کد خبر: ۶۴۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۳

روزهای بد زندانیان ایرانی در مالزی

ایرانیانی که به دلیل قاچاق مواد مخدر و دلایل دیگر در زندان های مالزی محبوس هستند، روزهای بدی را سپری می کنند.

به گزارش ایرنا، شرایط بد زندان های غیربهداشتی و رفتارهای زندانبانان با زندانیان بویژه اتباع خارجی در مالزی سابقه دیرینه ای دارد و ایرانیان زندانی در این کشور اکنون شرایط تقریبا غیرقابل تحملی دارند.

همچنین گزارش ها نشان می دهد که در برخی موارد زندانیان تازه بازداشت شده ایرانی مورد بدرفتاری قرار می گیرند که می تواند به آسیب های جسمی منجر شود.

یکی از برنامه های سفارت جمهوری اسلامی در مالزی رسیدگی به وضعیت زندانیان ایرانی است و پیش از این دادستان کل این کشور در دیدار خداحافظی با محمدجواد فیروزنیا سفیر وقت ایران، آمادگی مالزی را برای امضای موافقتنامه انتقال محکومین و استرداد تعدادی از زندانیان ایرانی در مالزی اعلام کرده بود.

هنوز سفیر ایران در مالزی تعیین نشده است.

موافقتنامه انتقال محکومین ایران از مالزی در زمان حاضر در مجلس نمایندگان و سنای این کشور در دستور کار قرار دارد تا مورد تصویب قرار گیرد.

شرایط زندانیان در این کشور بسیار سخت است و چندی پیش «حمد زاهد حمیدی» وزیر کشور مالزی اعلام کرد که سال 2013 بیش از هشت هزار زندانی شلاق خوردند که پنج هزار و 968نفر آنان خارجی بودند.

بیش از 220 ایرانی هم اکنون در 12 زندان مالزی بسر می برند که حدود 30 نفر آنان زن هستند.

متوسط سنی ایرانیان زندانی در مالزی حدود 35 سال است و بیشتر آنان در دام باندهای قاچاق مواد مخدر گرفتار شده اند که ردی از خود برجای نمی گذارند.

همچنین براساس گزارش های انتشار یافته، باج گیری از زندانیان خارجی از جمله ایرانی در زندان های مالزی جریان دارد و اخیرا دو زن ایرانی به جرم سرقت اندکی پول (حدود 200 رینگیت) دستگیر شدند که یک فرد برای رهایی آن ها تقاضای هزاران رینگیت باج کرده است.

خانواده زندانیان ایرانی برای رهایی زندانیان خود طی سال های اخیر مورد باج گیری برخی مالزیایی ها و در مواردی ایرانیان قرار گرفته اند.

با توجه به رواج باج گیری در مالزی و برای توقف سوءاستفاده از خانواده زندانیان، انجمن مردمی حمایت از زندانیان ایرانی در این کشور حدود یکسال پیش با برنامه ریزی سفارت جمهوری اسلامی تاسیس شد تا به وضعیت بهداشتی و رفع نیازهای مالی این زندانیان کمک کند.

این انجمن تاکنون کمک های زیادی به زندانیان ارایه کرده و با استخدام وکلای مجرب، سبب تخفیف در مجازات و حتی تبرئه و آزادی برخی زندانیان ایرانی را فراهم کرده است.

یک منبع آگاه همچنین در این زمینه به ایرنا گفت: با توجه به شرایط پلیس و نظام قضایی و همچنین زندان های مالزی، خانواده زندانیان برای پیگیری و ضعیت زندانیان خود، به هیچوجه از راه های غیرقانونی از جمله پرداخت باج و رشوه اقدام نکنند که افزون بر بی نتیجه بودن، سبب بروز مشکلات دیگری خواهد شد.