کد خبر: ۶۴۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۹

فیسک: دغدغه غرب نقش ژئواستراتژیک ایران است

تحلیلگر برجسته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت، نقش ژئواستراتژیک ملت تاریخی و بزرگ ایران در آینده خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، دغدغه غرب است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، تحلیلگر سیاسی انگلیس در گزارشی مدعی شد با حصول توافق هسته‌ای، ایران به «پلیس منطقه» تبدیل خواهد شد.

رابرت فیسک طی مقاله‌ای در روزنامه «ایندیپندنت» یادآور شده است در سفر اخیرش به منطقه، ایران موضوع گفت‌وگوها در نشست سرمایه گذاران و مدیران ارشد در ابوظبی بوده است. به عقیده وی نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اهمیتی ندارد؛ «نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 هر چه باشد، ایران قدرتمندترین کشور منطقه خواهد بود و سرمایه گذاران باید در ایران سرمایه گذاری کنند. وی مدعی شده در صورت دستیابی ایران و 1+5 به توافق، ایران بار دیگر به پلیس خلیج فارس مبدل خواهد شد.

فیسک در ادامه نوشت، «ایرانِ آن روز، حکومت شاهنشاهی و متحد اسراییل و غرب بود که مردمان خودش را با خشونت سرکوب می‌کرد؛ این نوع حکومت شرایط را برای سرمایه گذاران خارجی مناسب می‌کند. اما رژیم شاه محل سرمایه گذاری خوبی برای آمریکا نبود چرا که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید و ایرانِ امروز متحد عراق، سوریه و حزب الله لبنان در منطقه است».

وی هم‌چنین به تبلیغات منطقه‌ای و جهانی علیه ایران اشاره کرد که سعی دارند به غلط کشورمان را به عنوان کشوری شیعه در مخالفت و با قصد سرکوب سنی‌ها نشان دهند؛ رابرت فیسک افزود مشکل آمریکا و متحدانش با ایران بر سر این مسایل نبوده بلکه مشکل اصلی‌شان با ایران بر سر نقش ژئواستراتژیک ملت بزرگ و تاریخی ایران در منطقه و هم‌چنین در جنوب شرق آسیا است.

رابرت فیسک در پایان به شرایط منطقه و جهان اشاره کرده و می نویسد در شرایطی که عربستان سعودی در منطقه به دنبال قلدری کردن است و وزرای اسراییلی رفتارهای دیوانه‌وار از خود بروز داده و جمهوری خواهان آمریکا به دنبال تخریب اوباما هستند و از طرف دیگر موجود خبیث تازه‌‌ای به نام داعش به کشتار در منطقه مشغول است، ایران هم‌چون یک سوفی آرام و نجیب رفتار می‌کند.
منبع: خبرگزاری فارس