کد خبر: ۶۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۸

فلاحت ‌پیشه: هر اتفاقی در سیاست خارجی حاصل راهبرد لبخند و شمشیر است

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که نباید توافق هسته‌ای تحت عنوان خیانت تلقی شود.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، حشمت‌الله فلاحت پیشه درباره نحوه مدیریت فضای سیاسی در مقطع باقیمانده تا پایان زمان مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5، اظهار کرد: در مسأله هسته‌ای هر تصمیمی باید مورد حمایت قرار گیرد و نباید از توافق تحت عنوان خیانت نام برد. اگر توافقی هم صورت نگیرد به معنی پایان دنیا نیست.

وی ادامه داد: موضوع هسته‌ای واقعیتی است که به عنوان مهمترین چالش سیاست خارجی ایران و بر اساس یک بنیان کذب شکل گرفته است. در حقیقت تنها راه مقابله با این فضای کذب شکل‌گیری فضای صداقت و انصاف است. اگر این صداقت وجود نداشت شاید به سختی می‌شد حدود 11سال انسجام ملی را بر سر مسأله هسته‌ای در کشور حفظ کرد. این انسجام به رغم همه هجمه‌ها هنوز شکسته نشده است.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌ که در کشور دو نگرش درباره مسأله هسته‌ای وجود دارد، افزود: یک نگرش مبتنی بر صداقت و انصاف است که دولت هم به آن توجه می‌کند و باید در راهبری دیپلماسی این نگاه را پیش ببرند. البته نباید از خطوط قرمز هم عبور کرد. نگرش دیگر برخورد افراطی است که نه تنها کمک به مذاکرات نمی‌کند بلکه توان چانه‌زنی مذاکره‌کنندگان را تضعیف خواهد کرد و این موضع باید تعدیل شود.

وی گفت: من درکتاب جدید خودم فصلی با عنوان "راهبرد لبخند و شمشیر" دارم. در سیاست خارجی هر اتفاقی که بیفتد حاصل این راهبرد است. هم شمشیر دوران احمدی نژاد و هم لبخند دوران خاتمی و روحانی در سیاست خارجی موثر بوده‌اند و بخشی از سیاست کلان کشور به حساب می‌آیند و هر نتیجه‌ای که حاصل شود حاصل انباشت سیاست خارجی ما است.

فلاحت‌پیشه در پایان یادآور شد: کسی نمی‌تواند مذاکرات و نتیجه آن را به گردن گروه یا دولت خاصی بیندازد. مصادره کردن پیروزی یا تقصیریابی در شکست، مسأله‌ای است که دشمن آن را پیگیری می‌کند. مسأله هسته‌ای به عهده شورای عالی امنیت ملی است و البته دولت‌ها می‌توانند با رأیی که در این شورا دارند مواضع را بالا و پایین کنند ولی باید به این مسأله به صورت کلان نگاه کرد.
*ایسنا