کد خبر: ۶۴۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۷

دهقانی: سازمان ملل هنوز از حل بحران فلسطین عاجز است

حسین دهقانی، سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد به مناسبت سوم آذر ماه روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین به نمایندگی از جنبش عدم تعهد سخنرانی کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، وی در سخنانش گفت: مساله فلسطین اکنون بیش از 66 سال است که در دستور کار سازمان ملل بوده و هنوز مردم فلسطین کمترین امیدی برای تحقق اهداف و تعیین سرنوشت خود نداشته و علیرغم مشارکت مردم فلسطین در تلاشهای صلح که توام با حسن نیت بوده است، مساله فلسطین به علت تداوم سیاست‌های غیرقانونی و عملکرد‌ رژیم اشغالگر، وضعیت بدتری نیز پیدا کرده است.

دهقانی گفت: رژیم صهیونیستی با استفاده از پیشرفته‌ترین سلاح ها و در جنگی نابرابر در تابستان گذشته و در ماه مبارک رمضان به غزه حمله کرد که بر اثر این حملات ددمنشانه بیش از 1500 نفر شامل زنان و کودکان کشته و بیش از 11 هزار نفر مجروح شدند و جنبش عدم تعهد تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین را در سرتاسر سرزمینهای اشغالی و همچنین حملات مرگبار علیه مردم غزه در تیر و مرداد ماه گذشته را مجددا محکوم می کند .

وی افزود: تصمیم اخیر این رژیم اشغالگر مبنی بر ساخت هزاران واحد مسکونی در سرزمینهای اشغالی با بی اعتنایی کامل به درخواست توقف فعالیتهای ساخت و ساز در سرزمینهای اشغالی صورت می گیرد و جنبش عدم تعهد در این رابطه خواستار اقدام عاجل جامعه بین‌المللی بویژه شورای امنیت برای اجبار رژیم صهیونیستی به توقف کامل فعالیتهای غیرقانونی در سرزمینهای اشغالی شامل قدس شرقی و همچنین مجبور کردن این رژیم به انجام تعهداتش در قبال تعهدات بین‌المللی شامل کنوانسیون چهارم ژنو می باشد.

سفیر کشورمان گفت: جنبش عدم تعهد نگرانی عمیق خود را نسبت به اعمال غیرقانونی این رژیم که با هدف تغییر ترکیب جمعیتی، وضعیت حقوقی و جغرافیایی سرزمینهای اشغالی فلسطین به منظور الحاق و غصب مساحت بیشتری از اراضی فلسطینی صورت می گیرد، ابراز داشته و همچنین اقدامات تحریک آمیز افراطی‌های صهیونیست در خصوص اماکن مذهبی، به ویژه مسجدالاقصی را در روزها و هفته‌های اخیر که موجب وخیم‌تر شدن اوضاع شده است را محکوم می کند. این امر نشان می دهد که شعارهای صلح طلبی رژیم صهیونیستی ادعائی بیش نیست.

دهقانی در پایان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد، در 13 مرداد ماه سال جاری نشست کمیته جنبش عدم تعهد در خصوص فلسطین را در تهران برگزار کرد که علاوه بر اعضای کمیته شمار قابل توجهی از نمایندگان سایر کشورها در آن شرکت کردند. در بیانیه نهائی این کمیته، جنبش عدم تعهد خواستار آن شد که جامعه بین‌الملل و دادگاه جنایی بین‌المللی در خصوص جنایات اسرائیل تحقیق نماید. در این رابطه جنبش عدم تعهد از تاسیس یک کمیسیون تحقیق بین‌المللی مستقل که متعاقب قطعنامه شماره S-21/1 شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شد، حمایت می کند.
*ایسنا