کد خبر: ۶۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۷۸

سعود الفیصل در وین به جان کری چه گفت؟

نشریه العرب نوشت: شب گذشته جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در فرودگاه وین و در داخل هواپیمای اختصاصی سعود الفیصل با وی گفت وگو کرد و او را در جریان جزئیات مذاکرات ایران با 1+5 قرار داد. به گفته منابع آگاه کری جزئیات مفصلی از مذاکرات وین در اختیار سعود الفیصل گذاشته است. سعود الفیصل در این دیدار به اطلاع همتای امریکایی خود رسانده است که توافق نهایی با ایران در مقام اول اهمیت بسیاری برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد.

کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس بر این اعتقادند که اجازه دادن به ایران برای برخورداری از پژوهش و ادامه فعالیت های هسته ای اش سبب افزایش بی ثباتی در منطقه خواهد شد و کشورهای خاورمیانه را مجبور خواهد کرد که وارد رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه شوند تا از رقابت با ایران هسته ای عقب نمانند.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران عرب بر این اعتقادند که شکست مذاکرات هسته ای نیز باعث افزایش تنش در خاورمیانه خواهد شد و خاورمیانه را به اجبار در برابر پلیسی جدید به اسم ایران قرار خواهد داد. ایرانی که حامی نخست حکومت بشار اسد در سوریه است و حزب الله را در لبنان دارد و در حال حاضر نیز می رود یمن را به قبضه خود در آورد.  

دیپلمات های غربی همچنان معتقدند که رسیدن به توافق نهایی با ایران ممکن است و تنها نیاز به چند هفته فرصت بیشتر برای جمع بندی مذاکرات و چگونگی اجرای توافقات دارد. مساله ای که به تنهایی می تواند بر پیچیدگی مذاکرات فعلی بیفزاید. آنها تاکید دارند که اگر مشکل ناگهانی پیش نیاید و همه چیز به هم نریزد مذاکرات در آخر به توافق نهایی ختم خواهد شد.

از سوی دیگر العرب می نویسد که تلاش محافظه کاران و تندروها در ایران برای به چالش کشیدن توافق نهایی ایران با غرب بر سر برنامه هسته ای اش سبب نگرانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی شده چرا که آنها از این می ترسند که در کنار پرونده هسته ای دیگر پرونده های منطقه نیز پیچیده تر شوند.

به نظر می رسد کشورهای عربی نیز بی میل نیستند که مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 به نتیجه برسد مشروط بر این که در این مذاکرات منافع آنها نیز در نظر گرفته شود از جمله آن طور که وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در گفت وگو با فاکس نیوز گفته است، مطلوب ما این است که ایران نیز همانند ما فناوری غنی سازی اورانیوم نداشته باشد.

*دیپلماسی ایرانی