کد خبر: ۶۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۲

افزایش قیمت برخی داروهای ایرانی

قائم‌مقام وزیر بهداشت گفت: در ۳ ماهه چهارم سال داروهای وارداتی با کاهش قیمت ۲۰ درصد روبرو می‌شوند اما در داروهای ایرانی برای اینکه مقرون به صرفه باشند افزایش قیمت جزئی پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش فارس، ایرج حریرچی در همایش معاونین بهداشتی و مراسم عملیاتی کردن مراقبت‌های اولیه سلامت در حاشیه شهر و شهرهای کوچک گفت: وزارت بهداشت به حاشیه شهرها با همه مشکلات موجود ارائه خدمت می‌داد اما به هر حال پوشش کاملی وجود نداشت به همین دلیل به دنبال توسعه شبکه بهداشتی در این مناطق هستیم که به شکل خرید خدمت از بخش غیردولتی خواهد بود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت برنامه‌ای برای خرید خدمت، استخدام پرسنل و راه‌اندازی ساختمان یا مرکزی ندارد بلکه فضای لازم، امکانات و تجهیزات را قرار است از بخش خصوصی خریداری کند.

حریرچی گفت: اعتبار در نظر گرفته شده با کمک مجلس امسال از یک درصد ارزش افزوده تأمین خواهد شد تا به امور جاری برای تمام فعالیت‌ها در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و حاشیه شهرها پرداخته شود.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: سرانه‌ای که دیده شده مناسب است و برای جذب بخش خصوصی نیز جذاب است به طوری که آنها هم برای انجام فعالیت در حوزه بهداشتی تمایل داشته باشند و هم سودی برای آنها در بر داشته باشد.

وی گفت: اکنون انعقاد قرارداد با بخش خصوصی در برخی از استان‌ها انجام شده به طوری که در استان فارس و مازندران این موارد را داشته‌ایم و فکر می‌کنیم این برنامه با اصلاحات پیش‌بینی شده نسبتا در زمان طولانی‌ به اجرای کامل برسد.

سیاری گفت: برخی دانشگاه‌ها سرشماری را در حاشیه شهرها انجام دادند و برخی انعقاد همکاری داشته‌اند.

وی در تعریف حاشیه شهرها گفت: وزارت کشور تعریف رسمی از این مناطق دارد و ملاک تعریف ما همین است. بنابراین عمدتا حاشیه شهرها در اطراف تهران، مشهد و قم دیده شده البته برخی از شهرهای کوچک را نیز در برمی‌گیرد.

حریرچی گفت: برنامه پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران به شدت ادامه دارد به طوری که در روزهای اخیر ستاد کشوری برنامه پزشک خانواده در فارس مستقر شده و پزشک خانواده روستایی برای 23 میلیون جمعیت روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر ادامه دارد.

وی افزود: این برنامه به تدریج ادامه پیدا می‌کند چرا که تکلیف قانونی ما بوده و طبق سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت باید ابلاغ شود بنابراین اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با قوت ادامه می‌یابد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: با ریزش پزشک مواجه نیستیم البته در گذشته به دلیل مکانیزم دستمزدها اتفاق افتاده و زمانی که کار را ما به دست گرفتیم 4 هزار و 800 پزشک وجود داشت که اکنون به 5 هزار و 900 پزشک ارتقاء یافته است.

وی ادامه داد: امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده و توزیع پزشکان فارغ‌التحصیل امسال مشکل کمبود پزشک در روستاها برطرف شود.

حریرچی همچنین در مورد وضعیت قیمت داروهای وارداتی و ایرانی در کشور گفت: سازمان غذا و دارو اعلام کرده که در 3 ماهه چهارم سال داروهای وارداتی با کاهش قیمت روبرو شوند. این کاهش قیمت که به حدود 20 درصد می‌رسد در برخی از اقلام آغاز شده است.

وی ادامه داد: داروهایی که در بازار موجود است و مربوط به واردات سال گذشته است متوجه کاهش قیمت نخواهد شد.

حریرچی ادامه داد: در 6 ماهه نخست سال هیچ افزایش قیمتی در داروهای وارداتی و تولیدی نداشتیم اما با توجه به اینکه باید تولید دارو در کشور مقرون به صرفه باشد افزایش قیمت جزئی برای داروهای ایرانی پیش‌بینی می‌شود.