کد خبر: ۶۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۲

300 دشت کشور وارد مرحله بحرانی شده است

نماینده مردم دزفول در مجلس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصاد مردم بنیان است، گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در شرایط فشار و خصومت‌های شدید می‌تواند تضمین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، عباس پاپی‌زاده در همایش اقتصاد مقاومتی و تعالی کشاورزی در جهاد کشاورزی گلپایگان، اظهار کرد: شهرستان گلپایگان در علم و فقاهت زبانزد خاص و عام است و مراجع عظام زیادی در این شهر متولد شده‌اند و این شهرستان در آینده نقش بسزایی در پیشرفت و اعتلای کشور خواهد داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اخیراً در بررسی نرخ رشد اقتصادی دیده شده که بخش‌های مختلف اقتصادی بر اثر تحریم‌ها رشد منفی داشته است، برای نمونه گروه صنعت با 5.4 درصد رشد منفی مواجه بوده است، اما بخش کشاورزی توانسته رشد خود را حدود 1.2 درصد حفظ کند.

پایی‌زاده با بیان اینکه نزدیک به 28 درصد کل واردات مخصوص مواد غذایی است، خاطر نشان کرد: 609 دشت در کشور وجود دارد که از این تعداد 300 دشت وارد مرحله بحرانی شده است و دیگر اجازه برداشت از آنها وجود ندارد، هم‌چنین قسمت زیادی از ذخایر آبی از دست رفته است و استان‌های اصفهان، همدان، خراسان شمالی جنوبی و رضوی دچار مشکل کم آبی هستند.

وی افزود: اگر بتوانیم با روش‌های نوین آبیاری 10 درصد آب مصرفی در کشاورزی را صرفه جویی کنیم به اندازه کل آب مصرفی در بخش شرب و صنعت صرفه جویی شده است، متاسفانه دولت‌ها علاقه‌ای به برنامه‌های بلند مدت ندارند و بیشتر برنامه‌های کوتاه مدت را دنبال می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص ارائه تسهیلات بانک کشاورزی به کشاورزان گفت: بانک کشاورزی تسهیلاتی به کشاورزان نمی‌دهد و یا سود بالایی را دریافت می‌کند و متاسفانه یکی از مشکلات بخش کشاورزی، بانک کشاورزی است، زیرا زمانی که کشاورزان در حال ضرر کردن هستند، روز به روز بر تعداد ساختمان‌های آنها افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی به ما اعلام می‌کند که مدیر عامل بانک کشاورزی به من پاسخگو نیست، لذا قانونی را تصویب کردیم که مدیر عامل بانک کشاورزی توسط وزیر جهاد کشاورزی منصوب شود که در هفته گذشته این اتفاق انجام شد.

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه نمایندگان مختلفی از بخش‌های دامداری، کشاورزی و مرغداری به بیان مشکلات خود پرداختند که یکی از مشکلات کشاورزان درخصوص کمک 85 درصدی و بلاعوض دولت در تامین هزینه آبیاری تحت فشار بوده است که به گفته تعدادی از کشاورزان شهرستان بانک عامل تنها 50 درصد را به صورت بلاعوض و مابقی را در قالب وام به کشاورزان پرداخت می‌کند.
*ایسنا