کد خبر: ۶۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۵

اوباما در مظان اتهام؟

 باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که یکبار اعلام کرده بود «آمریکای سیاه و آمریکای سفید وجود ندارد» بار دیگر در مسیر بحث های نژادی قرار گرفته که شاهدی آشکار از اختلافات پایدار این ملت است.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نقل از سی ان ان، پس از تجدید خشونت ها در فرگوسن به دلیل رای دادگاه در مورد پلیس سفیدپوستی که تابستان سال جاری یک جوان سیاه پوست را به قتل رساند، نخستین رئیس جمهور آفریقایی-آمریکایی ایالات متحده با مسائل حساس عدالت و نژاد روبرو شده است. با وجود آنکه انتخاب اوباما امیدها در مورد آغاز عصر پسانژادپرستی را تقویت کرده بود، اینگونه مسائل دست از سر اوباما برنداشته اند.

وی در سخنرانی روز سه شنبه خود در شهر شیکاگو سعی کرد توازن سازی را در دستور کار خود قرار دهد و این مسئله رویکرد آشنای وی طی شش سال حضورش در کاخ سفید بوده و بازتابی از تجربه آفریقایی- آمریکایی وی با تاکید بر سیستم قانونی کشور است. اوباما کسانی را که به دلیل تصمیم هیات منصفه عالی فرگوسن خشمگین شده بودند، به آرامش دعوت کرد و در عین حال به وحشت غارت و از بین بردن تجارت در حومه سنت لوئیس اشاره کرد.

اوباما گفت: «اگر هر بخشی از جامعه آمریکا با رفتاری غیرمنصفانه روبرو شود، همه ما به خطر خواهیم افتاد.» وی اما در ادامه افزود: «اقدامات مخرب هیچ نتیجه ای ندارند و من با کسانی که فکر می کنند آنچه در فرگوسن رخ داده بهانه ای برای گسترش خشونت است، هیچ همدردی ندارم.»

این سخنرانی شباهتی به لفاظی های شخصیت سیاسی عالی رتبه ای که در نخستین دور کمپین انتخاباتی خود با فصاحت در مورد مسائل نژادی صحبت می کرد، نداشت و البته رئیس جمهور احساساتی که در پی مرگ نوجوان فلوریدایی به شخصه واکنش نشان داد هم نبود. اوباما در عوض سعی کرد یک گفتگوی ملی در مورد نژادپرستی داشته باشد و در مورد باورهای عمیق در بسیاری از جوامع رنگی که «قوانین ما همیشه به طور یکسان در آنها اجرا نمی شوند» صحبت کرد.

اظهارات اوباما بازتاب بی میلی وی به جانبداری یا قضاوت در مورد تصمیم هیات منصفه و البته تلاشی برای امتناع از تشدید آشفتگی نژادی بود. اما این اظهارات نشان می داد که اوباما سعی دارد در مورد مسائل نژادی به نحوی صحبت کند که تمام مردم آمریکا را در بر بگیرد.

جولیان بوند، فعال حقوق مدنی و رئیس بازنشسته انجمن ملی برای پیشرفت رنگین پوستان در اینباره گفت: «اوباما نمی خواهد که رئیس جمهور سیاه پوست باشد. وی می خواهد رئیس جمهور باشد و همین مسئله او را با مشکل بزرگی روبرو می کند. فکر نمی کنم که وی بتواند بر آن غلبه کند.»

رویکرد وی در مورد فرگوسن برخلاف موضع گیری اش پس از تبرئه جورج زیمرمن است که در سال 2012 جوان آمریکایی آفریقایی تبار 17 ساله را به ضرب گلوله کشته بود. در آن زمان اوباما در اظهاراتی کاملا شخصی از تجربیات خود به عنوان یک مرد سیاه پوست سخن گفت.

اوباما گفت: «زمانیکه به تریوان مارتین شلیک شد، با خود گفتم او می توانست پسر من باشد. به بیان دیگر، تریوان مارتین می توانست خود من در 35 سال پیش باشد.» وی در ادامه افزود: «آفریقایی-آمریکایی های اندکی هستند که تجربه راه رفتن در خیابان و شنیدن صدای قفل شدن درب خودروهای اطرافشان را نداشته باشند. این اتفاق دست کم پیش از سناتور شدن، برای من هم رخ داده بود.» 

روز دوشنبه اما وی در شرایطی که آشوب ها در فرگوسن رو به افزایش است، بسیار محتاط تر بود و با تاکید بر اینکه این ملت «پیشرفت قابل توجهی در روابط نژادی داشته است» گفت: «من شاهد این پیشرفت در زندگی خود بوده ام و تکذیب آن به منزله تکذیب توانمندی آمریکا برای تغییر است.»

افرادی که اوباما را در نشست های خصوصی دیده اند می گویند رئیس جمهور در صحبت های خصوصی خود در مورد مسائل نژادی به مراتب صادق تر از صحبت های عمومی خود است. نزدیکان اوباما می گویند، رئیس جمهوری آمریکا یک حس مسئولیت دارد مبنی بر اینکه از باقی مانده زمان ریاست جمهوری اش برای تضمین میراث خود در زمینه مسائل آفریقایی- آمریکایی استفاده کند و عمیقا در مورد جایگاه منحصربه فرد خود در تاریخ فکر کرده است.

راجرز اسمیت که کتابی در زمینه مطالعه سیاست های نژادی در دوره اوباما به رشته تحریر درآورده، معتقد است اوباما نمادها را درک می کند.

اسمیت می گوید: «من کاملا معتقدم او آگاه است که به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست، سوژه موشکافی های تاریخی بی پایان و همچنین موشکافی های جدی در همین عصر خواهد بود.»

با این حال هنوز هم این احتمال وجود دارد که نژاد مسئله اوباما در سال های پایانی اش در کاخ سفید باشد. 

اوباما روز سه شنبه گفت: «اکثریت قریب به اتفاق مردمی که به دلیل این حس که برخی افراد به اندازه دیگران ارزشمند به نظر نمی رسند و از همین رو احساس درد و ناامیدی می کنند را درک می کنم و می خواهم با شما کار کنم و با شما پیش بروم.» 

وی در ادامه افزود: «رئیس جمهور شما کنارتان خواهد بود.» 
*فرارو