کد خبر: ۶۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۸

زمان رونمایی از قراردادهای جدید نفتی

رئیس کمیته بازنگری قراردادھای نفتی ایران تاکید کرد زمان رونمایی از قراردادهای جدیدی نفتی ایران تغییر نمی‌کند.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، باوجود عدم توافق نهایی ایران و غرب در مذاکرات و تمدید این مذاکرات تا تیرماه آینده، رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران که قرار بود به بعد از لغو تحریم‌ها موکول شود به تعویق نیفتاده است.

سید مهدی حسینی از تغییر نکردن زمان برگزاری سمینار لندن برای ارائه مدل تازه قراردادھای نفتی خبر داد و گفت: طبق برنامه قرارداد آی پی سی ۲۳ تا ۲۵ فوریه ۲۰۱۵ (چھارم تا ششم اسفندماه۱۳۹۳) در ھتل ماریوت لندن معرفی می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از تمدید مذاکرات ھسته‌ای ایران و کشورھای عضو گروه ۵+۱ تا ۹ تیرماه ۹۴، زمان معرفی قراردادھای تازه نفتی ایران در لندن تغییر می کند؟ گفت: تمدید توافق ایران تاثیر چندانی بر برگزاری سمینار و ارائه مدل تازه قراردادھای نفتی ایران در لندن ندارد. وی با بیان این که ھم اکنون مجموع شرایط بین المللی برای برگزاری سمینار فراھم است، یادآور شد: به نظر نمی رسد مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد و ایران نیز ھم اکنون تصمیمی برای تغییر تاریخ برگزاری این سمینار ندارد.

در نسل چھارم قراردادھای بیع متقابل قرار براین است حلقه ھای مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شود تا شرکتھای خارجی با چنین قراردادی، انگیزه ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند در این قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی شود و تولید صیانتی ازمخزن، یکی از مھمترین مباحث در این قراردادھاست.

 در این نسل عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می شود و باید سعی شود شرکتھای خارجی به مناطق پر ریسک صنعت نفت وارد شوند. انتقال تکنولوژی، شفافیت مالی و افزایش ضریب بازیافت مخازن یکی از مھمترین مباحث این نسل است.
*ايسنا