کد خبر: ۶۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۹۲

رییس کمیته هسته‌ای مجلس: توافق جامع هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد

رییس کمیته هسته‌ای کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه توافق جامع هسته‌ای طبق قانون باید به تصویب مجلس برسد، گفت: برای ما صرفا چرخش یکسری سانتریفیوژ مطرح نیست چراکه طبق ماده 4 ان پی تی، ما باید به تحقیقات و توسعه نامحدود دسترسی داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»،"ابراهیم کارخانه ای" با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و موضع کشورمان در قبال ادامه پیشرفت های این صنعت، اظهار کرد: برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران باید به گونه‌ای باشد که این صنعت همواره در اختیار متخصصان ایرانی باشد؛ یکی از این ابعاد صنعت غنی سازی است و یقینا ملت ایران با فناوری هسته‌ای دکوری و به قول دبیر شورای عالی امنیت ملی با فناوری هسته‌ای حیات نباتی مخالف است.

وی افزود: برای ملت ما صرفا چرخش یکسری سانتریفیوژ که مدت‌هاست بر سر تعداد آن مذاکره می‌کنند مطرح نیست. برای ما گردش آن تعداد سانتریفیوژ مطرح است که استیفای کامل حقوق هسته‌ای کشورمان را در ابعاد صنعت هسته ای در نظر بگیرند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در طول 12 سال گذشته شفاف سازی‌های زیادی را در قبال فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود انجام داده است، تصریح کرد: ما تاکنون 7 هزار ساعت شفاف سازی را طی بازدید کارشناسان بین المللی از تاسیسات هسته‌ای انجام داده‌ایم که در هیچ کشوری سابقه ندارد و آنها نیز در طول این مدت نتوانستند ثابت کنند فعالیت های هسته‌ای جمهوری اسلامی از مسیر صلح آمیز خود منحرف شده است.

وی تاکید کرد: ما براساس فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای باید بتوانیم با توجه به ماده 4 ان پی تی حق تحقیقات و توسعه نامحدود هسته ای دسترسی داشته باشیم و در این مذاکرات نیز هیچگونه محدودیتی را در تحقیق و توسعه نمی‌پذیریم.

وی با بیان اینکه برای تحقیقات علمی و صلح آمیز هسته‌ای مرزی قائل نیستیم، با اشاره به موضوع تحریم‌های هسته ای و غیرهسته ای علیه ایران گفت: موضوع تحریم ها یکی از مولفه های توافق ما است و حل این موضوع نیز عملا در بسیاری از مسائل تاثیر می گذارد و ملت ایران نیز در این زمینه خواستار لغو کامل تحریم‌های هسته ای و غیرهسته ای است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه از 32 تحریمی که توسط شورای امنیت، کنگره و دولت آمریکا علیه ایران اعمال شده اکثرا غیرهسته ای هستند، افزود: آمریکایی‌ها باید بپذیرند که تمام تحریم‌های هسته‌ای و غیر هسته ای علیه ایران لغو شود و همچنین از اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی بپرهیزند.

کارخانه‌ای تصریح کرد: تا زمانی که آمریکا ادبیات زورگویانه خود را عوض نکند و همچنان ایران را متهم به فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه کند هرگونه مذاکره بی فایده است.

وی افزود: ما معتقدیم که آمریکا باید بپذیرد و اعلام کند ایران هیچگونه فعالیت مخفیانه هسته‌ای ندارد و دست از این راه نامتناهی اتهام زنی به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران بردارد چراکه در غیر این صورت به توافق پایدار نخواهیم رسید.

رئیس کمیته هسته ای مجلس با بیان اینکه مجلس خطوط قرمز را برای مذاکره کنندگان مشخص کرده، با اشاره به قانون اساسی که در آن تصویب هرگونه موافقت نامه‌ها، عهدنامه‌ها توسط مجلس تاکید شده است، گفت: توافق جامع هسته‌ای ایران با 6 کشور جهان باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

*ایسنا