کد خبر: ۶۴۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۶

هاموند: روی حصول توافق متمرکزیم

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: صبح روز دوشنبه برای تکمیل یک توافق هسته‌ای با ایران، فشار زیادی خواهیم آورد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نوشته روزنامه گاردین، فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس روز یک‌شنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که طرفین مذاکره‌کننده در وین هنوز اختلاف زیادی با هم دارند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی دیپلمات‌های غربی می‌گویند که دستیابی به توافق جامع در ساعات باقیمانده تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر بسیار سخت است اما هیچ یک از 7 کشور حاضر در مذاکرات وین با توجه پیشرفت‌های حاصل شده و پیامدهای بی‌نتیجه ماندن این تلاش‌ها بر ثبات خاور میانه خواستار شکست مذاکرات نیستند.

این دیپلمات‌های اروپایی همچنین تأکید کردند که مذاکرات می‌تواند تمدید شود. اما هنوز مشخص نیست که وزرای امور خارجه در وین بتوانند چارچوب یک توافق را امضا کنند و کار روی جزئیات را به زمانی دیگر موکول کنند. گزینه دیگر احتمالی این است که آنها یک بیانیه سیاسی که حاوی موارد حل شده و مسائل باقیمانده ارائه دهند که نشان دهنده تکمیل یک توافق در آینده باشد.

وزیر امور خارجه انگلیس علاوه بر این درباره احتمال تمدید مذاکرات گفت: اکنون ما روی آخرین فشارها متمرکز شده‌ایم و برای رسیدن به نتیجه تلاش می‌کنیم. به طور قطع اگر نتوانیم چنین کاری انجام دهیم گزینه‌های دیگر را بررسی می‌کنیم.

هاموند تصریح کرد: اما در حال حاضر همه درباره این که چگونه بتوانیم اختلافات را حل کنیم و مسائل را با ایرانی‌ها پیش ببریم رایزنی می‌کنند.

وی افزود: اگرچه من نمی‌خواهم امیدواری بیجا ایجاد کنیم ما هنوز فاصله زیادی از یکدیگر داریم و مسائل بسیار پیچیده و سختی برای دستیابی به توافق وجود دارد. اما همه ما روی تلاش‌هایمان به منظور حصول یک توافق متمرکز هستیم.

وزیر امور خارجه انگلیس شب گذشته ضمن صرف شام کاری با جان کری، لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاین مایر همتایان آمریکایی، فرانسوی و آلمانی خود بعلاوه کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای درباره استراتژی غرب در یک روز باقیمانده تا نیمه شب 24 نوامبر گفت‌وگو کردند.

همچنینی وزرای امور خارجه ایران و روسیه به طور همزمان در وین با یکدیگر دیدار کردند. قرار است وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز صبح روز دوشنبه به این مذاکرات بپیوندد.
*ایسنا