کد خبر: ۶۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۹

سفیر سوئیس در ایران: به ثمر رسیدن مذاکرات فصل نوینی را در تعاملات تجاری ایران با دیگر کشورها باز می‌کند

سفیر سوئیس در ایران با بیان اینکه آینده درخشانی در انتظار روابط تجاری میان طرفین است، گفت: برای پیشرفت هر چه بیشتر بر روی بنیان مستحکم و بلندمدت تعاملات ایران و سوئیس حساب می کنیم.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، جولیا هانس در همایشی که با حضور فعالان اقتصادی استان مرکزی در سالن الغدیر استانداری مرکزی برگزار شد با بیان اینکه ایران پتانسیل عظیمی دارد که به موفقیتش خواهد انجامید، ایران را کشوری مهم و زیبا خواند و گفت: تاریخ این کشور تاثیرگذار بوده و پتانسیل‌های اقتصادی آن عظیم است.

سفیر سوئیس گفت: امروز در آستانه فصل جدید و نویدبخشی در برقراری ارتباط میان جامعه ایران و حوزه بین‌الملل هستیم و از طرفی همه ما می‌دانیم که شرکت‌های خارجی و ایرانی در بازارهای داخلی با چالش‌های جدی مواجه هستند.

هانس تصریح کرد: اگر رهبران کسب و کار، متعهد، حرفه‌ای و آینده‌نگر باشند می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد.

وی با بیان اینکه آینده درخشانی در انتظار روابط تجاری میان طرفین است، گفت: برای پیشرفت هر چه بیشتر بر روی بنیان مستحکم و بلندمدت تعاملات طرفین حساب می کنیم.

سفیر سوئیس اظهار کرد: روابط دو جانبه میان دو کشور ایران و سوئیس به قرن هفدهم بر می‌گردد یعنی زمانی که ساعت‌سازان سوئیس در امپراطوری ایران مستقر شدند و روابط اقتصادی خصوصا در بخش‌های حمل و نقل و بانکداری در قرن 19 توسعه یافت.

هانس گفت: در بخش اقتصادی پتانسیل همکاری در آینده به اندازه نیازهای اقتصادی ایران وسیع است پس هم‌اکنون باید رو به جلو حرکت کرده و فرصت‌ها را به موفقیت تبدیل کنیم.

وی در خصوص اظهار نظر یکی از تجار فرش ایران عنوان کرد: من یکی از خریداران فرش ساروق هستم و فکر می‌کنم فرش ایرانی هنری بکر است و نمی‌توان هنر را تحریم کرد.

سفیر سوئیس ادامه داد: به نظر می‌رسد بزرگترین مشکل صادرات ایران به سوئیس کیفیت کالا نیست چراکه ساختار صنعتی شما پیچیده است و مشکل به سابقه و شناخت و مسائل مالی برمی‌گردد.

هانس مشکل دوم برای تجارت را مسئله سیاسی بین ایران و گروه 1+5 دانست و گفت: به ثمر رسیدن مذاکرات فصل نوینی را در تعاملات تجاری ایران و دیگر کشورها باز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و سوئیس از سه میلیارد دلار در سه سال گذشته پائین آمده و به کمتر از 500 هزار میلیون رسیده است، تصریح کرد: به نتیجه رسیدن مذاکرات این آمار را بهبود خواهد بخشید.

سفیر سوئیس گفت: وقتی به تهران برگردم یک هیئت تجاری سوئیسی به تهران خواهد آمد و وضعیت تجاری در ایران را بررسی خواهد کرد، اما باور کنید حدود یک سال روی این هیئت تجاری کارکردم که به ایران سفر کنند زیرا باید متقاعدشان می‌کردم که الان فرصت مناسبی برای سفر به ایران است.

هانس گفت: مسئولان استانی و کشوری از جمله استاندار مرکزی، رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور را ستایش می‌کنم به خاطر اینکه به جوامع بیرون می‌گویند که ایران تغییر کرده است اما برای اینکه افکار عمومی را تغییر دهیم اروپا نیاز به وقت بیشتری دارد.

وی در خصوص صنعت گردشگری و توریسم عنوان کرد: تعداد توریست‌های سوئیسی از سال گذشته تا به حال دو برابر شده است و این نشانگر شناخت ایران در جهان است، زیرا در ساختار چیزی تغییر نکرده، اما شناختی که در اروپا نسبت به ایران وجود دارد خیلی تفاوت پیدا کرده است.

سفیر سوئیس خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم سال آینده تعداد توریست‌های سوئیسی در ایران 50 درصد افزایش خواهد یافت.

وی ایران را یکی از جواهرات در صنعت توریست خواند و گفت: مشکلی در این راستا وجود ندارد و پتانسیل در این زمینه زیاد است.

سفیر سوئیس با بیان اینکه سوئیس اصلا معدن ندارد گفت: اما بزرگترین شرکت معدنی جهان در سوئیس قرار دارد. همچنین کارخانه‌های مختلف آلومینیوم و غیره در سوئیس وجود دارد.

سفیر سوئیس گفت: من به اوضاع ایران در آینده نزدیک خوش‌بین هستم و تا آنجا که می‌توانیم به ایران کمک خواهیم کرد تا این راه را طی کند.
*ایسنا