کد خبر: ۶۴۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۳

دکتری که از مشکلات روحی تروریست‌ها می‌گوید

حتما اگر تصاویر برخی جنایات گروه‌های افراطی نظیر داعش، القاعده یا طالبان را دیده باشید از خودتان پرسیده‌اید که چطور ممکن است یک انسان بتواند دست به چنین جنایاتی بزند. پاسخ این پرسش که کمتر درباره آن صحبت شده به مشکلات شخصیتی اعضای این گروه‌های تروریستی برمی‌گردد و برخی از این تروریست‌ها نیز پس از ارتکاب این جنایات به مشکلات روحی و روانی دچار می‌شوند. بهترین شاهد برای مشکلات روحی این دست از افراد در جامعه افغانستان، دکتر نادر عالمی، روان‌شناس افغانی است.
 
او گرچه در تمام این سال ها اقدامات تروریستی و باورهای افراطی طالبان را به شدت رد می کرد، اما با آغوشی باز به درمان نیروهای این گروه پرداخت.

عالمی در توضیح اولین دیدارش می گوید، یک گروه از اعضای طالبان به دیدنش آمدند و با اعلام این که یکی از دوستانشان از سوی او درمان شده، خواستار تسکین دردهای روحی خود شدند. او که این روزها در مزارشریف ساکن است، تنها روان شناس مناطق شمالی افغانستان است.

از افراد عالی رتبه گرفته تا اعضای عادی بین بیماران عالمی دیده می شود. یکی از این بیماران فردی به نام ملا اختر بود که فرد دوم طالبان پس از ملاعمر به حساب می آمد.

اختر به دلیل این که شاهد کشته شدن تعداد زیادی از افراد بود و در جنگ های فراوانی حضور داشت، همیشه صداهای عجیبی می شنید و بیشتر اوقات توهم داشت.

بنا به گفته عالمی، حضور گسترده این افراد در فعالیت های تروریستی باعث می شد روند درمان آنها تکمیل نشود.

عالمی می گوید: مشکل بیشتر افراد طالبان که به او مراجعه می کردند، بی اعتمادی نسبت به آینده بود. آنها هیچ تصوری نسبت به فردای خود نداشتند و همین آزارشان می داد. بنا به گفته این روان شناس، زن و فرزندان این افراد نیز به دلیل دوری چندماهه آنها از خانه، دچار مشکلات روحی فراوانی بودند.

با وجود تمام تهدیدهایی که علیه او شده، عالمی نزدیک به 15 سال است به این کار ادامه می دهد و حتی بیمارستان مجهزی در این زمینه تاسیس کرده و در طول روز پذیرای خیل زیادی از همین افراد رنج دیده است.

وقتی از او پرسیده می شود که آیا درمان یک عضو طالبان با آن تفکرات سخت نیست، می گوید: من به تمام بیمارانم به چشم یک انسان عادی نگاه می کنم.