کد خبر: ۶۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۲

باهنر: لاریجانی در حزب رهروان حضور ندارد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتماد مجلس به وزیر امور خارجه کاهش نیافته است، اظهار کرد: در یک سال گذشته دامنه تحریم‌ها شکسته شده و پروژه ایران هراسی نیز شکست خورد، ما به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خسته‌نباشید می‌گوییم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا باهنر صبح امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه ما به تیم هسته‌ای اعتماد داشته و باید از آنها حمایت کنیم، اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پیشانی نبرد بوده و آنها سرداران دیپلماسی هستند البته باید به آنها درباره خطوط قرمز تذکر داد.

وی در ادامه اظهار کرد: آنها به عمد هیچگاه از خطوط قرمز عبور نمی‌کنند ولی عبور سهوی از این خطوط هم قابل قبول نیست. در این بین عده‌ای درباره مذاکرات دلواپس بوده و عده‌ای هم امید زیادی به این مذاکرات داشتند که باید میان این دو تعادل برقرار شود. دلواپسی و امید نسبت به مذاکرات لازم است. تیم هسته‌ای ما متخصص بوده و هم به مواضع کلی نظام متعهد هستند.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره علت تمدید مذاکرات، اظهار کرد: طرف مقابل زیاده‌خواهی داشته و از موضع ابرقدرتی و زورگویی وارد بحث شده اما در یک سال گذشته دامنه تحریم‌ها شکسته شده است و توان مذاکره ما به رخ جهانیان کشیده شده و معلوم شد ایران دنبال جنجال و آشوب نیست بلکه خواهان استفاده از انرژی هسته‌ای بوده و در این مسیر عقب‌نشینی نمی‌کند، البته آمریکا قابل اعتماد نیست، ما از تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده و به آنها خسته‌نباشید می‌گوییم ولی هشدار هم می‌دهیم که دشمن غیرقابل اعتماد است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما باید در کنار مذاکرات به دنبال اقتصاد مقاومتی نیز باشیم، خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته داده‌ها و ستاده‌های مختلفی داشته‌ایم. اکنون پروژه ایران هراسی شکست خورده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر نظام به این نتیجه برسد که مذاکرات ادامه نیابد قطعا همان لحظه مذاکرات قطع می‌شود اما اکنون نظام به این نتیجه رسیده که ادامه مذاکرات ایرادی ندارد. در واقع ما زیر میز مذاکرات نمی‌زنیم زیرا در این صورت گفته می‌شود که ایران مذاکرات را ترک کرد، اکنون افکار عمومی دنیا متوجه شده که ایران دنبال مذاکرات است. در حال حاضر یک جنگ تمام عیار دیپلماتیک در حال جریان است و ما نمی‌خواهیم صحنه را ترک کنیم البته هم باید سانتریفیوژها بچرخد و هم به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم. در ادامه مذاکرات خطوط قرمز ما هیچ تغییری نمی‌کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وحدت اصولگرایان در انتخابات پیشرو اظهار کرد: من موافق انتخاباتی شدن فضای کشور نیستم. در گذشته سالی یک بار در کشور انتخابات برگزار می‌شد و مردم و فعالان سیاسی نیز نسبت به آن حساس بودند، اما قرار بر این شد ما هر دو سال یک بار انتخابات برگزار کنیم. در این راستا انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری در سال 92 برگزار شد و سال بعد هم انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان با هم برگزار می‌شود تا فضای کشور انتخاباتی باقی نماند. در واقع باید چند ماه مانده به انتخابات، فعالیت انتخاباتی داشت؛ زیرا کشور مشکلات زیادی دارد و در این مقطع قوا باید با یکدیگر همکاری کرده و دنبال حل مشکلات کشور باشند.

باهنر با بیان اینکه اصولگرایان به دنبال وحدت هستند، خاطرنشان کرد: در غیبت احزاب، ائتلاف‌ها و جبهه‌ها فعال می‌شوند. تلاش ما این است که ائتلاف اصولگرایان بتواند پوششی صددرصدی ایجاد کنند که البته ما به این صددرصد نمی‌رسیم، اما اگر به 70 یا 80 درصد هم برسیم مطلوب خواهد بود. من معتقدم این بار امکان شکل‌گیری ائتلاف بسیار بیشتر است؛ چون اصولگرایان در مقابل خود اصلاح‌طلبان را دارند؛ البته باید مراقب اهل فتنه و انحراف باشیم؛ شاید آنها به دنبال فعالیت باشند. در واقع باید کسانی وارد فضای رقابت‌های انتخاباتی شوند که چارچوب نظام را بپذیرند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص سازوکار فعالیت جبهه پیروان خط امام و رهبری، گفت: آیت‌الله مهدوی کنی و عسگراولادی ظرفیت‌های خوب اصولگرایان بودند که متاسفانه ما آنها را از دست دادیم. تجمع و همدلی نیروهای تربیت شده اصولگرایان می‌تواند فقدان این دو را جبران کند. جبهه پیروان همواره زیر نظر جامعتین حرکت کرده و در آینده هم همین‌گونه حرکت می‌کند البته ما نظرات خود را اعلام کرده اما در نهایت زیر چتر جامعتین حرکت می‌کنیم. اختلاف در جامعتین هم طبیعی است.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره دیدار جبهه پیروان با ناطق نوری، گفت: ما برنامه برای دیدار با ایشان نداشتیم اما در مجالس مختلف من ایشان را دیده‌ام. ایشان ظرفیت بسیار خوبی هستند و می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند البته که خود ناطق معتقد است هنوز برای حضور در انتخابات قانع نشده است. من معتقدم خاستگاه ناطق نوری اصولگرایی است.

