کد خبر: ۶۴۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۵۰۵
محمدجواد ظریف در نشست خبری:

احساس مي كنم تا روز موعود فاصله زيادي نداريم / يك سال تلاش ديپلماتيك به زودي به نتيجه مي رسد

وزیر امور خارجه درنشست خبری گفت: تلاش ما این است که در نزدیکترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم به صورت یک مجموعه فنی و سیاسی برسیم.
وزیر امور خارجه درنشست خبری گفت: تلاش ما این است که در نزدیکترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم به صورت یک مجموعه فنی و سیاسی برسیم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان گفتگوهای هسته ای در وین اتریش در نشستی خبری در جمع خبرنگاران شرکت کرد.

ظریف گفت: از یک سال پیش که در ژنو در مورد برنامه اقدام مشترک توافق نمودیم، ما و وزرای خارجه و مدیران سیاسی گروه پنج به اضافه یک، یعنی چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده برای رسیدن به یک راه حل جامع مذاکرات فشرده ای داشته ایم. ما بار دیگر قدردانی خود را از دولت اتریش برای میزبانی سخاوتمندانه این مذاکرات در وین اعلام می داریم.

وی اضافه کرد: بر مبنای تعهد محکم تمام طرفها، برای نیل به یک راه حل جامع درازمدت مورد توافق، طی ماههای گذشته ده دور مذاکره و جلسات متعدد برگزار کرده ایم. ایده های مختلفی مطرح شده است. اما با توجه به ماهیت فنی این تلاش ها، و تصمیم هایی که باید اتخاذ شوند، برای بررسی و نهایی کردن آنها به نحو مقتضی نیاز به کار بیشتری است.

ظریف در ادامه نشست خبری خود گفت: ترجیح ما این بود که همین جا در وین راه حل جامع را نهایی کنیم اما براساس پیشرفت های صورت گرفته و با توجه به ایده های جدیدی که نیاز به بررسی بیشتر دارند، اطمینان داریم، که مسیر مطمئنی برای نیل به یک راه حل جامع وجود دارد، بنابراین ما و وزرای خارجه کشورهای پنج به اضافه یک توافق کرده ایم که تلاش های دیپلماتیک خود را ادامه دهیم. تصمیم گرفته ایم که مفاد برنامه اقدام مشترک را تا نهم تیرماه سال 1394 تمدید کنیم که امکان مذاکرات بیشتر فراهم شود. ما قصد داریم که با استفاده از شتاب ایجاد شده کنونی مذاکرات را در کوتاه ترین زمان ممکن حداکثر طی چهار ماه نهایی کنیم و در صورت ضرورت از زمان باقیمانده تا نهم تیرماه به منظور نهایی کردن هر گونه کار فنی و یا نگارشی احتمالی باقیمانده، استفاده نماییم. ایران و کشورهای پنج به اضافه یک، مجددا تاکید می نمایند که کماکان تعهدات خود در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع اجرا خواهند کرد. از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته خواهد شد که به نظارت بر اقدامات داوطلبانه، وفق برنامه اقدام مشترک، ادامه دهد. نشست بعدی برای ادامه کار در آذر ماه برگزار خواهد شد.

ظریف در ادامه نشست خبری خود اظهار داشت: ما بعد از یک سال امروز توانستیم، ضمن اینکه تلاش های ما باعث شده که راه حلی یا راه حل های متفاوت مختلفی در دسترس باشد و کاملا این امکان وجود داشته باشد، برای هیئت های مذاکره کننده که نمای یک توافق نهایی برای حصول اطمینان از اینکه برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران همواره صلح آمیز باقی خواهند ماند و تحریم های ظالمانه ای که علیه مردم ایران وضع شده است همگی رفع خواهند شد و برنامه هسته ای ایران به صورت عادی ادامه پیدا خواهد کرد. همه ما راه حل های ممکن را امروز می توانیم به صورت واضح گرچه با برخی اختلاف نظرها، تصور کنیم.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم مذاکراتی که در چند ماه گذشته ما داشتیم بویژه مذاکراتی که در هفته گذشته در وین داشتیم، کمک زیادی به ما کرده است که این راه دشوار را به پیش ببریم و احساس کنیم که امروز اگر زمان توافق را تمدید می کنیم با این هدف هست که یک فرصت کوتاهی برای رسیدن به توافق فراهم کنیم. ما به هیچ عنوان قصد نداریم از تمام هفت ماه و هفت روزی که تا پایان مذاکرات یا تا پایان زمان تمدید توافق ژنو دیده شده است ، استفاده کنیم بلکه تلاش ما این است که در نزدیکترین زمان به تفاهم سیاسی و بعد از آن به تدوین تفاهم به صورت یک مجموعه فنی و سیاسی برسیم.

