کد خبر: ۶۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۵

واکنش بورس و دلار به "تمدید"

بسیاری از فعالان اقتصادی به امید توافق جامع به مذاکرات هسته ای چشم دوخته بودند. حال تمدید مذاکرات تا تیرماه سال آینده چه تاثیری بر روند بازارهای داخلی خواهد گذاشت؟

واکنش بورس چه خواهد بود؟
 تمام گروه‌های بورسی در معاملات امروز با شدت عرضه سهام به وضعیت قرمز رسیده‌اند. شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش 1207 واحدی به کانال 74 هزار واحد برگشت. بزرگان بازار در صف بیشترین تاثیر منفی قرار داشتند. 

علی رغم آنکه می توان گفت در هر حال تمدید هم نوعی پیشرفت در روند مذاکرات بوده است. اما واکنش بازار سرمایه احساسی منفی ناشی از عدم برآورده شدن "انتظار" بوده است. دکتر حمید میرمعینی با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو گفت: انتظاری که فعالان بازار داشتند بسیار مثبت بود که متاسفانه برآورد نشد. معمولا واکنش بازار فراتر از آن چیزی است که باید باشد، تقریبا نوعی جو بی‌اعتمادی بر بازار حاکم شده که برای روند بازار مثبت نیست. در حال حاضر این مسئولان هستند که باید مسیر حرکتی بازار را مشخص کنند و فعالان هم نباید زیاد هیجانی عمل کنند.

وی تاکید کرد: انتظار بازار بر این بود که مسئولان در هر اتفاق و تصمیم‌گیری همه جنبه‎ها را در نظر داشته باشند. باید این را هم در نظر گرفت که این اتفاقات و اخبار تاثیرگذار در همه جای جهان و بازارها وجود دارد. اما متاسفانه بازار ایران به علت ساختار شکننده‌اش همواره با تلاطم و بی‌ثباتی همراه است. چه در مواقع اخبار مثبت و چه منفی. نه واکنش منطقی‌ای به اوج گرفتن‌ها دارد و نه به افت‌ها و کاهش‌ها. 

میرمعینی افزود: بی‌ثباتی‌هایی که در این چند سال اخیر در بازارها اتفاق افتاده گویی جزو ذات آنان شده است. به هر حال به دلیل همین بی‌ثباتی در بازارهای ایران تمدید مذاکرات مثبت نبوده است و فعالان انتظارهای دیگری از مذاکرات داشتند. 

وی افزود: می توان گفت که از این به بعد شرایط اندکی سخت شده است اما ما امیدوار هستیم که مسئولان با سیاست‌های خود بتوانند آرامش را به بازار بازگردانند.

دلار تکان نمی خورد؟
در عین حال گزارش میدانی فرارو از صرافی های میدان فردوسی نشان می دهد که این بازار نسبت به تمدید مذاکرات هنوز کرخ و بی تفاوت است.

یکی از فعالان بازار ارز به فرارو گفت: با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود. تمدید مذاکرات جای توافق را نمی گیرد. هنوز که تغییری ایجاد نشده است. 

به گفته وی بازار تغییری چندانی نخواهد داشت نه به سمت بالا و نه به سمت پایین. زیرا هیچ اتفاق جدیدی نیافتده است. 

در زمان تنظیم این گزارش دلار در صرافی های بازار فردوسی با قیمت 3245 تومان خرید و فروش می شد. این در حالی است که رسانه های دیگر از افزایش قیمت دلار خبر داده اند. بهاي دلار به روایت این رسانه امروز صبح در بازار تهران 3 هزار و 263 تومان است.
*فرارو