کد خبر: ۶۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۲۵

ماجراي جنين‌هاي مرده در زيرزمين فردوسي

پزشک ٨٥ساله که رئیس یکی از بیمارستان‌های پایتخت بود به اتهام سقط جنین در برابر قاضی دادسرای جنایی قرار گرفت
راز مطب زیرزمینی پزشک جراح عمومی بعد از سال‌ها برملا شد. دکتر ٨٥ساله که با همدستی همسرش مرکز سقط جنین غیرمجاز راه انداخته بود، هرگز تصور نمی‌کرد اختلاف خانوادگی یکی از مشتریانش او را در بن‌بست قانون قرار دهد. این مرکز که روزانه ٥ مشتری داشت با دریافت میلیون‌ها تومان از مشتریان مرگ جنین‌ها را می‌فروخت.

شکایت عجیب

چندی پیش زن سابقه‌داری طلاهایی را که همسرش برای خرید و فروش به خانه آورده بود، سرقت کرد و متواری شد. مرد جوان که هرگز تصور نمی‌کرد همسرش چنین بلایی سرش بیاورد برای شکایت از او راهی دادسرا شد. با شکایت از این زن، وقتی بازپرس پرونده دستور استعلام از سابقه همسر این مرد را صادر کرد، ابعاد دیگری از ماجرا فاش شد. مدارک جدید نشان می‌داد این زن که معروف به شیلا بوده است در‌سال ٨٣ به همراه خانواده‌اش یک باند فساد تشکیل داده بودند. وقتی سابقه این زن رو شد هزاران علامت سوال در ذهن همسرش نقش بست. او که احساس می‌کرد تمام این سال‌ها با دروغ زندگی کرده، تردید رهایش نکرد. همین شک و گمان‌ها کافی بود تا او در جریان سقط جنین شیلا در یک مرکز غیرقانونی قرار بگیرد. مرد جوان در رابطه با شکایتش به «شهروند» گفت: «همسرم باردار بود اما یک روز وقتی به خانه آمدم ادعا کرد از پله‌های خانه افتاده و احساس می‌کند بچه‌مان سقط شده است. او را به بیمارستان کسری بردم و بعد از انجام آزمایش مشخص شد جنین خفه شده، آن زمان ٩‌میلیون تومان خرج بیمارستان و عمل شد تا جنین مرده را از شکمش خارج کنند، اما حالا از طریق یکی از دوستانمان متوجه شدم شیلا بچه را در یک مرکز غیرقانونی سقط کرده است.»
تله پلیسی
با شکایت این مرد جوان در دادسرای ناحیه ٣٤ تهران با دستور بازپرس عموزاد پرونده جهت رسیدگی به مرکز غیرقانونی سقط جنین به اداره آگاهی ارجاع شد. وقتی کارآگاهان در جریان این ماجرا قرار گرفتند با طراحی یک قرار صوری راز این زیرزمین مخوف را برملا کردند. ٢ زن مامور اداره آگاهی با همراهی یک وکیل برای رازگشایی از این مرکز غیرقانونی راهی ساختمان میدان فردوسی شدند. ٥ زن باردار دیگر هم مشتری این مطب بودند. مرد پزشک که هرگز تصور نمی‌کرد در تله پلیسی گرفتار شده باشد با دادن نرخ‌های عجیب به مشتریانش مشاوره داد و گفت: «اگر جنین در ماه‌های آخر بارداری باشد با تزریق یک آمپول خفه می‌شود، و ٢ روز بعد باید با عمل جراحی یا در بیمارستان یا در همین مطب جنین را خارج کنید که هزینه آمپول ٢‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان و عمل جراحی ٥‌میلیون تومان است. جنین را هم می‌توانیم به خودتان تحویل بدهیم تا دفن کنید اما اگر قرار باشد ما این کار را انجام دهیم ٥٠٠‌هزار تومان دیگر هزینه دارد. اما اگر جنین در ماه‌های اول بارداری باشد با عمل کورتاژ جنین را با همان هزینه ٤‌میلیون تومان خارج کرده و در چاه فاضلاب می‌اندازیم.» همین حرف‌های تکان‌دهنده مرد پزشک کافی بود تا کارآگاهان برای بازداشت او با مستندات و مدارک جمع‌آوری‌شده وارد عمل شوند.

ادعای متفاوت

عملیات دستگیری کارکنان این مرکز قانونی آغاز شد. این درحالی بود که همسر مرد پزشک و یک کارگر در مطب او حضور داشتند. با دستور بازپرس پرونده پزشک این مرکز غیرمجاز که مردی ٨٥ساله بود دستگیر و به دادسرا منتقل شد. این جراح که رئیس یکی از بیمارستان‌های پایتخت بوده وقتی در برابر بازپرس پرونده قرار گرفت ادعای عجیبی را مطرح کرد و گفت: « ٦٠‌سال است که به‌عنوان پزشک جراح عمومی در این حرفه فعالیت دارم. من از روی وظیفه‌ام و برای نجات دادن جان بیمارانم این عمل‌ها را انجام می‌دادم. این روزها بسیاری از زنان و دختران برای خلاص شدن از دست فرزند‌های ناخواسته با تهیه قرص‌های گرانقیمت جنین را سقط می‌کنند. درحالی‌که با این کار مقداری از جنین در رحم زن باردار می‌ماند و همین امر باعث عفونت یا نازایی و چه‌بسا مرگ خواهد شد. اما من با انجام عمل و ساکشن جنین را از رحم تخلیه می‌کردم تا جان بیمارانم را نجات بدهم.»

با ادعاهای این پزشک جراح و همچنین مستندات موجود، به دستور قاضی عموزاد بازپرس شعبه چهارم دادسرا پرونده برای ادامه رسیدگی به دادسرای جرایم پزشکی تهران ارجاع شد.

*شهروند