کد خبر: ۶۴۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۹

موسوی: زندگی روزمره ایرانیان به مذاکرات هسته‌ای بستگی ندارد

یک استاد دانشگاه گفت: به طور طبیعی توافق هسته‌ای به دلیل رفاه اجتماعی و اقتصادی مورد توجه جدی مردم ایران است اما به طور کلی اقتصاد کشور با مذاکرات هسته‌ای گره نخورده است زیرا در طول یک سال گذشته دولت تدبیر و امید توانسته در حوزه اقتصاد خبرهای نویدبخشی بدهد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، نشست حاکمیت دوگانه سیاست داخلی و خارجی آمریکا پس از انتخابات میان دوره‌ای 2014 ظهر دوشنبه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست موسوی، استاد دانشگاه درباره تاثیر پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان دوره‌یی گفت: در این انتخابات انگیزه مردم برای حضور بسیار کم بود. به گونه‌ای که میزان مشارکت مردم در این کنگره با مقایسه با انتخابات دیگر در طول تاریخ کم‌تر بوده است. نتایج به دست آمده در سنا نشان می‌دهد که دموکرات‌ها در این انتخابات باخته‌اند و میزان افزایش سناتورهای جمهوری‌خواه در مجلس ایالتی بیش از نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌ها بوده است که یکی از نکات تعجب‌برانگیز این انتخابات به شمار می‌آید.

او ادامه داد: بسیاری از تحلیل‌ها با بررسی نتایج انتخابات میان دوره‌یی اعلام کردند که اوباما در این انتخابات باخت. درواقع پیروزی جمهوری‌خواهان در این انتخابات به این دلیل نبود که برنامه جدیدی ارائه کردند، بلکه در طول سال‌های گذشته اصلی‌ترین برنامه آن‌ها تخریب دولت اوباما بود و تلاش کردند دولت دموکرات را فلج کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگرچه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخابات اقتصاد است و آمریکا براساس آمار توانسته است از بحران خارج شود و رشد آرام اقتصادی داشته باشد اما باز هم رای مردم علیه دولت یکی از عوامل این مساله می‌تواند این باشد که شاید مردم هنوز تاثیر بهبود وضع اقتصادی را در زندگی خود احساس نکرده باشند.

وی با اشاره به انتخابات میان‌دوره‌یی آمریکا با تاکید بر این که نباید درباره تغییرات رخ داده در آمریکا مبالغه‌آمیز رفتار کرد گفت: به نظر نمی‌رسد با این انتخابات تغییر جدی در سیاست داخلی و خارجی آمریکا اتفاق افتد.

موسوی اضافه کرد: براساس یک سناریو ممکن است جمهوری‌خواهان در حوزه سیاست خارجی آمریکا مانند چین، تجارت خارجی، روسیه و اوکراین، تندروی‌هایی داشته باشند اما این احتمال وجود دارد که در انتخابات 2016 جمهوری‌خواهان پیروز نشوند و ممکن است اگر آن‌ها در شرایط فعلی در کنگره به سمت تندروی‌ها بروند در این صورت محبوبیت خود را ازدست دهند. بر همین اساس تندروی‌های جمهوری‌خواهان در کنگره چندان غالب نیست.

موسوی تاکید کرد: در پی همکاری رییس‌جمهور با جمهوری‌خواهان در مسائل مرتبط با سیاست داخلی ممکن است شاهد تندروی‌هایی از سوی جمهوری‌خواهان در سیاست خارجی از جمله ایران و روسیه باشیم.

سپس هیلری نورت، از دانشگاه امریکن واشنگتن در این نشست با اشاره به ارتباط قوه مجریه و قوه مقننه از نظر تاریخی گفت: در دهه 70 میلادی با توجه به رخ دادن بحران‌های واترگیت ویتنام و ... شاهد دموکراتیزه شدن کنگره بودیم بر همین اساس قدرت مقامات ارشد کاهش یافت و با اصلاحات ایجاد شده قدرت در کنگره از حالت مرکزگرایی خارج شد و میان نمایندگان جدید تقسیم شد. در این مسیر پول و لابی نقش بسیاری پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نتایج انتخابات میان‌دوره‌یی در آمریکا گفت: زمانی که جمهوری‌خواهان در ژانویه کنگره را به دست آورند خواهان اعمال تحریم‌های جدید و سنگین علیه ایران خواهند بود.
*ایسنا