کد خبر: ۶۴۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۱۹

بازتاب گزارش موشک‌های ایرانی در رسانه‌های عربی

گزارش «موشک‌های ایرانی فاتح ۱۱۰مقاومت اسلامی» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی پیدا کرد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، گزارشی تحت عنوان «موشک فاتح در زرادخانه‌های موشکی حزب‌الله/ دیمونا زیر بُرد دقیق‌ترین موشک ایرانی» طی هشت روزی که از انتشار آن می‌گذرد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی و بیگانه پیدا کرده و از زوایای مختلفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. برخی رسانه‌ها نیز به سراغ کارشناسان مسائل راهبردی رفته و تاثیر دستیابی مقاومت به این نوع موشک‌ها را مورد واکاوی قرار دادند.

انتشار چنین گزارشی در رسانه‌ای که بازوی تبلیغاتی قدرتمند محور مقاومت اسلامی به شمار می‌رود و در جریان دفاع از دکترین عقیدتی مقاومت یکی از خبرنگارانش را در جنگ ۳۳ روزه از دست داده است (جزئیات بیشتر)، کافی است تا رعب و وحشت را در پیکره سست‌تر از تارهای عنکبوت رژیم صهیونیستی بپراکند. روزنامه لبنانی «الاخبار» دو روز گذشته در مقاله‌ای با اشاره به دستیابی حزب‌الله لبنان به موشک‌های نقطه زن و بسیار پیشرفته زمین به زمین فاتح ۱۱۰ تاکید کرد که چنین موضوعی کابوس ارتش اسرائیل را تشدید کرد. همچنان که روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز به بررسی پیامدها و نقش این موشک در نظریه شکستن توازن موجود بین حزب الله و اسرائیل پرداخت.

در این گزارش آمده است: موضوع کمک‌های ایران به مقاومت اسلامی منطقه خصوصا حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین یکی از مهمریتن راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در مقابله با بزرگترین دشمن منطقه‌ای جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی است؛ کمکهایی که خصوصا در جریان نبردهای غزه در دو جنگ ۲۲روزه و ۵۱ روزه اخیر خود را نشان داد و راکت‌های فجر ۵ ایرانی بعد از سالها، میدان جنگ فلسطینیان را به عمق سرزمین‌های اشغالی ازجمله پایتخت این رژیم یعنی «تل آویو» کشاند. این موشک‌ها بنا بر گفته فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح کشورمان با آموزش‌های ایران در داخل غزه بومی‌سازی و تولید می‌شود (جزئیات بیشتر).

وبگاه خبری تلویزیون «‌سی‌.‌ان‌.ان» در نسخه عربی خود طی مقاله‌ای به قلم «علی شهاب» کارشناس لبنانی مسائل نظامی و استراتژیک که سابقه تهیه فیلم مستند «لبه پرتگاه» (جزئیات بیشتر) را در کارنامه خود دارد، به تحلیل و بررسی توانایی‌های موشک فاتح ۱۱۰ و پیامدهای دستیابی مقاومت اسلامی به آنها پرداخت و در نوشتاری تحت عنوان «دستیابی حزب‌الله به موشک‌های فاتح ۱۱۰به چه معناست؟» نوشت: موشک «فاتح ۱۱۰» با توان حمل کلاهک انفجاری به وزن ۵۰۰ کیلو گرم نشان می‌دهد که توان تخریبی بسیار بالایی دارد و حزب الله تاکنون به سلاح‌هایی با چنین توان تخریبی مجهز نبوده، بنابراین مجهز شدن این حزب به این نوع سلاح روند جنگ آتی احتمالی این حزب با رژیم صهیونیستی را دستخوش تحول و دگرگونی خواهد کرد و تل‌آویو به خوبی دریافته، توان تخریبی حزب الله همچون جنگ‌های پیشین این حزب با این رژیم نخواهد بود....استفاده موشک فاتح ۱۱۰ از سوخت جامد به این معناست که به آن سرعت بسیاری در حمله به هدف می‌دهد و این می‌تواند، چالشی بزرگ برای سامانه پدافند موشکی رژیم صهیونیستی به نام «گنبد آهنین» و دیگر سیستم‌های پدافند هوایی این رژیم باشد، چراکه این موشک به خاطر سرعتتش توان مقابله با پدافند هوایی رژیم صهیونیستی را دارد که بر عامل سرعت متکی هستند...درباره موشک فاتح ۱۱۰ و تجهیز حزب الله به آن همین قدر کافی است که گزارش‌های نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی از سال‌ها پیش درباره خطرات مجهز شدن حزب الله به آن برای امنیت و موجودیت «اسرائیل» سخن گفته بودند.