وزیر امور خارجه بیان داشت: ما در یک سال گذشته دستاوردهای بسیار قابل توجهی از این توافق داشتیم، مهمترین دستاورد ما این است که برنامه هسته ای که نتیجه تلاش دانشمندان ما و نتیجه مقاومت مردم ماست امروز به صورت کامل ادامه دارد

ظریف وزیر امور در ادامه کنفرانس خبری خود اظهار داشت: اگر امروز در مذاکرات راجع به برنامه هسته ای ایران صحبت می شود، راجع به میزان و اندازه غنی سازی است، نه راجع به اصل غنی سازی. اگر راجع به رفع تحریم های ظالمانه صحبت می شود، راجع به نحوه رفع تحریم هاست، نه حفظ تحریم ها یا افزایش روزمره این تحریم های ظالمانه که روندی بود که در سالهای گذشته متاسفانه شاهد آن بودیم.

وی ادامه داد: امروز ما در شرایطی قرار داریم که پروژه ایران هراسی در دنیا شکست خورده است و تمام تلاش هایی که برای نشان دادن ایران به عنوان یک نگرانی برای جامعه بین المللی بوده رنگ باخته است و در برابر جهان از ارزش و اعتباری برخورداری نیست و این بزرگترین موفقیت مردم ایران برای نشان دادن این واقعیت است که در کنار اینکه برای حفظ حقوقشان در برابر هر فشاری مقاومت کرده و می کنند اما با دنیا سر جنگ و ستیز ندارند و می خواهند با دنیا بر اساس تعامل و روابط سازنده مبتنی بر احترام متقابل رفتار کنند. به نظر بنده این وضعیت که حاصل یک سال تلاش دیپلماتیک، شاید یک سال و نیم تلاش بی وفقه دیپلماتیک و حمایت های مقام معظم رهبری، ‌ریاست محترم جمهوری و مردم خوب کشور ما است، به زودی به نتیجه خواهد رسید و انشاءالله مردم ما در یک حاصل توافقی که برای همه برد خواهد بود، هم جامعه بین المللی از روش های بی فایده ای که جز فشار بر مردم ایران حاصل دیگری نداشته، کنار خواهند کشید و هم مردم ایران برنامه هسته ایشان را با اطمینان نسبت به آینده و با اعتماد جامعه بین المللی ادامه خواهند داد و من احساس می کنم تا آن روز فاصله زیادی نداریم گرچه می دانم که تعداد قابل توجهی از گروههای فشار و برخی گروههایی که آینده خودشان را در خصومت و تنش و در درگیری می بینند امروز خوشحال نیستند و انشاءالله در آینده هم کمتر خوشحال خواهند بود.

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه کنفرانس خبری خود به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگاری پرسید :شما از دستاوردهای یک سال مذاکرات سخن گفتید اما ساعتی قبل از شما، آقای کری هم آمد از دستاوردهای این مذاکرات یک ساله سخن گفت. اما ایشان گفتند که دنیا یک سال نسبت به سال پیش امن تر شده است. سال قبل از توافق ژنو، یک سال پیش، برنامه هسته ای ایران با سرعت پیشرفت می کرد اما امروز ایران پیشرفت برنامه هسته ای اش را متوقف کرده است. اورانیوم بیست درصد ندارد. غنی سازی بالای پنج درصد را تعلیق کرده است. پیشرفت در نیروگاه اراک متوقف شده است و بازرسان آژانس با دسترسی هر روزه به تاسیسات غنی سازی اتمی ایران، درک کامل تری از این برنامه دارند. ظاهرا درک و برداشت آمریکایی ها با درک و برداشت شما از توافق ژنو متفاوت ا ست. یکی اینکه می خواهم ببینم واکنش شما به این اظهارات آقای کری چیست و بعد اینکه دلیل اصلی اینکه تا روزهای اخر خب بالاخره تیم ایرانی تمایل به تمدید مذاکرات نداشت و دوست داشت تا سوم آذر ماه این توافق را به سرانجام برساند. چه شد که این مذاکرات که همه وزرای خارجه آن را عالی توصیف می کنند یک باره متوقف شد که برای هفت ماه دیگر تمدید شد ؟

