کد خبر: ۶۴۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۴۸
بیانیه مشترک اشتون و ظریف:

قصد داریم حداکثر طی چهارماه، توافق را نهایی کنیم / آذرماه، دور بعدی مذاکرات

بیانیه مشترک کاترین اشتون و محمدجواد ظریف در خصوص مذاکرات هسته ای منتشر شد.
بیانیه مشترک کاترین اشتون و محمدجواد ظریف در خصوص مذاکرات هسته ای وین منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، متن کامل این بیانیه در زیر می آید:


از یکسال پیش که در ژنو در مورد اقدام مشترک توافق نمودیم، ما و وزرای خارجه و مدیران سیاسی گروه پنج بعلاوه یک، برای رسیدن به یک راه حل جامع مذاکرات فشرده ای داشتیم.

ما بار دیگر قدردانی خود را از دولت اتریش برای میزبانی سخاوتمندانه این مذاکرات در وین اعلام می داریم.

بر مبنای تعهد محکم تمام طرف ها برای نیل به یک راه حل جامع دراز مدت مورد توافق، طی ماه های گذشته، ده دور مذاکره و جلسات متعددی برگزار کرده ایم. ایده های مختلفی مطرح شده است، اما باتوجه به ماهیت فنی این تلاش ها و تصمیماتی که باید اتخاذ شوند، برای بررسی و نهایی کردن آنها به نحو مقتضی نیاز به کار بیشتری است.

ترجیح ما این بود که همین جا در وین راه حل جامع را نهایی کنیم. اما براساس پیشرفت های صورت گرفته و با توجه به ایده های جدیدی که نیاز به بررسی بیشتر دارند، اطمینان داریم که مسیر مطمئنی برای نیل به یک راه حل جامع وجود دارد.

بنابراین، ما و وزرای خارجه کشورهای پنج بعلاوه یک، توافق کرده ایم که تلاش های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیرماه سال هزار و سیصد و نود و چهار تمدید کنیم تا امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود. ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی، مذاکرات را در کوتاه ترین زمان ممکن حداکثر طی چهارماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقیمانده تا نهم تیرماه به منظور نهایی کردن هرگونه کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقیمانده استفاده نماییم. ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک مجددا تاکید می نمایند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و بموقع اجرا خواهند کرد. از آژاسن بین المللی انرژی اتمی خواسته خواهد شد که به نظارت بر اقدامات داوطلبانه بر طبق برنامه اقدام اقدام مشترک دادامه دهد.

نشست بعدی برای ادامه کار در آذرماه برگزار خواهد شد.