کد خبر: ۶۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۹

افزایش صادرات نفت ایران تا 2016

بلومبرگ گزارش داد که در پی توافق ایران و 1+5 برای تمدید گفت‌وگوهای هسته‌ای، ایران باید برای افزایش صادرات نفت خود همچنان منتظر بماند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر در پایان مذاکرات ماراتن‌ گونه در وین توافق کردند که مذاکرات با ایران را ادامه دهند. طرفین باید تا اول مارس به یک توافق سیاسی و تا اول ژوییه در زمینه جزییات توافق دائم به نتیجه برسند.

تحریهای بین‌المللی علیه ایران باعث کاهش صادرات نفت این کشور شده است.

اوگن وینبرگ، تحلیلگر کامرزبانک گفت: تمدید مذاکرات پس از ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر احتمالا تاثیر کمی روی قیمت‌های نفت خواهد داشت، زیرا بازار قبل از پایان مذاکرات این تصمیم را پیش‌بینی می‌کرد.

رییس تحقیقات بازار در کامرزبانک فرانکفورت گفت: از قبل مشخص بود که حصول یک توافق هسته‌ای دائم قبل از ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر بعید است. بازار انتظار این را داشت که هیچ تصمیم مشخصی اتخاذ نخواهد شد، بنابراین من انتظار ندارم که تغییر چندانی در قیمت نفت رخ دهد.

ایران و ۱+۵ متشکل از(آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در جستجوی یک توافق تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر بودند.

این در حالی است که اوپک قصد دارد برای بررسی کاهش قیمت نفت و تصمیم‌گیری درباره سطح تولید خود روز پنج‌شنبه این هفته در وین تشکیل جلسه دهد.

نفت برنت ماه گذشته پس از از دست دادن بیش از ۲۰ درصد ارزش خود نسبت به ماه ژوئن، روند کاهشی شدیدی پیدا کرد. نفت برنت دریای شمال با ۴۴ سنت کاهش به ۷۹ دلار و ۹۲ سنت در هر بشکه رسید.

یک مقام ایرانی در وین گفت: مفاد توافق موقت هسته‌ای که در نوامبر گذشته حاصل شد همچنان ادامه خواهد داشت و ایران می‌تواند در دوران تمدید مذاکرات به فروش نفت ادامه دهد.

براساس این توافق آمریکا اعلام کرد که فروش نفت ایران باید در حدود روزانه یک میلیون بشکه نگه‌ داشته شود.

دولت آمریکا ۲۱ نوامبر اعلام کرد که نسبت به توافق خود با ایران پایبند است و به دنبال کاهش بیشتر صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه نخواهد بود.

اعضای سازمان کشور‌های صادر‌کننده نفت در آستانه نشست روز پنج‌شنبه دیدار‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده‌اند.

بر اساس این گزارش بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - در وین با علی النعیمی - وزیر نفت عربستان - دیدار و درباره کاهش روزانه یک میلیون بشکه از تولید اوپک مذاکره خواهد کرد.

زنگنه گفته است: ایران باید ظرف دو ماه پس از لغو تحریم‌ها صادرات نفت خود را دو برابر کند.

ریچارد مالینسون، تحلیلگر موسسه مشاور انرژی اسپکتس گفت: ایران برای افزایش تولید نفت خود با مشکلات فنی مواجه است.

مالینسون افزود: هیچ احتمالی برای افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران ظرف چند ماه پس از لغو کامل تحریم‌ها وجود ندارد.

آمریکا کشور‌های چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه را برای خرید در مجموع روزانه حدود یک میلیون بشکه از نفت ایران در دوران مذاکرات هسته‌ای مجاز گذاشته است.

صادرات ایران در ماه اوت به یک میلیون و ۲۵۰ بشکه در روز رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: ایران در ماه اکتبر روزانه یک میلیون و ۶۰ هزار بشکه نفت خام به مشتریان آسیایی صادر کرده است.
*ايسنا