ظریف گفت: من فکر می کنم که توافق ژنو یا برنامه اقدام مشترک مشخص است. البته ما خوشحالیم دنیا کمتر نگران باشد، چون معتقدیم که دنیا دلیلی برای نگرانی از ابتدا نداشت. برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از ابتدا صلح آمیز بود. گروهی تلاش داشتند که این برنامه را خطرناک معرفی کنند و خوشحالیم که صدای آن گروه امروز بسیار کوتاه تر شده است. بازی سیاسی که برای هراس افکنی در روابط بین المللی انجام می دادند تا اینکه بتوانند سیاست های خودشان را توجیه کنند، امروز خریدار کمتری در دنیا دارد و دلیل نگرانی آنها این نیست که نگران توافق هستند بلکه نگران از دست دادن شرایطی هستند که بتوانند با آن دنیا را به هراس بیاندازند و بتوانند سیاست های خودشان را توجیه کنند. آنچه که ما در ژنو توافق کردیم در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بود، برای اینکه نشان بدهیم برنامه هسته ای ما کاملا صلح آمیز است و برای اینکه فرصتی را فراهم کنیم که توافق به دست آید. بسیار خوشحالیم که آنچه که توافق کردیم را بر اساس روش همیشگی مردم ایران که پایبند به تعهداتشان هستند و وفای به عهد را جزئی از دین و مرام و آئین خودشان و روش خودشان چه به عنوان مسلمان و چه به عنوان ایرانی می دانند، امروز همه دنیا یک صدا معترف است که ما در سال گذشته به تعهدات خودمان عمل کردیم و این بهترین روش برای شکست دادن پروژه بسیار خطرناک ایران هراسی است، لذا من احساس می کنم مردم ایران همه چیز را به دست آوردند. امروز برنامه هسته ای ما توسط دنیا شناسایی شده است. امروز کسی در مورد بستن برنامه غنی سازی ما صحبت نمی کند. امروز کسی در مورد از بین بردن برنامه صلح آمیز ایران صحبت نمی کند و اینها همه توفیق هایی است که مردم ایران در سایه سیاست تدبیر و امید که به آن رای دادند و در کنار ایستادند و با حمایت رهبری آن را ادامه دادند، امروز دارند بهره آن را می برند. اما در مورد مذاکرات حتما همانطور که در بیانیه هم خواندیم همه ما علاقمند بودیم که امروز اینجا برای شما اعلام کنم که به توافق سیاسی رسیده ایم اما رسیدن به توافق نیازمند این بود که در مورد تمام نکات ریزی که در مورد بعضی از این موضوعات وجود دارد، ما داریم در مورد موضوعاتی که به شدت فنی است به شدت پیچیده است صحبت می کنیم و هر پیشنهادی ابعاد گوناگون و مختلفی دارد و لذا ما یقین داشتیم لااقل برای تکمیل روند نگارش نیاز به زمان داریم. در این کسی وقتی که ما به وین آمدیم شک نداشت و من فکر می کنم از ابتدا هم این را همه وزرا به صراحت گفتند. بهرحال این امکان وجود داشت که قدری بیشتر پیشرفت کنیم اما همین میزان پیشرفت ما هم به نظر من پیشرفت قابل ملاحظه ای است. اینکه هر وزیری که امروز از جلسه خارج شد برای همه دوستان اعلام کرد که ما پیشرفت داشتیم و پیشرفت های قابل ملاحظه داشتیم و می خواهیم و می توانیم به نتیجه برسیم، به نظر من همین میزان توفیق، توفیق قابل توجهی است که اگر یک سال قبل را نگاه کنیم، کسی حتی آرزوی چنین شرایطی را هم نمی توانست در عالم واقعیت داشته باشد. ‌لذا من فکر می کنم که به لطف خدا با حمایت مردم به جای خوبی رسیدیم و این روش را ادامه می دهیم و انشاءالله به نتیجه نهایی خواهیم رسید.