کد خبر: ۶۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۲۸

ظریف و کری درباره نحوه ادامه مذاکرات تبادل نظر کردند/ بررسی سناریوهای مختلف

ایرنا - یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار دو جانبه 75 دقیقه ای خود درباره سناریوهای مختلف از جمله موضوع نحوه ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر کردند.

این مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران یکشنبه شب به وقت محلی به خبرنگار اعزامی ایرنا به وین گفت: در ملاقات دو جانبه ظریف و کری در خصوص موضوعات مختلف هسته ای و راه حل های مربوط به آنها گفت و گو شد.

ظریف و کری پس از پنج دور گفت و گوهای سه جانبه با حضور کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 ، امشب به وقت محلی 75 دقیقه بصورت دو جانبه با یکدیگر مذاکره کردند.

این دیدار نخستین دیدار دو جانبه وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

فردا (دوشنبه) 24 نوامبر/ سوم آذر ماه آخرین روز مهلت تعیین شده میان ایران و گروه 1+5 برای مذاکرات جامع به منظور دستیابی به توافق نهایی است.

ایران و آمریکا بر سر موضوعات اساسی همچون میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی اختلاف نظر دارند. طرفین در تلاش هستند که به راه حل های مشترکی دست یابند.

به گفته منابع مطلع، یکی از سناریوهای احتمالی این است که دیپلمات های ایران و 1+5 ساعت صفر 24 نوامبر را تا رسیدن به توافق نگه دارند تا بتوانند به یک چارچوب کلی دست یابند و پس از آن به نگارش متن و ضمائم بپردازند که برای نگارش متن، مهلتی را تعیین خواهند کرد.

امشب جان کری، لوران فابیوس، فیلیپ هاموند و فرانک والتر اشتاین مایر به ترتیب وزیران خارجه آمریکا، فرانسه ، انگلیس و آلمان و نیز کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 در ضیافت شامی در سفارت انگلیس در اتریش حضور دارند.