کد خبر: ۶۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۷

صفار هرندی: گفتمان قوی جمهوری اسلامی، غرب را پای میز مذاکره کشاند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور سیاسی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: گفتمان قدرتمند نظام جمهوری اسلامی و گسترش مرزهای فکری نظام تا هزاران کیلومتر فراتر از مرزهای سرزمینی، غرب و کشورهای 1+5 را پای میز مذاکره کشاند.

به گزارش ایرنا؛ 'محمدحسین صفارهرندی' شامگاه یکشنبه در نشست سیاسی دانشجویان دانشکده صنعت نفت آبادان با موضوع' استکبار- واقعیت یا توهم' با بیان سابقه آمریکا در معادلات بین المللی، گفت: اگرچه آمریکا در دهه 50 یا 60 ، قدرت بلامنازع و تاثیرگذار در معادلات بین المللی بود، ولی این کشور اکنون ابرقدرت و تامه جهانی قدرت نیست.

وی ادامه داد:آمریکا با بهره گیری از درگیری ها و منازعات جنگ جهانی دوم و فروش اسلحه و تولیدات کارخانه های خود در این جنگ به کشورهای درگیر، توانست به قدرت بلامنازع اقتصاد جهانی تبدیل شده که حتی کشورهای اروپایی نیز صدقه خور این کشور شدند.

صفار هرندی ادامه داد: در دهه 60 میلادی نیز آمریکا با استفاده از حربه 'همسو کردن کشورها' و ترویج نگاه ضد کمونیستی در میان دیگر کشورها، توانست نگاه جهانیان را به نفع خود تغییر دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران ، آمریکا با تربیت نیروهای دست نشانده، توانست از منابع انرژی و نفت خاورمیانه بهره برداری کرده و از این طریق قدرت اقتصادی خود را افزایش دهد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با وقوع انقلاب در ایران، عربستان نیز نتوانست پس از سقوط رژیم شاه، نقش ژاندارم منطقه را برعهده بگیرد، زیرا این ظرفیت را در بسیاری از شاخص ها نداشت.

مشاور سیاسی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: حضور آمریکایی ها در عراق و افغانستان نیز به این دلیل بوده است که سران این کشور چاره را در آن دیدند که حداقل خود در منطقه حضور داشته باشند.

صفار هرندی در ادامه با بیان شاخص های اقتصادی آمریکا در سال های گذشته بر اساس اعلام منابع بین المللی، افزود: بر این اساس، میزان بدهی های آمریکا در سال های گذشته هزار میلیارد دلار بیشتر از تولید ناخالص داخلی آن کشور است، و این موضوع در مجامع اقتصادی به عنوان ورشکستگی مالی برشمرده می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگرچه هنوز آمریکا در عرصه بین الملل و اقتصادی، حرف هایی برای گفتن دارد و هنوز قدرت نخست اقتصادی جهان است، ولی شیب شاخص های این کشور رو به زوال است به گونه ای که تعداد فقرای صدقه گیر این کشور از 29 به 60 میلیون نفر افزایش یافته است.

مشاور سیاسی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه سخنانش با بیان وقوع انقلاب هایی در نقاط مختلف جهان، افزود: دستاوردهای پیروزی مردم یمن، کمتر از پیروزی حزب الله در جنگ غزه و جنگ 33 روزه نیست، زیرا این واقعیت ها نشان می دهد که دیگر آمریکا آن هیمنه پیشین خود را ندارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ و سنت های مقاومت و ایستادگی مردم ایران در برابر زورگویان به جهان صادر شده، گفت: این فرهنگ، در لبنان تاسیس جنبش حزب الله، در فلسطین جنبش حماس و در یمن جنبش های مردمی انصارالله را به همراه داشته و در عراق نیز باعث شد که سرنوشت یکه تازی داعش به دست نیروهای مردمی تغییر یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی با 1+5 ، تاکید کرد: قدرت جمهوری اسلامی و توان بومی سازی شده هسته ای این نظام، پشتوانه محکمی برای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان شد.

صفارهرندی افزود: قدرت فرامنطقه ای جمهوری اسلامی باعث شده که تیم مذاکره کننده هسته ای نیز با اقتدار پای میز مذاکره حاضر شده و منطق خود را محکم و استوار بیان کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم، افزود: نتیجه مذاکره هرچه باشد، نظام جمهوری اسلامی از این فرصت برای بیان حقانیت خود به جهانیان استفاده کرد و توانست از حقوق ملت ایران دفاع کند.

صفارهرندی در پایان تاکید کرد:ایران اکنون از موضع قدرت با گروه 1+5 مذاکره می کند و حوزه نفوذی ایران در روابط بین الملل، حمایت های مقام معظم رهبری و مردم، سانتریفوژها و توان علمی و فناوری کشور، پشتوانه مذاکرات هسته است.