کد خبر: ۶۳۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۲۰
روزنامه آساهی ژاپن مدعی شد:

توافق ایران و 1+5 بر روی طرح کلی توافق هسته ای/ایجاد تعادل میان کاهش تحریم ها و سانتریفیوژها شرط ایران برای حل و فصل اختلافات/احتمال تمدید یکساله مذاکرات

شش کشور ( آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) و ایران روز هجدهم ماه جاری میلادی، مذاکرات نهایی را پیش از پایان مهلت مذاکره در روز بیست و چهارم ماه جاری در وین شروع کردند.
روزنامه آساهی چاپ ژاپن نوشت: شش کشور ( آمریکا، انگلستان، آلمان، فرانسه، چین و روسیه) و ایران روز هجدهم ماه جاری میلادی، مذاکرات نهایی را پیش از پایان مهلت مذاکره در روز بیست و چهارم ماه جاری در وین شروع کردند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، در جزییات محتوای مذاکرات، شکاف بزرگی دیده می شود، بدین ترتیب « توافق نهایی» در وضعیت کنونی دور از دسترس است. بنابراین به منظور دستیابی به جنبه ای از موفقیت، پیشنهاد « توافق کلی» که بر اساس آن توافق در خصوص جزییات محتوای مذاکره به تعویق خواهد افتاد، مطرح شده است.


بنا به گفته ی یک دیپلمات غربی و یک مقام ایرانی، در مذاکرات هسته ای، دو موضوع اصلی یکی تعداد سانتریفیوژها و دیگری دوره کاهش تحریم ها، به شکلی که ایران آنها را تایید کند، دیده می شود.

ایران حدود نوزده هزار دستگاه سانتریفیوژ در اختیار دارد و در حال حاضر، حدود ده هزار دستگاه سانتریفیوژ فعالیت می کنند. ایران حفظ همین تعداد سانتریفیوژ و آمریکا کاهش تعداد سانتریفیوژها به چهار هزار , پانصد دستگاه را درخواست کرده است. بدین ترتیب، شکاف بزرگی در این خصوص میان دو طرف دیده می شود. ایران درباره کاهش تحریم ها در ابتدا لغو تحریم صادرات نفت خام، که اتحادیه اروپا در سال 2012 میلادی تصویب کرد، درخواست کرده است. افزون بر این، ایران بلوکه شدن تحریم های آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل و سپس لغو تدریجی این تحریم ها را درخواست کرده است.

شش کشور در خصوص لغو تحریم ها رویکرد محتاطانه اتخاذ کردند. ایران هم با توجه به اینکه در حال حاضر چشم اندازی برای توافق نهایی دیده نمی شود،‌ رویکرد تمدید مهلت مذاکره تا ماه مارس سال آینده را قوت بخشیده است.

شش کشور نگرانند تمدید مهلت مذاکره موجب به انزوا کشیده شدن دولت روحانی شود. از سوی دیگر، حزب دموکرات که از دولت اوباما حمایت می کند، در انتخابات میان دوره ای آمریکا شکست خورده است و به همین جهت، به گفته ی یک دیپلمات غربی، شش کشور در درک این موضوع که « هر چقدر مذاکره تمدید شود، به همان اندازه توافق مشکل خواهد شد.» اتفاق نظر دارند.

اما با این حال، دو طرف طرح کلی را به عنوان پیش نیاز « توافق نهایی» که در آن مواردی از جمله « ایران تعداد سانتریفیوژهای فعلی را کاهش می دهد» فرض شده است،جمع بندی کردند و سپس طرح « توافق کلی» را که منجر به ادامه مذاکره در خصوص جزییات از جمله «زمان»[ لغو تحریم ها] و «تعداد» [ سانتریفیوژها]‌خواهد شد، مطرح کردند. ایران هم با اشاره به اینکه:« چنانچه تعادل میان کاهش تحریم ها و تعداد سانتریفیوژ را دریافت کنیم،موضوعات مهم حل و فصل خواهد شد.» رویکرد مثبت به ادامه مذاکره نشان داده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از «يک منبع ایرانی» در وين گزارش داده که در صورت بی‌نتيجه بودن مذاکرات تا ضرب‌الاجل سوم آذر، جمهوری اسلامی آماده تمديد مذاکرات برای شش ماه تا يک سال ديگر است.