کد خبر: ۶۴۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۶۴
گزارش بلومبرگ از

حال و هوای متفاوت ایرانیان در حین مذاکرات هسته ای

پس از چند دهه بن بست، سالها ممنوعیت تجاری و 12 ماه مذاکره، لحظات پایانی برای آخرین تلاش ها برای دستیابی به توافق هسته ای ایران از راه فرا می رسد.
بلومبرگ نوشت: پس از چند دهه بن بست، سالها ممنوعیت تجاری و 12 ماه مذاکره، لحظات پایانی برای آخرین تلاش ها برای دستیابی به توافق هسته ای ایران از راه فرا می رسد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، در حالیکه دیپلمات های هفت کشور در وین دور هم جمع شده اند، توقع موفقیت در این مذاکرات در منازل، بازار و ادارات در پایتخت ایران فروکش کرده است. در پایتخت، ساکنین این شهر همانند آرمیتا صراف زاده از بن بست کنونی به تنگ آمده واز آنچه که آن را فشار نا برابر تحریم های جهانی توصیف می کنند، به خشم آمده اند.

این فرد 27 ساله که در یک درمانگاه در تهران کار می کند و طرف های گفتگوی ایران را به خاطر مطالبات غیر منطقی ملامت می کند، گفت« آنها به هیچ وجه به توافق نخواهند رسید»

در خارج از ایران، با این ادعا که برنامه هسته ای ایران پوششی برای تولید سلاح هسته ای است به بحران تحقیقات هسته ای جمهوری اسلامی ایران دامن می زنند، اتهامی که خطر حمله نظامی امریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران را به همراه دارد.

حال و هوای کنونی با آن خوشبینی و احساس امیدی که پس از انتخاب حسن روحانی در سال گذشته که با وعده پایان دادن به بن بست با قدرت های جهانی روی کارآمد، بسیار متفاوت است.

داده های صندوق بین المللی پول نشان می دهد که هرچند توافق موقت هسته ای به ثبات ارز کمک کرده اما ایران پس از سودان دارای دومین نرخ تورم کالاهای مصرفی در خاور میانه و افریقای شمالی است . به گفته صندوق بین المللی پول، با وجودی که اقتصاد از رکود دو سال پیش بیرون آمده،انتظار می رود که رشد صنایع غیر نفتی امسال، در مقایسه با رشد 5 درصدی در سال 2011، به 6/1 درصد برسد.

تمدید مهلت مقرر

سعید، کتابفروش 30 ساله در تهران، تلاش می کند که دلایلی برای خوشبین بودن خود پیدا کند.

قیمت کاغذ، تحت تحریم ها، از 100 ریال هر صفحه به 450 ریال افزایش یافت که به کاهش تقاضای مشتری منتهی شد. بنابر قیمت های بانک مرکزی، هر دلار معادل 26789 ریال است.

او که در نزدیکی یک مغازه تقریبا خالی ایستاده بود، توضیح می داد که تحریم ها چگونه جامعه ایران را زیر و رو کرده است،« ما فقط می خواهیم که همه چیز به حالت عادی خود باز گردد. طبقه ثروتمند ،ثروتمند تر می شود ، در حالیکه طبقه متوسط در حال فقیر تر شدن و ادغام شدن در طبقه کارگر است.»

شواهد این شکاف رو به افزایش ثروت نیز صفحه اینستا گرام موسوم به «بچه پولدار های تهران» است که به مد گرانقیمت ، اتومبیل های پر سرعت و انسان های زیبا در لباس های شنا اختصاص دارد. مسئولان در ماه اکتبر صفحه اصلی اینستاگرام را بستند اما صفحات هم نام آن دوباره علنی شده اند.

چند مایل آن طرف تر ، در شمال مکانی که صراف زاده سخن می گفت، مجید زمانی، مدیر اجرایی اصلی موسسه سرمایه گذاری کاردان ، که شماری از صندوق های قرضه ملی را اداره می کند، خوشبین و امید وار تر بود.

زمانی در دفتر کارش در بلوار افریقا، منطقه ای مرفه با مغازه ها، بوتیک هایی به سبک غربی گفت« امکان اتفاق هرچیزی وجود دارد، اما همه چیز تاکنون مثبت بوده و من فکر می کنم که قرارداد قریب الوقوع است. سرمایه گذاران بیشتر هزینه می کنند و اعتماد بیشتر است.»(وضعیت) صندوق جهانی انرژی زمانی که در صدد جذب پول نقد خارجی برای صنعت نفت و گاز ایران است کاملا به سرنوشت این مذاکرات وابسته است.