگر دیدار می‌کنند.

معاونان وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیش از دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون با نماینده روسیه و چین در گروه 1+5 دیدار می‌کنند. همزمان با مذاکرات سه‌جانبه ظریف، کری و اشتون معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمید، معاون اشتون با یکدیگر دیدار می‌کنند.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه به نقل ازیک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که آمریکا هنوز به دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر امیدوار است.

اما رویترز به نقل از یک مقام اروپایی نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، گفت: احتمال دستیابی به توافق میان ایران و گروه 1+5 بسیار ضعیف است.

در این بین خبرگزاری ایتارتاس هم از احتمال سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به وین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

این خبرگزاری هم‌چنین به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: احتمال دارد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تا 25 و یا 26 نوامبر به طول بینجامد.

برخی همانند شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با ابراز نگرانی درباره توافق هسته‌ای ایران، گفت: سوال ما این است که پس از این توافق نقش ایران در منطقه چه خواهد بود؟

به گزارش ایسنا، مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از سه شنبه هفته گذشته در سطح وزیران خارجه، معاونان و کارشناسی آغاز شده و با وجود حضور وزیران خارجه هنوز تلاش‌ها برای رسیدن به یک تفاهم سیاسی، ناکام مانده است.

گفتنی است دست یافتن به یک راه حل جامع مشترک با عنوان توافق جامع گزینه‌ای است که به نظر از سوی طرف‌های مذاکره کننده در حال حاضر کنار گذاشته است اما هیات ها تلاش دارند تا با دست یافتن به یک تفاهم کلی و سیاسی، به مذاکرات جامع فرصتی طلایی دهند.

به احتمال زیاد در صورت دست یافتن طرف‌ها به یک تفاهم سیاسی در وین، هیأت‌ها بعد از مدت زمانی کوتاه مجددا برای بحث بر روی جزئیات و متن توافق جامع به میز مذاکره باز می‌گردند. به بیانی دیگر، مذاکره کنندگان در صورت رسیدن به تفاهم سیاسی زمان را در وین نگه می‌دادند تا دوباره بازگردند و متن توافق جامع را نهایی کنند.

با نزدیک شدن به ساعات پایانی، دو طرف با جدیت و حساسیت بیشتری موضوعات را پیگری می‌کنند و به نوعی دو روز آتی (یک‌شنبه و دوشنبه) در سرنوشت مذاکرات بسیار کلیدی است.

هم‌چنین در صورت دست یافتن ایران و 1+5 به یک تفاهم سیاسی تا سوم آذر، این تفاهم شفاهی (non paper) خواهد بود و به نظر می‌رسد امضایی نیز در کار نیست.

 برخی کارشناسان معتقدند، رسیدن به یک تفاهم سیاسی بسیار کم‌هزینه‌تر و موثرتر از تمدید توافق ژنو است چرا که بحث تمدید توافق پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از این رو همه طرف‌ها در مذاکرات بر روی تفاهم سیاسی کار می کنند، نه گزینه‌های دیگر.

*ایسنا