تلویزیون «المنار» نیز در گزارشی درباره توانایی‌های موشکی حزب الله بویژه تاثیر دستیابی مقاومت اسلامی به موشک‌های ایرانی فاتح ۱۱۰ افزود: خبرگزاری فارس به نقل از منابع آگاه گزارش داد که این موشک‌ها توانایی حمل کلاهک‌‌های عظیم حاوی مواد به شدت انفجاری را دارند که وزن این کلاهک‌ها تا ۵۰۰ کیلوگرم می‌رسد و علاوه بر آن، سرعت آنها از یک و نیم کیلومتر در ثانیه نیز فراتر می‌رود. در این گزارش آمده است که «یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های جمهوری اسلامی ایران تقدیم حمایت‌های تسلیحاتی به مقاومت اسلامی بویژه حزب الله، حماس و جهاد اسلامی است».

وبگاه خبری «المنتدی العسکری العربی» (انجمن عربی مسائل نظامی) نیز در گزارشی با استناد به گزارش‌های خبرگزاری فارس، مشخصات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های موشک‌های فاتح ۱۰۰ را برشمرد.

خبرگزاری فلسطینی «معا» نیز در گزارشی تحت عنوان «ایران، حزب الله را با موشک‌های فاتح ۱۱۰ مجهز می‌کند و تأسیسات هسته‌ای دیمونا یکی از برجسته‌ترین اهداف آن» ترجمه عربی گزارش‌ خبرگزاری فارس را منتشر کرده و گریزی به گفت‌وگوی تفصیلی سردار «سید مجید موسوی» جانشین فرمانده هوافضای سپاه که در تاریخ ۲۱ آبان سالجاری در این خبرگزاری منتشر شده است (جزئیات بیشتر).

سردار موسوی در مصاحبه مذکور گفته به موضوع کمک‌های نظامی ایران به گروه‌های مقاومت در منطقه خصوصا حزب الله لبنان و مقاومت فلسطینی در حوزه موشکی اشاره و تصریح کرد: سیاست‌های جمهوری اسلامی در حمایت از نیروهای مقاومت و جبهه مقاومت، توانمندسازی آنها برای ساخت و تولید محصولات خودشان است. یعنی ما به جای اینکه بیاییم قلاب ماهی‌گیری به آنها بدهیم، از ابتدا تصور این بود که باید ماهی‌گیری و توانمندی ساخت را به آنها آموزش بدهیم... آنها امروز بنا بر آنچه اعلام شده، توانمندی عملیات موشکی تا کلاس موشک‌های «فاتح» را به صورت کاملا گسترده و البته پنهان در آن مجموعه دارند که بکارگیری می‌شود و سازماندهی شده است.

برخورداری مقاومت اسلامی از چنین موشک‌هایی خصوصا در حوزه زمین به زمین، تمامی مراکز حساس و شریان‌های حیاتی اشغالگران قدس شریف -ازجمله نیروگاه معروف هسته ای دیمونا- را در بُرد موشک‌های دقیقی قرار می‌دهد که شلیک انبوهی از آنها برای از پای درآوردند این رژیم کودک ‌کُش کافیست.
*فارس