باهنر درباره ایجاد حزب توسط لاریجانی نیز گفت: لاریجانی معتقد است کشور به چند حزب فراگیر نیاز دارد. من در جریان تشکیل حزب توسط فراکسیون رهروان نیستم اما همین امروز این مساله را از لاریجانی پرسیدم که وی تکذیب کرد که در این حزب حضور دارد. به نظر من باید مقدمات شکل‌گیری حزب فراگیر اصولگرایی فراهم شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات اخیر عیسی سحرخیز خاطرنشان کرد: هنگامی که احزاب وجود نداشته باشند هر کسی از ظن خود اظهارنظری می‌کند و مسئولیت آن اظهارنظرها هم پذیرفته نمی‌شود. من توصیه می‌کنم که اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبی را تعریف کنند، چارچوب اصولگرایی نیز باید تعریف شود. در این راستا جامعتین باید و نبایدهای اصولگرایی را تعریف کردند.

وی افزود: اگر اصلاح‌طلبی تعریف نشود ممکن است فردی اظهارنظر کند و همه اصلاح‌طلبان مجبور شوند درباره این موضع، اظهارنظر کنند. ما اصلاح‌طلبان مومن و انقلابی زیادی داریم اما در بین آنها افراد هنجارشکن هم وجود دارد. اصلاح‌طلبان باید موضع خود را در برابر این عده اعلام کنند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری درباره وزیر پیشنهادی علوم نیز گفت: علت اینکه وزرای قبلی رای اعتماد نمی‌گرفتند این بود که نمایندگان مجلس احساس کردند آن وزرا همانند هم هستند اما با معرفی فرهادی این دور خسته‌کننده پیشنهاد وزیر و عدم رای اعتماد به مجلس به پایان رسید. فرهادی نیز متعهدی است که سابقه روشن دارد. ما در مجلس با ایشان هیچ مشکلی نداریم اما وی نیز باید حساسیت‌های مجلس را درک کند البته بهتر بود دولت از خود وزارت علوم فردی را معرفی می‌کرد.

باهنر درباره اظهارات شب گذشته وزیر خارجه آمریکا نیز گفت: کری گفت آرامش دنیا بیشتر شده است. این حرف وی درست است زیرا تسلط آمریکا بر سرنوشت مردم دنیا کم شده است. آنها در چند وقت اخیر شکست‌های متعددی را دریافت کردند. ملت آمریکا فهمیده و بزرگ است اما سردمداران آنها منافع آمریکا را در اختیار صهیونیست‌ها قرار دادند.

این نماینده مجلس درباره پرداخت یارانه‌ها در سال 94، گفت: در مرحله اول پرداخت یارانه‌ها انحراف ایجاد شده و کسری به وجود آمد بنابراین در حال حاضر بهترین راه این است که تعدادی از یارانه‌بگیران حذف شوند البته این کار سخت است و شجاعت می‌خواهد.

وی همچنین درباره قیمت نفت خاطرنشان کرد: کاهش قیمت نفت و کاهش فروش نفت خساراتی را به اقتصاد کشور وارد کرده اما این کاهش زمینه‌ای است برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی. ما قیمت نفت را از 70 دلار بالاتر می‌بریم اما کسری بودجه دولت نیز باید با کاهش هزینه‌های دولت همراه شود. به طور مثال دولت می‌تواند پروژه‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظریف همچنان مورد اعتماد مجلس بوده و این اعتماد کاهش نیافته، خاطرنشان کرد: قراری برای استیضاح وزیر نداریم، اما سوال حق نمایندگان مجلس است.

باهنر خاطرنشان کرد: اگر نظام برای پیوستن به پروتکل الحاقی به نتیجه برسد مسیر آن از طریق مجلس خواهد گذشت و بدون اجازه مجلس هیچ کس حق امضای پروتکل را ندارد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت‌های بسیج نیز خاطرنشان کرد: بسیج اکنون در منطقه به یک فرهنگ تبدیل شده است. امروز کسانی که علیه تروریست‌ها و صهیونیست‌ها می‌جنگند تحت تاثیر مکتب و فرهنگ امام، رهبری و بسیج هستند. اکنون جوانان عراقی چفیه بسیجی انداختند و افتخار می‌کنند که فرزندان حاج قاسم سلیمانی هستند. بسیج در همه حوزه‌ها موثر است و باید طرح‌های اقتصاد مقاومتی خود را ارائه کند و دولت و مجلس باید از بسیج در این راستا حمایت کنند.

وی با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی اظهار کرد: رسانه‌ها باید از اربعین حسینی برای تبلیغ اسلام استفاده کنند نه اینکه دنبال مقایسه گروه‌های مختلف باشند زیرا حسین (ع) و کربلا به جهان اسلام تعلق دارد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پایان درباره امکان اختصاص ویزای یک یا دو روزه برای حضور در کربلا، اظهار کرد: شاید دولت عراق امکان پذیرایی از عزاداران حسینی را نداشته باشد. اختصاص ویزا هم برای دولت ما هزینه سنگینی دارد اما ما به دنبال این هستیم که به تدریج این سفرها افزایش یابد.