کد خبر: ۶۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۲۹
نیویورک تایمز:

روحانی بجنبد؛ شکست توافق هسته ای یعنی شکست او در انتخابات آینده ریاست جمهوری

یکسال پیش، ایرانیان پس از پیروزی حسن روحانی و در پی وعده ی او برای مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها در خیابان ها به پایکوبی پرداختند.
نیویورک تایمز نوشت: یکسال پیش، ایرانیان پس از پیروزی حسن روحانی و در پی وعده ی او برای مذاکرات هسته ای و لغو تحریم ها در خیابان ها به پایکوبی پرداختند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری «تیک» Tik.ir، در روز دوشنبه، چندین ساعت پس از پایان مذاکرات هسته ای وین که تا 7 ماه دیگر تمدید شد، تلویزیون ایران مصاحبه ای با رئیس جمهور ایران پخش کرد. مهدی محمدی دانشجوی فلسفه که به روحانی رای داده است به خود زخمت تماشای این مصاحبه را نداد. او گفت: من به راحتی می توانم حدس بزنم روحانی چه می خواهد بگوید.


محمدی گفت«( رییس جمهورخواهد گفت که) مذاکرات تنها راه حل است و همه چیز بهتر شده است و کشور نیز در آینده شرایط بهتری خواهد داشت.» روحانی سپس پیروزی در مذاکرات هسته ای و آینده ای عالی برای ملت ایران را وعده داد.

همانطور که واکنش محمدی نشان داد و به ویژه اینکه روحانی از نظر خیلی ها نتوانسته است به وعده های خود در باره آزادی های بیشتر و بهبود وضع اقتصادی جامه عمل بپوشاند. او در عوض راه پر مخاطره تر انعقاد توافق هسته ای با غرب را پیش گرفته است که از جنبه سیاسی او را در موقعیت خطرناکی قرار می دهد.

در حالیکه بسیاری از حامیان روحانی همچنان درباره توافق امیدوار هستند اما بر شک و تردید شان افزوده می شود که اگر(در آینده) توافقی هم صورت بگیرد ، به آن تغییرات بزرگی که چشم به راه آن هستند، منتهی نشود. از این رو، بسیاری از آنان منفعل و عده ای از آنان بدبین شده اند.

یک تحلیل گر سیاسی که از مدت ها پیش از دولت حمایت کرده است، گفت «اصرار روحانه بر این نکته که تحریم ها لغو خواهند شد، درست نیست. نمی دانم چرا او سطح توقعات(مردم) را بالا می برد.»

از همان ابتدا، شعار آینده مثبت، یکی از پیام های اصلی دولت روحانی بوده است. تلاش دولت روحانی، بطور خاص در عرصه اقتصادی، در مقایسه با سلف خود، یعنی احمدی نژاد، قدری موفقیت آمیز بوده است. تورم از 42 درصد در سال پیش به 25 درصد کاهش یافته و ارز نیز، پس از یک دوره کاهش طولانی، ثبات یافته است.

سعید لیلاز، اقتصاد دان نزدیک به دولت، گفت «منتقدین باید بدانند که ما کشور را با خرد و دور اندیشی اداره می کنیم. ما آماده و امیدوار به آینده هستیم اما همه چیز به زمان نیاز دارد.»

 از نظر خیلی ها، این نکته آشکار است ، که سرنوشت سیاسی روحانی هفت ماه آینده، یعنی 30 ژوئن سال دیگر، مهلت مقرر جدید، معین خواهد شد.

به گفته ی یک تحلیلگر، اگر توافقی در کار نباشد، در بهترین حالت، روحانی در انتخابات بعدی شکست خواهد خورد، پس باید برای توفاق نهایی عجله به خرج دهد.