کد خبر: ۶۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۵

آیا جلال آل احمد در آذربایجان دست به اقدام تروریستی زد؟

فرقی نمی‌کند، چند دهه از مرگ جلال آل احمد گذشته باشد، مهم این است که این چهره ادبی - سیاسی هنوز هم خبرساز است.

به گزارش خبرآنلاین، جدا از پرونده‌هایی که رسانه‌ها با بهانه و بدون بهانه در طول سال برای جلال آل احمد گردآوری و منتشر می‌کنند، هر جا بحث روشنفکری، ادبیات، سیاست و هنر دهه‌های 30 و 40 شمسی به میان می‌آید، خواسته و ناخواسته پای این چهره‌ ادبی هم وسط است. دراین‌بین اظهارنظرهایی که در مورد جلال و زندگی او صورت می‌گیرد، گاه خرمن‌های کهنه را باد می‎دهد و گاه باعث می‌شود پای ماجرای جدیدی به رسانه‌ها باز شود.

نمونه این ماجرا شماره جدید «کتاب هفته خبر» است. هفته‌نامه‌ای که در شماره تازه‌اش پرونده‌ای را به مناسبت 2 آذر سالروز تولد جلال آل احمد به این چهره ادبی اختصاص داده و در آن بحثی را زنده کرده که از دو سال پیش در مورد جلال آل احمد و سفر او به آذربایجان آغاز شد.

کتاب هفته خبر

خشایار دیهیمی مترجم، سال 1391 در گفت‌وگو با هفته‌نامه نگاه پنجشنبه مدعی شده بود که جلال آل احمد به همراه یکی از دوستانش برای ترور به آذربایجان سفر می‌کنند.

او گفته بود: «آل احمد از حزب توده كه می‌آید بیرون با نزدیک‌ترین دوست آن زمانش عباس... می‌روند حزب زحمتكشان؛ یعنی او حتی یك روز را هم بدون وابستگی حزبی سر نكرد. آل احمد فقط یك اكتیویست بود. ما باید صادقانه با واقعیت‌ها روبه‌رو شویم. او به همراه دوستش كه عضو شاخه نظامی حزب توده بود برای ترور به آذربایجان می‌روند. اقدام به ترور هم می‌كنند اما موفق نمی‌شوند. من این‌ها را با اطلاع موثق می‌گویم. این‌ها بعد از انشعاب از حزب توده رفتند به حزب زحمتكشان و پیوستند.»

حالا غلامرضا امامی مترجم، در مطلبی که برای شماره جدید کتاب هفته خبر نوشته این روایت را زیر سؤال برده و خواسته که دو سال پس‌ازاین گفت‌وگو گوینده این حرف‌ها مستنداتش را ارائه کند.

او نوشته: «جلال به همراه دوستش که عضو شاخه نظامی حزب توده بود، برای ترور به آذربایجان می‌رود، اقدام به ترور هم می‌کنند اما موفق نمی‌شوند! سبحان‌الله، از تاریخ این مصاحبه دو سال می‌گذرد و خرسند می‌شوم و می‌شویم اگر سندی هست رو شود تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد.»

حالا باید منتظر ماند و دید که این ماجرا چه سرانجامی پیدا می‌کند.