کد خبر: ۶۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۵

کاش بابا کتاب هم می داد


روزنامه خراسان شمالی در شماره روز یکشنبه، دوم آذرماه، با انتشار گزارشی با عنوان 'کاش بابا کتاب هم می داد' به انتقاد از وضعیت نمایشگاه کتاب این استان که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برپا شده، پرداخته است.

در این گزارش که از سوی گروه ادب و هنر این نشریه تهیه شده، می خوانیم: «بابا آب داد» و «بابا نان داد» جملات ماندگار کلاس اول ابتدایی است که در ذهن تک تک ما جا خوش کرده است و در این میان، چقدر جای جمله «بابا کتاب داد» خالی است.شاید اگر بابا بعد از نان و آب کتاب هم می داد روح مان این روزها تغذیه می شد از جملات به درد بخور و از ورق زدن یک صفحه کتاب به این زودی خسته نمی شدیم.شاید اگر از همان کلاس اول ابتدایی، سال هایی که از یار مهربان کم صحبت شد به کتاب اهمیت داده می شد، این گونه غبار غفلت و فراموشی بر برگ برگ کتاب های مان جا خوش نمی کرد و هزاران شاید دیگر... این روزها، به بهانه هفته کتاب چراغی در فضای فرهنگی شهرمان روشن شده؛ چراغی که شور و حالی دیگر به دوستداران کتاب داده است. تا به حال این همه شور و هیجان برای خرید کتاب ندیده ام، غوغایی برپاست و همهمه ای دور از انتظار، البته شاید فضای کم در ایجاد این غوغا بزرگ نمایی می کند ولی هر چه هست این نمایشگاه با تمام خوب و بدش برگزار شده است؛ نمایشگاهی به بهانه آشتی با کتاب و سلامی دوباره به یار مهربان...تالار گلشن، مملو از دانش آموزان دختر و پسری است که به همراه معلمان شان آمده اند تا با همفکری آن ها دست به انتخاب بزنند و گامی به سوی دانایی بردارند. در میان همهمه و شلوغی که بر فضای نمایشگاه حاکم است، به سختی از میان جمعیت عبور می کنم و خود را به بانویی می رسانم که به واسطه عضویت در کتابخانه آیت ا... موسوی از برپایی نمایشگاه کتاب مطلع شده و برای خرید کتاب مورد نیازش به این نمایشگاه آمده است. او بیشتر به کتاب های مذهبی علاقه مند است، اما تا این لحظه نتوانسته است کتاب مورد نظرش را بیابد و از در دسترس نبودن نمایشگاه و اطلاع رسانی کم رنگ و ضعیف متولیان آن انتقاد می کند.



جای خالی کتاب های هنری

اگرچه این نمایشگاه برای عموم مردم برپا شده، اما کتاب هایی که در آن به نمایش گذاشته شده است اغلب نیاز قشر کودک و نوجوان را تامین می کند و جای کتاب های هنری و دانشگاهی خالی است.«نرگس کمالی» که در رشته صنایع دستی تحصیل می کند و قصد دارد در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کند از نبود منابع مورد نیازش گلایه دارد و می افزاید: تبلیغات در سطح شهر بسیار اندک بود، در حالی که در هفته کتاب و کتابخوانی باید شهر رنگ و بوی کتاب می گرفت.



چیدمانی نامناسب

برپایی نمایشگاه هر چند به بهانه هفته کتاب و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، اما نتوانسته مخاطبان را راضی نگه دارد و فضای کوچک و نامناسب و چگونگی چیدمان کتاب ها بسیاری از مخاطبان را سردرگم کرده است.«علوی» که برای همراهی دانش آموزان به نمایشگاه آمده است می گوید: تنوع کتاب مهم ترین و اصلی ترین نکته ای است که در نمایشگاه باید به آن توجه شود.وی کوچک بودن فضا و هم زمانی حضور برخی مدارس برای بازدید از نمایشگاه را از کاستی های این حرکت فرهنگی در هفته کتاب ذکر می کند.



فضایی که در شأن کتاب نیست

نمایشگاه کتاب نقطه شروعی برای ترویج فرهنگ مطالعه است و در طول سال باید دستگاه های فرهنگی در راستای ترویج و تبیین فرهنگ مطالعه برنامه ریزی داشته باشند.«ناصری» هر چند به منظورخرید کتاب برای کتابخانه مدرسه به نمایشگاه آمده است، اما از نامناسب و کوچک بودن فضا که در شأن کتاب نیست گلایه دارد و می گوید: ازدحام و درهم ریختگی کتاب ها در کنار همخوان نبودن آن ها با عنوان بندی های ارائه شده انتخاب را سخت می کند و نیاز است که زمان بیشتری برای پیدا کردن یک کتاب صرف شود.



یکسان نبودن تخفیف ها

با وجود این که این نمایشگاه برای عموم مردم برپا شده است، اما تخفیف های کتاب متفاوت است و فرهنگیان، ادارات و مردم عادی از تخفیف یکسانی برخوردار نیستند.او که نمایشگاه کتاب را بهترین فرصت برای خرید این کالای فرهنگی می داند، از برپایی این دوره از نمایشگاه احساس رضایت نمی کند و معتقد است: نباید تفاوتی بین مردم عادی و دیگر کارمندان ادارات وجود داشته باشد.«طبسی» از نبود مکانی خاص برای برپایی نمایشگاه کتاب انتقاد می کند .



فضای نمایشگاه خیرالموجودین است

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از 2 فضای موجود نگارخانه و مجتمع فرهنگی و هنری گلشن به عنوان خیر الموجودین یاد می کند و می افزاید: برپایی نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه ها به دلیل هزینه بر بودن آن امکان پذیر نبود، ضمن این که نیمی از هزینه های نمایشگاه قبلی کتاب هم پرداخت نشده است.حجت الاسلام «ناصر هدایتی» با بیان این که در رابطه با منابع مورد نیاز بازدیدکنندگان نیازسنجی انجام می گیرد و در نمایشگاه های بعدی نسبت به عرضه کتاب های مورد نیاز اقدام خواهد شد، اظهارمی دارد: تبلیغات خوبی در شهر با همکاری شهرداری داشتیم و به تمامی دستگاه ها نیز اطلاع رسانی کردیم.وی ادامه می دهد: در صورت بازدید از نمایشگاه توسط دستگاه های اداری بن 30 درصدی کتاب در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت.وی می گوید: عموم مردم از20 درصد تخفیف و دانش آموزان و ادارات از 30درصد تخفیف بهره مند می شوند.