کد خبر: ۶۴۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۷۲

آمریکا و چین برای جنگ آماده می شوند

مدیر بخش استراتژی چین در اندیشکده آمریکایی هادسون می گوید: رهبران نظامی و سیاسی چین معتقدند کشورشان در مرکز ثقل طرح‌ریزی نقشه جنگ آمریکا قرار دارد و واشنگتن در حال آماده‌سازی خود برای جنگ با چین است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، اندیشکده آمریکایی هادسون در گزارشی تحت عنوان آیا ایالات متحده و چین در حال آماده شدن برای جنگ هستند؟ با اشاره به کنفرانس خبری ۱۲ نوامبر در پکن عنوان می کند که دبیرکل حزب کمونیست چین «شی جین پینگ» و رئیس جمهورآمریکا «باراک اوباما» با یکدیگر توافق کردند که قبل از فعالیت های مهم نظامی، طرف دیگر را مطلع نمایند و به منظور جلوگیری از مقابله نظامی در آسیا، مجموعه مقررات رفتاری را برای برخوردهای دریایی و هوایی وضع کنند. به دنبال این کنفرانس خبری، «بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با وال استریت ژورنال عنوان کرد: «بسیار مهم است که ما از وقوع جنگ های غیرعمدی جلوگیری کنیم. شرایط تصادفی می تواند منجر به واقعه ای شود که نبرد و درگیری را تسریع بخشد.»

«مایکل پیلزبری»، مشاور سیاست دفاعی و مدیر بخش استراتژی چین در اندیشکده هادسون، در تحلیل خود عنوان می کند که آیا باید نگران جنگ بین ایالات متحده و چین بود؟ وی در پاسخ به این سوال می گوید: «آری. در طول چهار دهه مطالعه چین، من با صدها نفر از اعضای ارتش چین گفتگو کرده ام و مقالات متعددی از مجلات نظامی چین و مقالات راهبردی را خوانده ام. رهبران نظامی و سیاسی چین معتقدند که کشورشان در مرکز ثقل طرح ریزی نقشه جنگ آمریکا قرار دارد. به عبارت دیگر پکن معتقد است که ایالات متحده در حال آماده سازی خود برای احتمال درگیری با چین است.»

این کارشناس آمریکایی مسائل چین در ادامه می افزاید: «همانگونه که وزیر دفاع آمریکا «رابرت گیتس» در سفر ژانویه ۲۰۱۱ خود به پکن عنوان کرد واشنگتن خواستار تقسیم سهم قابل توجهی از اطلاعات نظامی با چین است تا بدین ترتیب احتمال ارتباط نادرست، سوءتفاهم یا محاسبات اشتباه را کاهش دهد. اما رهبر چین، که از تاکتیک های مبهم و نامتناسب بهره می گیرد، مراوده دو کشور بواسطه مقاصد نظامی را رد کرد.»

«پیلزبری» در گزارش خود می نویسد: «علیرغم درخواست های مکرر مقامات آمریکایی، پکن مایل به گفتگو در مورد بسیاری از موضوعات مهم نظامی -- نظیر حوزه عمل و اهداف توسعه سریع نیروهایش، توسعه تکنولوژی هایی که می تواند نیروهای دریایی آمریکا را در منطقه از پا درآورد و دخالت نظامی اش در حملات سایبری علیه ایالات متحده – که می تواند موجب کاهش اختلافات دو طرف شود، نیست. و گاهی اوقات هم، نظیر اتفاق سال ۲۰۱۰ که آمریکا به تایوان سلاح نظامی فروخت، تمامی تماس ها و ارتباطات نظامی اش با آمریکا را قطع کرد.»

به عقیده وی، بی اعتمادی روزافزونی نسبت به چین در بین بسیاری از اندیشمندان دولت آمریکا وجود دارد. وی در ادامه گزارش اذعان می کند: «افسران نظامی چین به من گله می کنند که مجلات دانشکده های جنگ آمریکا مقاله هایی با موضوع جنگ با چین و نحوه پیروزی آمریکا را منتشر می کنند. به عنوان مثال در مقاله فوریه ۲۰۱۴ مجله «شرح اقدامات» وابسته به موسسه نیروی دریایی آمریکا، مقاله ایی با عنوان «ارعاب اژدها» منتشر شد که در آن حمله به منابع زیرآبی امتداد ساحل چین تا حوالی بنادر اصلی چین پیشنهاد می شد. همچنین در این مقاله اعزام نیروهای ویژه به منظور تسلیح اقلیت های سرکش چینی در مناطق گسترده غرب کشور پیشنهاد می شود.»

وی در ادامه گزارش خود می نویسد: «اما چین هم اقدام مشابهی انجام می دهد. در سال ۲۰۱۳، ژنرال «پنگ گوآنگ کین» و ژنرال «یائو یوشی» متن کلاسیک شان با عنوان «علم استراتژی» را به روز کردند و از پکن درخواست کردند تا بر کیفیت و کمیت سلاح های هسته ایی خود بیفزاید تا بدین ترتیب اختلاف بین چین با روسیه و آمریکا در این حوزه کاهش یابد. حتی به نظر می رسد مدل جدید «شی» در مورد روابط قدرت های بزرگ مانع از مذاکرات کنترل سلاح می شود و لازم است که ایالات متحده پیشرفت چین در این زمینه را عادی تلقی کرده و بپذیرد.»

«پیلزبری» صریحاً در این تحلیل عنوان می کند: «شاید برای بسیاری از مردم خارج پنتاگون تعجب آور باشد که چه تعداد از مقامات ارشد آمریکایی نگران جنگ با چین هستند. «هنری کیسینجر» در فصل نتیجه گیری کتاب خود با عنوان «در مورد چین» درباره جنگ چین-آمریکا به سبک جنگ جهانی اول هشدار می دهد. و این سوال را مطرح می کند که «آیا تاریخ بار دیگر تکرار خواهد شد؟»

نویسنده گزارش می گوید: «حداقل در طول دهه گذشته، در چندین مورد ایالات متحده، چین را به خاطر اهداف و قابلیت های نظامی اش تحت فشار قرار داده است. در ماه آوریل سال ۲۰۰۶، بعد از ملاقات بین رئیس جمهور «جرج دبلیو بوش»، وزیر دفاع «دونالد رامسفلد»، و رئیس جمهور چین «هو جین تائو»، هر دو دولت آغاز گفتگوها بین فرماندهان استراتژیک نیروی هسته ای دو کشور را اعلام نمودند. این حرکت بی اندازه در اثبات وضوح اهداف نظامی مهم بوده است. اما چین از این موضع پا پس کشید و گفتگوها هرگز آغاز نشد.»

وی در ادامه گزارش خود به سفر سپتامبر ۲۰۱۲ وزیر دفاع «لئون پانه تا» به چین اشاره می کند و می گوید: «او سعی داشت در این سفر پکن را به ورود به گفتگوهای نظامی ترغیب نماید. وی هم همانند همتای قبلی اش «گیتس» بر چهار حوزه گفتگوهای راهبردی تاکید داشت: سلاح های هسته ای، دفاع موشکی، فضای خارج از جو و امنیت سایبری. اما چین مخالفت کرد و بازهم گفتگوها آغاز نشد.»

وی در پایان عنوان می کند: «مطمئناً چین می تواند به توافقات اعلام شده در طول سفر اخیر اوباما به این کشور تا پایان عمل کند. اما من شک دارم. یکی از بزرگ ترین مزایای چین نسبت به ایالات متحده، نامتقارنی دانش نظامی است. انها چگونه می توانند بر این مسئله فائق آیند؟»

گفتنی است دکتر «مایکل پیلزبری» مشاور سیاست دفاعی، مقام عالیرتبه سابق دولتی و نویسنده کتب و گزارشات متعددی در مورد چین است. وی در دوره ریاست جمهوری ریگان، معاون وزیر دفاع در حوزه برنامه ریزی سیاسی بوده و در دوره دولت بوش هم، معاون ویژه امور آسیا در دفتر وزیر دفاع بوده است.
*فارس